A színészek sztrájkja kinyírta a puccos vörös szőnyeges filmpremiereket

A színészek szakszervezete ugyanis nem engedi a sztrájk alatt, hogy a tagok reklámozzák a filmjeiket. Ha nincs őszig megegezés, könnyen ehet, hogy a 2024-es és későbbi filmtervek is mennek a levesbe.

Köztudott, hogy Tom Cruise számára az egyik leghatékonyabb módja annak, hogy maximalizálja az olyan blockbusterek bevételét, mint a Top Gun: Maverick vagy a Mission: Impossible az, hogy telehaknizza a médiát a halált megvető bátorsággal bemutatott kaszkadőrmutatványaival.

Csakhogy jelenleg Cruise pont nem tud a késő esti talkshowkban a Mission: Impossible - Leszámolás - Első Részben bemutatott őrült motorozásáról meg a repülőből való kiugrásáról mesélni, mivel jelenleg épp tart az írók sztrájkja, amihez a színészek is csatlakoztak.

 

A SAG-AFTRA (Screen Actors Guild – American Federation of Television and Radio Artists, azaz: Filmszínészek Céhe – Amerikai Televíziós és Rádiós Művészek Szövetsége) irányelvei szerint ugyanis a sztárok nem szerepelhetnek olyan tévéműsorokban, mint a Good Morning America, nem vehetnek részt puccos mozipremiereken, nem adhatnak interjúkat a kész filmjeikkel kapcsolatban, és még csak nem is posztolhatnak a projektjeikről a közösségi médiában, amíg a sztrájk tart. Nem mehetnek el ezen kívül olyan geek dzsemborikra sem, mint a július végén megrendezésre kerülő San Diego-i Comic-Con.

 

Forrás: UIP-Duna Film

 

A fenti korlátozások ráadásul pont nyáron léptek érvénybe, ami az év legnagyobb és legforgalmasabb időszaka a multiplex mozik számára. Na de ha színészek nem reklámozzák az új filmjeiket, az vajon a jegypénztárak bevételeire is visszahat? Az elemzők szerint ez a sztrájk időtartamától is függ. A Mission: Impossible - Leszámolás - Első Rész már jóval azelőtt bekerült a köztudatba, hogy a színészek sztrájkba léptek volna, de a július 21-én érkező Barbie és az Oppenheimer is kedvező helyzetben van, mert ezek a filmek már jóval a sztrájk kezdete előtt felpörgették a marketingkampányaikat, nagyszabású magazinborítókkal, exluzív interjúkkal és közösségi médiás jelenléttel.

Könnyen bajba kerülhetnek azonban az alábbi blockbusterek, amelyeknek így kevesebb reflektorfény jut:

  • Tini Nindzsa Teknőcök: Mutáns káosz (augusztus 2.)
  • Meg 2: Az árok (augusztus 4.)
  • Gran Turismo (augusztus 11.)
  • Kék Bogár (augusztus 18.)
  • A védelmező 3. (szeptember 1.)
  • Kraven, a vadász (október 6.)
  • Megfojtott virágok (október 6.)
  • Dűne 2. (november 3.)
  • Marvelek (november 10.)
  • Az éhezők viadala: Énekesmadarak és kígyók balladája (november 17.)

Ezeknél a filmeknél most a rendezők kiemelt szerepet kapnak abban, hogy az alkotásaikról beszéljenek, és felhívják a figyelmet a premierekre. A stúdiók pedig minden bizonnyal növelni fogják az egyéb promóciós tevékenységekre, például az előzetesekre és a tévéreklámokra fordított kiadásokat. A sztrájk közelgő hírére egyébként néhány film már azelőtt kiadta a sajtónak az interjúkat és egyéb marketinganyagokat, hogy a színészeik a munkabeszüntetés útjára léptek volna.

Teljesen más utat választott a Disney a Haunted Mansion (nálunk: Kísértetkastély) reklámjával kapcsolatban: a július 28-án mozikba kerülő családi horror sztárjai, LaKeith Stanfield, Tiffany Haddish, Rosario Dawson, Jamie Lee Curtis, Winona Ryder, Jared Leto, Owen Wilson és Danny DeVito vörös szőnyeges fotói és interjúi nélkül tartották meg múlt hétvégén a világpremiert az anaheimi Disneylandben, amit a vállalat így jobb híján rajongói rendezvénnyé alakított át. Vagyis: sztárok helyett Disney-figurákkal, többek között Mickey-vel és Minnie-vel, Demónával, Szörnyellával és egy cilinderes szellemmel fotózkodhattak a látogatók.

 

Rosario Dawson, Jamie Lee Curtis, Winona Ryder, Jared Leto, Owen Wilson és Danny DeVito hűlt helye (forrás: Frazer Harrison/WireImage)

 

Az Oppenheimer esetében sem lesz vörös szőnyeg leterítve Cillian Murphy, Emily Blunt, Robert Downey Jr. és Matt Damon számára, hiszen várhatóan nem is vesznek részt a film hétfői New York-i premierjén. Ehelyett a stúdió az estét „a stáb ünnepévé” fogja átpozicionálni.

Ha azonban SAG-AFTRA és a filmstúdiók nyár végéig nem tudnak megegyezni, a bennfentesek szerint elkezdhetnek hátrébb kerülni a naptárban a premieridőpontok – és mivel a produkciókat bizonytalan időre leállítják, számos 2024-re és az utánra tervezett nagyszabású film is a kukában landolhat. David A. Gross elemző már most megkongatta a vészharangot:

Ha nem lesz megállapodás, azt az őszi díjeső-várományos filmek, a nagy hálaadásnapi filmek és az év végi húzócímek marketingje is megsínyli. Ez semmilyen módon nem tesz jót a filmek ügyének.

(via Variety)