Színház

Intelligens szervíz

előadás, magyar, 2011.

Értékelés:

2 szavazatból
Szerinted?

Tegye fel a kezét, aki elektronikus postaládájába még soha nem kapott egyetlen vicces videót, kínos hangfelvételt, mulatságos fotót sem! Az pedig csak hab a tortán, hogy az ember közvetlen munkatársai, barátai, rokonai körében akadnak olyanok, akik napi huszonnégy órában mintha mással se foglalkoznának, mint ezeknek a hol mókás, hol ciki küldeményeknek a továbbításával.
Ez utóbbi emberfajta a terjesztője az ún. internetes mémeknek: egy-egy digitális fájlt vagy hiper hivatkozást egyetlen kattintással néhány tucat, de akár több ezer emberhez is el lehet juttatni a másodperc töredéke alatt. Akik közül aztán elég csupán néhánynak újra megnyomni a "továbbküld" gombot, hogy a kiszemelt videó pillanatok alatt több százezer virtuális kilométert tegyen meg. Még hogy legfeljebb hat lépés távolságra vagyunk egymástól mi, emberek? Dehogy: maximum két kattintásnyira.
A Kaposvári Egyetem III. éves színészhallgatói az előző évadban A chioggiai csetepatéban, később pedig a Cabaret című groteszk esztrádban mutatták meg, hogy nemcsak szeretik, de értőn művelik is a humort. Ezúttal az interneten vírusszerűen terjedő hivatkozásokról beszélnek színházi eszközökkel. A virtuális kalandozásban nagyon is valóságos segítőjük Jeles András rendező volt.
A próbák során a nagy videó megosztó portálokon, blogokon található párperces klipek jelentették a kiindulási alapot. Ezeken többnyire olyan emberek próbálják a lehető legszabatosabban kifejezni magukat a kamera részvétlen tekintete előtt, akik rendre kudarcot vallanak a nyelvvel folytatott küzdelemben. A Mónika-show-hoz hasonló lélekvesztő műsorok névtelen sztárjai ők, akiknek a küszködésén több százezren röhögünk visítva a monitor előtt ülve. Országszerte kultikus tiszteletnek örvendő megmondó emberek ők: Szalacsi bácsik és Polgár Jenők, Gátvéder meg a 06-80.
Akinek ismerős a felsorolás, pontosan tudja, miről beszélünk, akinek még nem, az előadás után sose felejti el. Életből elesett (sic!)  pillanatok, csak tessék, csak tessék!

A(z) Kaposvári Egyetem Művészeti Főiskolai kar előadása

Bemutató időpontja:

Stáblista:

Hozzászólások

7/10
FElepHánt 2011 márc. 19. - 19:13:46 7/10
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu
INTELLIGENS SZERVÍZ Jeles András KEMK III.oszt. Merlin
Miért kell nekünk folyvást az aljaemberek aljaszövegeit hallgatni? Miért kell az ordas sötétség, a tehetetlen erõszak, a jelentéktelenség lehangoló látványát szemlélni? Tudjuk! Látuk! – és?!? Megtudunk-e, átélünk-e bármit, olyan ez, mint a csáthi látlelet, reflektálatlan
tényhalmaz, amely semmiféle emberi tartalmat nem hordoz: Blikk a színpadon. A dokumentarista módon összeszedett anyag csak akkor válhat fontossá, ha Tatárszentgyörgy, avagy Gyöngyöspata sikolt benne.
Itt most szó sincs errõl, ez csak a durva indulatok szemétdombja, érdektelen extremitás.
De ez csupán a szövegre vonatkozik. A színházi alkotás eltávolodik a vulgáris anyagtól, a játékmód, a lassú tempó, a deklamáció lebegõ közege a teátrális esztétikum szintjére emeli.
Jeles András rendezése a Nevetõ ember tompa fényeit, szûrt levegõjét idézi, fõszereplõ
a csend, a bennszakadt lélegzet, a lefékezett gesztus. Tarr Béla totáljai, Szüts Miklós akvarelljei derengenek eeben a szürkén pulzáló ködben. A Sátántangó, a Sebald-sorozat atmoszférája, a mozgások visszafogottsága teszi tárulkozóan idõtlenné.
A kaposvári színiegyetemisták nem mindennapi feladattal szembesülnek, mindent félre kell
tenniök, amit eddig „alakítás”-ról, „karakter-ábrázolás”-ról, „figura-teremtés”-rõl eddig tudtak. Csak a személyes hitelesség vezethet sikerre, csak a belülrõl vezérelt, kontrollált fantázia, a szakmai rátermettségen túlmutató magabiztos öntudat. Az együttes példás összehangoltsággal, erõteljes szuggesztivitással jeleníti meg az alkotói elképzelést, csúcsok helyett az egyenletesen áramló intenzitás teremt lankadatlan feszültséget.
Ketten énekelnek a legtöbbször, a bukolikus hangok mennyei békévé oldják a brutális valóságot, az áttetszõ harmóniák transzcendens síkon ellensúlyozzák a könyörtelen realitást.