Bűn és büntetlenség

Bakancslistához adom
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott magyar dokumentumfilm, 70 perc, 2010

Értékelés:

64 szavazatból
Szerinted?

A film Biszku Béláról, az 56 utáni véres és kegyetlen megtorlások egyik irányítójáról szól. Biszku 1957 és 1961 között volt belügyminiszter, az MSZMP KB zárt ülésein többször felszólalt annak érdekében, hogy a bíróságok súlyosabb ítéleteket hozzanak valamint több fizikai megsemmisítést követelt. Szavait tettek követték, amelyik bíró nem engedelmeskedett, azt leváltották. Miközben az országot rabláncra fűzték, a forradalom tizenhárom napjáért kivégeztek közel 300 embert, bíróság elé állítottak húszezret, miközben kétszázezren elmenekültek az országból. Sokkal kegyetlenebb volt a megtorlás, mint 1848-49-ért, mint 1919 után, vagy a II. világháborút követően összesen.
Biszku Béla 1989 óta visszavonultan él és soha senkinek sem nyilatkozott korábbi tetteiről. A film alkotóinak sikerült őt megszólaltatni, megkérdezni tőle, hogy bánja-e és bocsánatot kér-e a történtekért.
Bemutató dátuma: 2010. június 24.

Stáblista:

Hozzászólások

Szerinted?
tortura 2021 aug. 06. - 19:55:19 Előzmény drProktor
". Írod,te Viktorra szavaztál, " Nehéz lenne letagadnia.
A filmet most néztem meg másodszorra. De most is az a véleményem, hogy hányingert keltő egy figura ez a Biszku. Mindegyik rendszert és mindegyik kormányt hibáztatom, hogy ez az ember boldogan, békében és jólétben tudott megöregedni. Senki nem vette elő, nem számoltatta el és nem kapta meg a méltó büntetését. Gyalázat!!!
adamnagysweetmovie 2012 jún. 16. - 00:20:25
Forgassa újra Káel Csaba a Szandokánt!
adamnagysweetmovie 2012 jún. 16. - 00:07:13 Előzmény aggodalmas
Szombat délután 3 óra.
Miért nem az esti mese helyett adják???
offtopic
aggodalmas 2011 okt. 25. - 21:01:05 Előzmény Vágyvillamosa
Például olyan általánosságban, mint: a politikus csak akkor hazudik, ha épp' mozog a szája, és akkor lop, ha módja van rá...

...de, ha érdekel olvasd át a lezárt Hetihetes topic párezer kommentjét rákeresve kettõnkre, mert bevallom én lustább vagyok annál, mintsem összeollózzam a múltbeli eszmecseréink közös nevezõit... ;-)
Vágyvillamosa 2011 okt. 23. - 22:37:10 Előzmény aggodalmas
Például milyen részletekben?
offtopic
aggodalmas 2011 okt. 22. - 19:19:02
"Dokumentum" filmek terén a királyi agitproptv már akkor kimutatta a foga fehérjét, amikor a komplett Koltai életmûvet lenyomta a nézõk torkán fõmûsoridõben, Horthy szerecsenmosdatásától kezdve, Mindszenthy szenntéavatásán át egészen a Trianon gumicsontig...

Érdemes lenne átfutnotok az egyes fikciós elemekkel gazdagított dokumentarista jellegû szösszenetek kommentjeit is átnéznetek, ki, hogy reagált a témára és a mûsorba kerülésre. ;-)))

Ps. greghouse-t én is kénytelen vagyok "megvédeni" noha nem szorul rá. Az azóta igencsak bezárt Hetihetes topicban volt alkalmunk kisebb-nagyobb szellemi csörtéket lefolytatnunk, és bevallom töredelmesen volt, hogy igazat is adtunk egymásnak bizonyos részletekben... ;-)
Vágyvillamosa 2011 okt. 22. - 16:18:39 Előzmény drProktor
Ha úgy érvel, mint Fruzsina, meg díszes "társrendezõje", hogy még egy 90 éves bácsikának is sokkal jobban vág az esze náluk, akkor sehogyan sem érvel. Más. Tetszett nagyon a filmben az állítólagos pszichológus, alkoholista fejû, Marx kinézetû faszi is, aki személyiségprofilt próbált kialakítani Biszkuról, de végelgyengülésében csupa sületlenséget hordott össze, ami köszönõ viszonyban sem állt a valósággal. Nagyon erõltetett és hiteltelen volt az a faszi, mint ahogy maga a film is, jóllehet az áldozatokat és hozzátartozóikat magam is sajnálom. Az egész filmben kizárólag az archív felvételek, dokumentumok bejátszása ért csak valamit. Mihelyt azonban megszólalt a "szakértõi" gárda, egybõl leült és hitelét vesztette a sztori.

