Ki a robot és ki az ember? Hol van a beígért római és középkori világ?
Vigyázat, extrém spoilerveszély!!!
Végéhez közeleg a robotcowboyok lázadása: vasárnap este (nálunk hétfő hajnalban) az HBO levetíti a a Westworld második évadának utolsó részét is. Az első évad lezárása után nem véletlenül kiáltották ki többen is pont ezt a szériát az utóbbi évek legjobb és legambiciózusabb tévésorozatának, hiszen pont ugyanúgy pislogtunk, mint a Twin Peaks vagy a Lost idején, amikor a stáblista lepergése után több volt a látottakkal kapcsolatos kérdésünk, mint a sorozatból megkapott válasz. Vajon most is ilyen ütős lesz a finálé? Vagy már megkopott a Westworld fénye, mint egy sivatagban felejtett seriffcsillagé? Íme 5 kínzó kérdés, amit ha nem válaszol meg a hétvégi évadzáró, megeszem a kalapomat!
1. Most akkor ki robot és ki hús-vér ember?
A Westworld első évadának óriási csattanója volt, hogy Jeffrey Wright karakteréről, Bernardról kiderült: ő valójában egy robot, akibe feltöltötték Arnold tudatát, hogy továbbra is a vadnyugati parkot megálmodó Dr. Robert Fordot (Anthony Hopkins) segítse. A második évad viszont leginkább arról szólt, hogy Dr. Ford igazából „csak” egy Isten-komplexusos, bogaras tudós, aki imádja hol jutalmazva, hol büntetve egyengetni a teremtményei útját. A Fekete Kalapos, vagyis az öreg William (Ed Harris) viszont azt akarta, hogy a Delos iparvállalat fejlesszen ki egy olyan tökéletes robottestet, amiben tovább élhetnek az emberek. Elsőként a súlyos beteg apósa, a cégalapító James Delos (Peter Mullan), és ha már tökéletes a technológia, akkor talán a Kalapos maga is – hiszen ugye számára a hús-vér lét amúgy is terhes, mivel súlyos paranoiára hajlamos, és legszívesebben minden idejét a Westworldben töltené.
A sorozat eddig szerencsére nem pörgette túl ezt a Ki a robot hasonmás és ki az igazi ember?-kérdést. Épp ezért volt kemény gyomros az a jelenet, amikor a Kalapos szitává lőtte a saját lányát (Katja Herbers), mert azt hitte, ő is csak egy robothasonmás, akit valójában Ford irányít. Az igazságot persze nem tudtuk meg, mert a nyaki dekódolás eredményét mutató ketyerét csak a vén William láthatta, mi, nézők egyelőre nem.
2. Hogyan szkennelték be azoknak a vendégeknek az agyát, akik nem viseltek kalapot?
A második évad egyik nagy fordulata volt, amikor kiderült: a Delos azon túl, hogy maximálisan kiszolgálja a vidámparkjaiba látogatók alantas vágyait, a cowboykalapokon keresztül lenyomatot is készít a tudatukról. Vagyis elraktározza az összes döntésüket, valamint minden perverziójukat és múltbéli stiklijüket. A vállalat célja ezzel elvileg az, hogy maximálisan kiismerjék az emberi elmét, és tökéletes robot hasonmásokat készíthessenek Mr. Delosnak, és mindenki másnak, aki így akar örök életet nyerni. De persze elvileg bármelyik vendég megzsarolható később mindazzal, amit a parkban művelt.
A Kalapos felesége például alighanem azért lett öngyilkos, mert megnézte a férje adatlemezét (ezt ugye Dr. Ford adta oda az öreg Williamnek), látta a sok gyilkolászást, a románcot Doloresszel. No meg azt, hogy William látványosan jobban érzi magát a Westworldben, mint mellette, vagyis az egész házasságuk hazugság volt. Kérdés viszont, hogy a Delos pontosan hogyan vitte végbe a vendégek naplózását a kalapokon keresztül? Mi van azokkal, akik nem is hordtak semmiféle tökfödőt – például mert a vadnyugati kalandok helyett inkább a japán vagy az indiai világot választották, ahol egy rakás emberen nem láttunk se kalapot, se sisakot?
