A bábos a bábelőadás lelke, a tudása sokkal kifinomultabb kell, hogy legyen, mint egy egyszerű színészé. A bábosnak meg kell tanulnia a mimikai elemeket és a karakterek hangjait, jellegzetes hanghordozásukat, kifejezve ezzel a karakterüket, jellemüket, a különböző karakterek (férfi elöljáró, női elöljáró, segítő, udvari bolond, stb.) korát, nemét. A bábosnak meg kell tanulnia kifejezni technikájával olyan komplex mozgásokat is, mint levélírás, ivás, harcművészet - mindezt úgy, ahogyan az az adott karakterre jellemző. Mindemellett a bábos a történet narrátora is, ő meséli el az egész történetet.
A klasszikus kesztyűbáb előadások bábjai hagyományosan körülbelül 30 centi magasak, arcuk kézzel fából kifaragott: kellően kifejezően a kor és nem beazonosítására. Mindemellett az arc színei szimbolizálják a karaktert is: a fekete a műveletlen nyers karakter színe, a piros a becsületességet és lojalitást reprezentálja, a zöld az ördögi karakter színe. A bábok ruhái is jelképes üzenettel bírnak: ezek mutatják meg, milyen társadalmi réteghez tartozik a figura. Az arisztokraták, a felsőbb osztály béliek ruhája díszesen hímzett, állatokkal, madarakkal, színes virágokkal díszített, míg az egyszerű nép egyszínű vagy egyszerű mintázatú ruhákat visel.
A tajvani kesztyűbáb színház a tajvani népművészetben mélyen gyökerező műfaj. A múltban a nép legnépszerűbb szórakozási formája és kikapcsolódása eszközéül szolgált.
A 78 éves Chen Xihuang bábmester az egyik legnépszerűbb bábozó Tajvanon. Tizenhárom éves kora óta bábozik. Az előadásokon Chen mester kifinomult mozgásokkal mutatja be a fő karaktereket - a fiatal lányt, a tudós embert, de akár a bohócot vagy a gazfickókat, illetve az izgalmas harcjeleneteket. Lenyűgöző, mennyire kifinomult a tajvani bábelőadások technikája.
A(z) Budapest Bábszínház előadása
Hozzászólások