Utánlövések

Van az úgy, hogy egy filmesnek igazán eredeti dolog nem jut az eszébe. Fölösleges kétségbeesni emiatt. A mozitörténet kimeríthetetlen olyan alkotásokban, amelyeket átszabva-kifordítva-széttrancsírozva meg lehet idézni a vásznon. Ezernyi minta követhető. Hatásos mesék. Drámai szituációk. Mulatságos helyzetek. Felejthetetlen mozdulatok. A tiszteletteljes motívumkölcsönzéstől a gunyoros karikírozáson át a szemérmetlen lekoppintásig rendkívül széles a skála, amelyen cikázva a "hozott anyagból" dolgozó iparosok kitombolhatják magukat. A másolásnak és a kopírozásnak mindig akad lelkes közönsége.
A Végzetes ösztön című amerikai újdonság rendezője, Carl Reiner sajátos egyveleget gyúrt össze hajdani sikereiből "a bűn és a szerelem" témakörben.
Ihletői olyan remekek, mint Billy Wilder sejtelmes Gyilkos vagyok-ja, a Psycho, Alfred Hitchcock borzongató thrillere, vagy a konyhai szeretkezési jelenete révén az újkori erotikus csemegék közé sorolt Bob Rafelson-krimi, A postás mindig kétszer csenget. A sztorisűrítmény hőse egy rendőr, aki mellékállásban ügyvéd.
Ebből a tudathasadásos állapotból, no meg amiatt, hogy folyton veszélyben forog szegény pasas élete, dermesztően röhejes és kacagtatóan vérfagyasztó pillanatok származnak. Több műre elegendő fordulatot és geget zsúfoltak össze a szerzők azon felismerés alapján, amit Reiner emelt fővel vállal: "A forgatókönyvben minden benne volt ­ mondja meggyőzően ­ : szex, gyilkosság, árulás, pénzszomj, bosszúvágy. Azt gondoltam, minek csináljak öt különböző filmet, mikor egyet is csinálhatok, mind az öttel egyszerre?" Ügyes ­ mondaná a viccbéli Kohn bácsi, aki a maga földhözragadt logikájával nyilván a meggyőző indokot is firtatná. Azt meg minek a piaci verseny dühöngésekor? A kritikus készséggel elismeri, hogy a Végzetes ösztön üzleti sikerre szerveződött csapata humorérzékből tűrhetően vizsgázott, forrásaik sem akármilyenek, elragadó a szépséges intrikus hölgykoszorú is, saját ötlet vagy lelemény azonban még nagyítóval sem fedezhető fel a rutinosan görgetett epizódokban. Paródiát igazán tomboló gyűlölettel vagy elomló szeretettel érdemes készíteni. Ebben a mutatványban langyos a hőmérséklet, pedig Armand Assante és csinos partnernői (Kate Nelligan, Sean Young és Sherilyn Fenn) szintén mindent bedobnak vonzerejük növelése érdekében.