Biszku a filmben kimodja a lényeget: "Mindig az erõsebb kutya b@szik." Gyengébbek (azaz fülkeforradalmárok) kedvéért: Biszkuék minden cselekedetét kézi vezérléssel irányították Moszkvából. A Kádár-garnitúra helyett lett volna más, és most azokat köpködnék. Mi magyarok azokban a zûrzavaros idõkben teljesen tehetetlenek voltunk a Nagy Testvérrel szemben, nem úgy, mint ma. Mai ésszel könnyû akkori okosnak lenni, de akkor sem történhetett volna másként, mint ahogy történt. A történelemnek meg sajnos ha akarjuk, ha nem, mindig vannak véráldozatai a barikád mindkét oldalán. Nem beszélve arról, hogy '56 áldozatainak száma elenyészõ a Don-kanyarbeli 150 ezerhez képest. Úgy mellesleg, mi a francot kerestek ott a magyar katonák a világ legerõsebb, soha senki által le nem gyõzött szárazföldi hadserege ellen? Akkor most kezdjük el intenzíven anyázni Horthy-t is, mint Biszkut, hogy a halálba küldte azt a sok jó magyart? Hát nem kezdjük, mert a maga módján Biszku is, meg Horthy is áldozat volt, tehetetlen azzal a bizonyos erõsebb kutyával szemben. Biszku az oroszokkal, Horthy meg Hitlerékkel szemben.

Mielõtt még bárki is lekommunistázna meg leelvtársazna, megjegyezném, hogy én egyik oldalhoz sem tartozom, csak összehasonlításokat végzek. És ha már oldalakról esett szó, ebben maximálisan Márai Sándor a péladépem, aki nem szó szerint, de ezt mondta: Minek jobbra vagy balra nézni, amikor egyenesen elõre is lehet tekinteni. Márai hírhedten egyik oldalnhoz sem tartozott. Õ maga állapította meg, hogy valószínûleg jó úton jár, mert õt sem a jobboldal, sem a balodal nem szívlelheti. Naszóval: én sem tartozom egyik birkanyájhoz sem. De azért az egyik sokkal birkább, mint a másik. Ez is csupán egy összehasonlítás részemrõl.

Egy szó mint száz, ahogy azt már egy hasonló célból készült filmnél is leírtam, ez a dokumentumfilm nem más, mint alantas pártkatonák politikai megrendelésre készített silány végterméke.
offtopic
drProktor 2011 okt. 21. - 21:56:10 Előzmény balta zoltán
De pedig én láttram õtérvelni,
és lehetett érezni a mûveltségét.

Hát, istenem, talán keresztben áll benne egy szellentés.
Vágyvillamosa 2011 okt. 21. - 21:52:26 Előzmény drProktor
A hozzá hasonló agymosott, szellemi diétán felnõtt barmoktól hogyan is várhatnál értelmes választ, urambocsá reális érvelést? Ilyen celebekbõl áll a (fülke)forradalmi kormány is.
balta zoltán 2011 okt. 21. - 11:01:59
adottságai??? kacag a végbelem
offtopic
drProktor 2011 okt. 20. - 22:48:48
Kedves greghouse!

Hát,hogy õszinte legyek, abban reménykedtem, megtisztelsz azzal,
hogy adsz valami érdemi választ.
Mint haq az lett volna a bnyomásom,hoogy meg volnának hozzá atzz adottságaid(t.i. értelmes válaszhoz)
Bocsánat,lehet, hogy tévedtem..
dantonb 2011 okt. 20. - 22:17:33 Előzmény drProktor
Megfigyeltem hogy jobbos szavazók ,amennyiben érvelni kéne vagy gondolkodni, akkor vagy elütik azzal ,hogy az ellenérv az egy komcsi propaganda, vagy egyszerûen "nem érdekli õket" az igazság ,hiszen akkor nem érzelmi alapon kéne hozzáállni a dologhoz ,és esetleg egy ilyen ganajtúró mint Orbán nem tudná kihasználni az ostobaságukat.
dantonb 2011 okt. 20. - 22:13:08 Előzmény drProktor
Egyetértek és a végéhez annyit fûznék hozzá,hogy akik állítólag az erkölcs és az igazság nevében csesztetik Biszkut mint a film készítõi ,azok nekem ne hazudozzanak "Béla bácsinak",mert az egész megmutatja hogy egyfelvett póz motiválta õket a mai trendi ,miközben az ilyen hozzáállású emberek készítették kb az ellenforradalomról szóló filmeket mondjuk 1958ban .
greghouse 2011 okt. 20. - 22:02:37 Előzmény drProktor
Kösz, hogy megosztottad politikai nézeteidet. Különösebben senki nem kért rá, nem is érdekel.
Jó éjszakát.
balta zoltán 2011 okt. 20. - 21:05:21 Előzmény BicskaMaxi
azt sem tudod mirõl fecsegsz. csitt!
BicskaMaxi 2011 okt. 20. - 14:12:51 Előzmény balta zoltán
Ezért van peched, mert Csángüm helyett neked már csak a kommunizmus jut. :)
offtopic
drProktor 2011 okt. 20. - 13:53:41 Előzmény greghouse
Kedves greghouse!