3. Ki lesz a gépek lázadásának igazi vezére?
A készítők Dolorest, az öntudatra ébredt farmerlányt egyre inkább egy bosszúálló, tömeggyilkos fúriának állítják be, aki egy magasabb cél érdekében akár a szerelme programkódját és képes felülíratni, ha úgy érzi, a jó öreg Teddy egy töketlen széplélek, aki csak hátráltatja az ügyüket. Ehhez képest a kvázi isteni hatalmú Maeve, aki most már a puszta gondolataival képes parancsolni az egyszerű parkbéli robotoknak, csak akkor öl, ha nagyon muszáj, illetve ha egy-egy hátráltató körülmény (zsarnokoskodó japán hadúr, akadékoskodó Westworld-őrök, stb.) miatt úgy érzi, nem fog tudni találkozni a régi házukban az előző inkarnációja alatt nevelgetett kislányával.
Dolores mintha az emberek kinti világába akarná vezetni robottársait, hogy ők is láthassák a neonfényben úszó nagyváros felhőkarcolóit. Maeve viszont minden bizonnyal békésen eléldegélne egy tanyán is Westworldben, ha ott együtt lehet újra a gyerekével, és nem zaklatják ötpercenként jöttment fegyveresek. Viszont akkor a gépben lakozó szellemmé, mindent átható mesterséges intelligenciává magasztosult Dr. Ford miért Maeve és Bernard fülbe sustorog folyton, miért nem Dolorest segíti? Mit akar Dolores a Völgyben lévő titokzatos ősforrásnál, ami a park magja? Meg akarja semmisíteni az ott tárolt vendég-lenyomatokat, nehogy a velejéig gonosz, robotsanyargató emberek a hostok testében élhessenek tovább? És hogy jön a képbe a derék indián, Akecheta, aki saját maga jött rá, hogy egy virtuális világban örök időkig tartó statisztaszerepet osztottak rá? Oké, hogy ez egyáltalán nem tetszik neki, de eljut valaha is abba a titokzatos labirintusba, amit folyton odavés mindenhová? Vagy az útvesztő nem más, mint maga a felébredt robot, aki már tudja, hogy minden egyes nap céltáblának és guminőnek használták, mióta kimászott a fehér tenyésztőlöttyből?
4. Hol van a lovagos és a római világ?
Tavaly októberben a Deadline a showrunnereket idézve írta azt, hogy öt másik világ van a Delos vidámparkjában Westworld mellett. A már ismert szamurájos, egy gyarmati idők Indiáját idéző, egy római birodalmas, egy középkori lovagos és egy szupertitkos. Sajnos az utóbbi hármat még mindig nem mutatták meg a készítők – a japán és az indiai világ pedig sajna elég semmitmondóra sikeredett.
5. Mi van, ha Westworld meg a többi világ csak egy szimuláció, amiben az öreg Ford és az öreg William, a Föld két utolsó, élő embere vívja örök háborúját?
Én már 2016. novemberében is arra tippeltem, hogy az öreg Ford igazából az utolsó ember a Földön. Egy bogaras tudós, aki annyira unta már magát a nagy kataklizma után, hogy kreált magának egy Föld-szerű, virtuális világot, amiben a robotok azt hiszik, hogy emberek, akik kreáltak maguknak egy robotokkal teli western világot, hogy ott gátlástalanul hódolhassanak a bestiális erőszaknak és a szexuális örömöknek. Ebbe a konteóba kiválóan illeszkedne az, hogy az öreg Ford mellett az öreg William is a kihalt Földön él, és a részben általa kreált valóságba menekült, ahol szakadatlanul vívja tovább Ford elleni magánháborúját – de igazából már ő sem nagyon tudja, miért. Ez egyébként egy kedvelt sci-fi toposz: a Mézga Aladár különös kalandjaiban is volt már egy hasonló epizód.