A szív bajnokai és a Banks úr megmentése rendezője, John Lee Hancock meglepő módon egy nyomozós thrillerrel tér vissza, amelyben Denzel Washington, Rami Malek és Jared Leto jutalomjátékát figyelhetjük. Kritika a nálunk DVD-n megjelent Ördög a részletekben című filmről.
A Hancock által írt és rendezett alkotásban
első ránézésre minden klisé megvan egy olyan tucatthrillerhez,
amit csak a színészi játék emel ki a középszerből: fiatal lányokat gyilkoló sorozatgyilkos, egy tapasztalt és egy kezdő rendőr párosa, meghasonlott-kiábrándult vén róka, szoros határidő és a tilalom ellenére is nyomozó elszánt bűnüldöző.
És úgy tűnik, a cselekmény is szép, egyenes úton halad a végkifejlet felé, amikor is hőseink,
majd együtt szépen megoldják az ügyet és levadásszák a gyilkost.
Utolsó felvonásában azonban a film váratlan fordulatot vesz, és az átlagos krimik, thrillerek útját elhagyva megnyugtató megoldás helyett komor karakterdrámával és egy súlyos melodrámával vesz búcsút a nézőtől. S habár a nagy finálé a sivatagi macska-egér játékkal erősen megidézi minden idők egyik legjobb thrillerét, a Hetediket,
John Lee Hancock szerzői kézjegyei is erősen érződnek a művön.
Az alkotó korábban soha nem rendezett thrillert vagy bűnügyi filmet – ő írta viszont a Tökéletes világ forgatókönyvét, ahol szintén feltűnő volt, hogy a bűnfilmes tematikát erős karakterdrámával és szívszaggató melodrámával oldotta fel. És ha végignézzük rendezői életművét, több alkotása is a két főhős egymáshoz való viszonyára, kapcsolatuk dinamikájára van kihegyezve, akár A szív bajnokai jámbor óriását és elszánt focianyukáját, akár a Banks úr megmentéséből Walt Disney-t és a Mary Poppins mogorva írónőjét, akár az Útonállók két megdicsőülő Texas Rangerét vesszük.
És ami még igen szorosan összeköti Hancock életművének darabjait, hogy egytől egyig apróbb vagy nagyobb léptékű megváltástörténetek – és ez talán itt válik a legfeltűnőbbé. Azzal ráadásul, hogy Deke egy titkos akcióval feloldozza Baxtert az általa elkövetett bűn alól, saját magát is megmenti, hiszen a fiatal férfiban saját magát látja: azt a lehetőséget, ami ő maga is lehetett volna, ha nem törik derékba az élete (elég erős utalás erre nézvést, hogy Baxter szép családban él feleségével és két lányukkal, és Deke-nek is lányai vannak, csak nem él együtt velük, és felesége sincs már).
Ezek az ikertornyok állnak szembe a Jared Leto által a megszokott bizarrsággal hozott antagonistával (nagyon kifejező ebből a szempontból a film plakátja, amely a két főhőst és ellenfelüket egy hídon állva mutatja, és Leto figurája fejjel lefelé alá van tükrözve az egymással szemben elhelyezkedő, mintegy egymást kiegészítő Deke és Baxter alakjának), hogy a végén a bűnös és ártatlan hagyományos kategóriáit felrúgva bocsássák útjára a nézőt.
A bűnügyi filmekben általában elég világos, hogy ki a jó és ki a gonosz, és ha ezt valami megzavarja, és a fekete vagy a fehér átvált szürkébe, azt izgalmas tabudöntögetésnek szoktuk tekinteni. Hancock filmjében viszont
és a bonyodalmat beindító gyilkossági ügy helyett végül ez a dilemma lesz a film legfőbb rejtélye.
Az Ördög a részletekben eredeti címe The Little Things, azaz apró dolgok, amiket Washington karakterének öreg nyomozója emleget gyakran mint a lényeget, amire mindig figyelni kell. Az apró dolgok felkutatásával azonban hőseink végül nem a bűnügyet nyomozzák ki, hanem egymást és magukat. És az is egy apró dolog, ami emlékezteti Deke régi kollégáját, a boncmestert arra, amit elkövettek, ahogy végül egy másik apró dolog lesz az, amivel a férfi megmenti fiatal társát. Ezek az apró tárgyak életeket változtattak meg – utóbbi esetben viszont csak látszólag hozták el a megváltást, hiszen a bűn örökre megmarad.