A szem

Akciófilmek sokaságával, néha-néha egy-egy művészfilmmel is találkozhatunk az ázsiai filmes alkotók munkái közül, ám arra eme cikk irója nem emlékszik, hogy valaha is bemutattak volna e tájakról származó misztikus thrillert. Nos, eljött az idő! A pályáját reklámfilmesként megalapozó thaiföldi Pang testvérek hongkongban készült filmje ugyanis az - mégpedig a javából!

Mun kisgyermekkorában elveszíti a látását. Felnőve (Angelica Lee) vakként is teljes, harmonikus életet él, egy zenekarban hegedül. Egy nap azonban felkínálkozik a lehetőség, hogy visszakaphassa szeme világát. Hamarosan sikeres szaruhártya-átültetést hajtanak végre rajta, s boldog örömmel szemlél mindent. Az örömteli pillanatokat azonban hamarosan a szorongás percei veszik át, mert szeme más világot is elé tár: a tükörben ismeretlen arcot lát, szellemalakokkal találkozik, köztük a holtakért eljövő sötét alakkal, megérzi mások közelgő halálát. Szorongásain, fokozódó rémálmain eleinte maga próbál úrrá lenni, ám miután szinte minden pillanata rettegéssé válik, pszichológushoz (Lawrence Chou) fordul. Az eleinte hitetlenkedő férfi - talán a lány iránt ébredő vonzalma által is - hamarosan hinni kezd Mun szavainak. Kiderítik, hogy a lány vélhetően Ling, a szaruhártya-donor természetfeletti adottságait is megkapta, ám ettől csak akkor tud megszabadulni, ha feloldja Ling bolyongó lelkét?

A szem a misztikus thriller műfajának nagyon jól sikerült, újításokkal is sikeresen kísérletező alkotása. Az európai és tengerentúli filmektől eltérően némely pillanatában meglepően költői hangvételű, tiszta romantikus drámaisággal átitatott darab. Erényeit csupán a hollywoodi formanyelvi közhelyek időnkénti alkalmazása csorbítja - ezek nyilván a nyugati civilizáció mozinézőinek szólnak. A filmet találóan jellemzi Dennis Dermody, a Paper Magazine kritikusa: "Hatásos! Kimunkált stílus és hátborzongató rettegés. A Pang fivérek sikeresen ötvözték a megrendülést a rémülettel." És valóban: a két érzés hatásos keveredése - vérfürdő és szörnydömping nélkül - valóban borzongató atmoszférát teremt a moziban. A néző hamar belekerül a forgatókönyv jól kifundált "csapdáiba", amelyek remekül működnek. Kulturális csemege, hogy az alkotók a szellemvilágot a buddhizmus felől közelítve mutatják be; időnként egy (kissé a nyugati világ ördögűzőire emlékeztető) szerzetes szavai tárják fel előttünk ezt a világot.

A film bemutatása óta világszerte hatalmas sikerrel pereg mozik sokaságában - a hazai közönségnek is érdemes próbát tennie. Nem csupán kuriózum, remek, klasszikusok hangulatát idéző film.