Érdekes, hogy aggodalmas kollegát azzal "gyanúsítod", külföldrõl szólogat hozzá.
Én bevallom, jó ideje rólad gondolom, ugyanezt, hogy távolról(Amerika?) „osztod az észt”.
Azt leszögezem, hogy én itthon vagyok s itt van alkalmam élvezhetni
pártunk&kormányunk kevéssé áldásos mûködését. Írod,te Viktorra szavaztál,
hát én meg azok közé tartozom, aki nem, és aki a büdös életben soha sem tenné.
Röviden elmondom neked, miért:

Én úgy gondolom, ha megkülönböztetünk jobb és bal(inkább:ba-lib) oldalt,
és megpróbáljuk eliminálni a mindkét oldalon elõadódó indulatokat,
akkor a bal-lib értékek nagyjából a “fönnálló” meghaladásaként foglalhatók össze,
a jobboldali értékek viszont a “fönnálló” elfogadásaként.

A lényeg az, hogy ahogy sztem minden ember a jobb és a bal-lib között terül el,
és ugyanígy az egyének sokaságát tekintve ez egy egészséges társadalomban
statisztikailag is egyenlõen oszlik meg, nagyjából a várható érték 50-50%.
Ha tehát egy választáson egy demokratikus erõ nyer, akkor elsõ teendõje végiggondolni,
hol korlátozhatja saját túlhatalmát, és ez annál inkább így van, minél nagyobb arányban nyer.
Az 50-50 %-os megoszlástól való eltérés oka három féle: 1 statisztikus hiba;
2. az adott helyzetben néhány alapvetõ kérdésben az egyik irányzat népszerûbb(divatosabb);
3. az adott társadalom nem egészséges, fertõzött(irigység, gõg, bosszúszomj, harciasság,
hazugság rettegés, gyûlölet butaság).
Tehát ha egy politikai erõ pl. legalább 60:40 arányban kerül fölénybe egy bármilyen testületben,
akkor ez már éppen elég torzított ahhoz, hogy gyanú ébredjen: Mi a fene? Ennyire nem lehetünk jobbak!
Ugyanis valóban nem lehetnek (amennyiben az adott társadalom egészséges).

Mindebbõl két dolog is következik.
1. Általában is, de fõleg ilyes fajta politikai vonatkozásban a legelsõ számú emberi erény a szerénység;
2. A demokrácia egyáltalán nem a többség uralmát jelenti, hanem azt, hogy minden kisebbségnek vannak jogai, értelem szerûen a legnagyobb kisebbség a hatalomra kerülõ többség.
Na, és persze, melyik politikai oldal mutatott eddig példaszerû hajlandóságot az önkorlátozásra?
Úgy van, a bal-lib! A Horn-kormány idején.

Mindezek szellemében jelenlegi pártunkat&kormányunkat intellektuálisan és morálisan
a lehetõ legsilányabb antidemokratikus bandának tartom.
S lényegében minden fölmerülõ kicsit is politikai kérdést eszerint ítélek meg.

A Biszku-filmmel kapcsolatban úgy vélem, a jelenlegi népnyúzó rezsim érdeke,
hogy dilettáns, elsõsorban gazdaság-politikájáról, amorális ideológiájának kulturális vadhajtásairól
ilyen mûbalhékkal, cirkuszokkal akarja elterelni a figyelmet,
a magyar emberek legalját hergelve szánt szándékkal.

Aki velük együtt mûködik ûzelmeikben, az aljas és/vagy buta,
de politikai értelemben antidemokrata, vagyis zérus értékû(bár oinkább negatív).
Ez a véleményem a fil két alkotójáról is.
balta zoltán 2011 okt. 20. - 10:08:30
további jó egészséget kívánok Biszku elvtársnak! ne törõdjön a farizeusokkal, csak a láncaikat veszthetjük!
dantonb 2011 okt. 20. - 00:43:57
Igen igazad van,arra kellett volna rámenni pl,ahogy titokban lefolytatták pl a Nagy Imre pert:Akinek igaza van az nem úgy ítélkezik ,dehát a komcsiknak megvolt ehhez a gyakorlatuk a 30-as évektõl kezdve Sztálin és sorolhatnánk Rajk stb.De a legkönyörtelenebbek saját elvtársaikkal voltak talán.Ezekre akoncepciós perekre mindig volt bíró ,ügyész .és ma is folyik enneka felélesztése ,az igazságszolgáltatás kormány alá rendelése javában ,és a Gyurcsány ellen felhozott vádakat talán még Alapi fõügyész a Rajk per ügyésze is szégyelné szakmailag.
dantonb 2011 okt. 20. - 00:36:08
"Gyurcsány fleto megpróbálta átmenteni a Kisz-t" Igen meg akarta reformálni akkor már Demisz néven,mintahogy ma is az MSZP-t.De mikor ezt nem hagyták neki, lemondott és otthagyta egzisztenciáját .Ez pl még ma is elképzelhetetlen a Fidesz megélhetési politikusai között ,és mellesleg Orbánnak sikerült átmentenie a bolsevista politizálást és elkövette a legnagyobb hazaárulást ,amiért 56-ban sokan véreztek pedig:felszámolta a magyar demokráciát.
Összes hozzászólás