Iskolapélda / Eszterházy egyetemi elgondolása és a ma valósága

Értékelés:

19 szavazatból
Szerinted?

Az aktuális rész ismertetője: Egerben a felsőoktatás gyökerei a 18. század közepéig nyúlnak vissza. Gróf Eszterházy Károly egri püspök tevékenységének eredményeként 1774-től a Líceum épületkomplexumban elkezdődött a felsőfokú oktatás. 1828-ban már magyar nyelvű tanítóképzés folyt itt. 1949 óta pedagógiai, illetve tanárképző főiskola, ma már három karral és egy fakultással, tízezer hallgatóval, sok száz oktatóval, munkatárssal, önálló, sokirányú tudást nyújtó intézmény. A magyar felsőoktatásban az Eszterházy Károly Főiskolának nemcsak a múltja tekintélyes, de a jelene és a jövője is méltó lehet az egykori alapító elgondolásához:
"Soha semmi sem szerezhetett volna lelkemnek nagyobb örömöt ennél... mert hiszen, amikor ennek a líceumnak alapjait lefektettem és nagy költségemmel be is fejeztettem, semmi másért nem tettem, mint szeretett hazámért és a közjóért, hogy itt a Múzsák otthonában, a királynak hű és a hazának hasznos polgárokat formálni lehessen."
(Eszterházy Károly 1790. október 6-án kelt körleveléből)

A műsor ismertetése: Az oktatás út a tudáshoz, a tudás pedig lehetőség arra, hogy szűkebb és tágabb környezetünkben, itthon vagy Európában és a világban megálljuk a helyünket. A tudásalapú társadalom az az autópálya, amelyen elérhető az esélyek kiegyenlítése, a gazdasági jólét, a foglalkoztatottság növelése, lehetőség tehát gyermekeink és saját magunk jövőjének megalapozására.

Az Európai Tanács lisszaboni csúcsértekezletén 2000. márciusában elismerte az oktatásnak a gazdasági és társadalompolitikák szerves részeként betöltött fontos szerepét, amely Európa világszintű versenyképessége növelésének eszköze és a társadalmainak kohézióját, valamint állampolgáraink átfogó fejlődését biztosító garancia. A csúcsértekezlet azt a stratégiai célt határozta meg az Európai Unió számára, hogy az Unió váljon a világ legdinamikusabb, tudásalapú gazdaságává.

Miként is állunk mindezzel itthon? Hogy érzik magukat a diákok, szülők és pedagógusok a magyar oktatás útvesztőin? Zsákutca vagy autópálya ma a magyar oktatás helyzete? Szabó Anett műsorvezetésével erre keressük a választ minden szerdán 17.30-tól Iskolapélda című magazinunkban. Becsengettek, az óra elkezdődött!

Egyéb epizódok:

Stáblista:

Alkotók

Hozzászólások

Szerinted?
10/10
idlosza 2010 máj. 26. - 18:08:59 10/10
Nagyon érdekes volt a mai vitamûsor egy szociológus-közgaszdász, egy pszichológus és egy pedagógia-nevelésügyi szakemberrel.
Érzelmi intelligenciáról,tanár- diák kapcsolatról,nevelés és oktatásról.
Pl.A tanulási gondokkal küzdõ gyerek nem tekinthetõ független probléma viselõként,azt a neveltetési (talán a személyiségének nem kellõen megfelelõ) és érzelmi problémát is fel kell tárni, amely a környezetében található, és, ami a gyerek figyelmét elvonja a tanulástól.
Pl. önfegyelem hiányairól és következményeirrõl...