5 rendező, akit Tarantino utál

Van, akit szakmai, és van, akit nagy valószínűséggel személyes okok miatt.

A kultrendező utolsó filmjének címe a hírek szerint az lesz, hogy A filmkritikus (The Movie Critic), de Tarantino maga is szívesen kommentálja a filmeket és a rendezőket – Cinema Speculation című új esszékötete ősszel jelenek meg magyarul –, és nem mindenkiről van jó véleménnyel. Íme 5 kiváló rendező, akibe páros lábbal csúszott bele.

David Lynch

Forrás: Getty Images

 

A premier idején többen utálták, mint amennyien szerették David Lynch Twin Peaks-előzményfilmjét, a Tűz, jöjj velem!-et, és Tarantino is az előbbi táborba tartozott. Ez késztette őt erre a kijelentésre:

David Lynch annyira eltűnt a saját seggében, hogy nem kívánok még egy David Lynch-filmet megnézni, amíg ez nem változik."

Bár Lynch azóta megdicsérte Tarantinót, amikor a Volt egyszer egy… Hollywoodot "pokolian jó bosszúfilmnek" nevezte, nem tudni, Tarantino megváltoztatta-e azóta a véleményét Lynch-ről.

A két rendező szembenállása kapcsán muszáj megemlíteni a Végtelen tréfa című regény legendás szerzőjét, David Foster Wallace-t, aki így összegezte a véleményét:

"Lynch határozottan jobb filmes, mint Q. Tarantino. ő ugyanis - Tarantinóval ellentétben - tudja, hogy egy amerikai filmben az erőszakos cselekmény az ismétlődés és az érzéketlenné válás révén elveszítette azt a képességét, hogy önmagán kívül másra is utaljon. Jobban megfogalmazva: Quentin Tarantinót az érdekli, ahogy levágják valakinek a fülét; David Lynch-et a fül érdekli."


Jean-Luc Godard

Forrás: Műcsarnok

 

Volt idő, amikor Tarantino imádta Jean-Luc Godard-t, Bob Dylanhez hasonlította, mondván mindketten forradalmasították a saját műfajukat. A rendező még odáig is elment, hogy produkciós cégét az 1964-es Külön banda (Bande à part) című filmről nevezte el.

Godard azonban ettől nem hatódott meg.

Szerintem a munkássága nulla"

- mondta a néhai rendező a csodálójáról. "Az egyik legrosszabb filmem címét választotta produkciós cégének elnevezésére. Ez egyáltalán nem lep meg". Később "nem hitelesnek" titulálta Tarantinót.

Ettől talán nem függetlenül Tarantino később így nyilatkozott: "Nem vagyok már igazán nagy rajongója. Szerintem Godard olyan, mint Frank Frazetta. Egy időre belefeledkezel, és egy kicsit olyan, mintha a hősöd lenne. Elkezdesz olyan szarokat rajzolni, mint ő, aztán kinövöd. Szerintem Godard is ilyen, legalábbis számomra, mint filmrendező."

Alfred Hitchcock

Forrás: Silver Screen Collection / Getty Images

 

Bár Tarantino elfogadja, hogy Alfred Hitchcock úttörő volt, de állítja, hogy attól, hogy valaki elsőként futotta le négy perc alatt a mérföldet, még nem feltétlenül lesz a legjobb futó.

Mindig is úgy éreztem, hogy Hitchcock követői vitték tovább a mozgóképes és történetbeli ötleteit"

- mondta. "Imádom Brian De Palma Hitchcock-filmjeit. Szeretem Richard Franklin és Curtis Hanson Hitchcock-imitációit. Ezeket jobban szeretem, mint a valódi Hitchcockot"

Szerinte az Észak-északnyugat valójában egy nagyon középszerű film, de azt elismeri, hogy voltak korlátozó tényezők, amelyek hatással voltak Hitchcock munkájára. "Az ötvenes években nem tehette azt, amit szeretett volna. Mire a hatvanas évek végén és a hetvenes évek elején szabad kezet kapott volna, már túl öreg volt" - mondta. Ezen kívül Tarantino a Hitchcock-filmek harmadik felvonásait sem szereti, úgy érzi, nem elég ütősek.


John Ford

Tarantino nem kedveli John Fordot, sőt, gyűlöli őt.

„Felejtsd el az arctalan indiánokat, akiket zombiként gyilkolt. A hozzá hasonló emberek tartották életben azt az elképzelést, hogy az angolszász emberség eszméje mindenki másénál fontosabb.”

És Tarantino úgy látja, hogy Ford filmjeinek képi világa is túlértékelt. Ha a western műfajáról van szó, Tarantino szerint Sergio Leone feltörli a padlót Forddal, hozzátéve, hogy a legnagyobb hatással Leone volt rá – nemcsak a westernrendezők közül, hanem úgy általában is.


Wes Craven

Forrás: Port.hu

 

Tarantino vér és erőszak iránti vonzódása jól ismert, ami alapján érthető, miért nem jött be neki a Sikoly című slasher-klasszikus: nem volt elég véres vagy erőszakos. "El tudtam volna képzelni, hogy megcsinálom az első Sikolyt” - mondta a Vulture-nak. "Weinsteinék Robert Rodriguezt próbálták rávenni, hogy csinálja meg. Szerintem nem is gondolták, hogy engem érdekelne."

Hozzátette, hogy teljesen hidegen hagyta Wes Craven rendezése.

Azt gondoltam, hogy ő volt a film bokájára erősített vaslánc, ami a földhöz kötötte, és megakadályozta, hogy magasra törjön."

Ennek a kritikának talán van személyes háttere is, hiszen Tarantino egyszer elárulta, hogy Craven arra hivatkozva jött ki a Kutyaszorítóban vetítéséről, hogy a kínzási jelenet túl sok volt neki.

Via: Far Out Magazine

 

Nyitókép forrása: Frazer Harrison / Getty Images.