A részleg

Bakancslistához adom
16 éven aluliak számára nem ajánlott magyar-román filmdráma, 82 perc, 1995

Értékelés:

48 szavazatból
Szerinted?

Weiss Gizi valahol Kelet-Európában él az 1980-as évek végén. Egy tervezőintézetben mérnök, de egyszercsak áthelyezik. Kinevezést kap egyik napról a másikra, egy részleg vezetője lesz. Véget nem érő vonatút következik, de a részleg még arrébb van. Majd folytatódik az út, mert a részleg még távolabb van, a hegyek között, hóba fulladva, egy tó partján. Ez a senki földje. A részleg egy jéghideg kalyiba. Élete következő szakasza, élettere ez. A részleg. Nem tudni, meddig, kinek és miért...
Közel tíz éves álma vált valóra Gothár Péternek, mire filmre írhatta Bodor Ádám elbeszélését. 1995-ben a Magyar Filmszemle nagydíját nyerte el a rendező.

Stáblista:

Díjak és jelölések

Hozzászólások

Szerinted?
1/10
ligetiz51 2021 márc. 18. - 18:46:48 1/10
Nem. Teljesen hiteltelen ez a Gothár film is. A díjakat beseperheti a belterjes adományozóktól de a filmjei lehet, hogy tudatosan, lehet mert nem érti a kor történéseit hamisak.
1/10
Andrea4378638467587 2021 márc. 12. - 14:41:38 1/10
A megáll az idő szar film, és valószínűleg ez is az, mert 10 perc után nem volt kedvem tovább hallgatni a semmitmondó párbeszédeket, és nézni a sötét képeket.
7/10
sexykex 2021 febr. 21. - 22:10:00 7/10
Gothár Péter számomra ismeretlen okból egyfilmes rendező maradt. A Megáll az idő félelmetes magaslatokba emelkedő mércéjét soha többé nem tudta átugrani. Ez A részleg még emlékeztet ugyan egy nagy művészre, de inkább csak az árnyékára. Nem értem miért volt ez az álma, miért választotta ki pont ezt a novellát, amit én nem olvastam ugyan, de a film után úgy érzem, hogy már felesleges is lenne.
Vajon kiket akart ijesztgetni ezzel az utazással, ezzel a sötét, reménytelen és megváltoztathatatlannak tűnő légkörrel? Valóban ilyennek látják a ma élők az egykori magyar, vagy román szocializmust? Ahol egy külföldön tanult jól képzett mérnököt egy helyi kiskirály pusztán szakmai irigységből eltüntethet örökre? Ahol elegendő bűn megpályázni egy részlegvezetői állást és máris ellenség leszel? Vagy csak annyi a bűnöd, hogy magyar értelmiségi vagy Ceaușescu Romániájában és akkor máris titkos ügynök kísér a vonatra és hamuban sült pogácsát raknak a tarisznyádba a durva, faragatlan börtönőrök?
A magyar szocializmust az osztályidegen értelmiségiek irányították a hetvenes években. Akinek volt legalább egy érettségije és belépett a pártba, az valamilyen szinten vezető lett. A munkások és a parasztok vezetője, nem egy elnyomott pária – ha egyébként nem volt semmilyen politikai bűne. Valahogy hihetetlennek és értelmetlennek találtam a terrornak ezt a szintjét, amit a film – a maga sajátos művészi eszközeivel kiválóan – elénk tárt.
10/10
csavarlazito 2021 febr. 20. - 09:39:09 10/10
Zseniális film! Hangulatábában és képeiben emlékeztet Tarkovszkij Sztalkerére. A novellát olvasva, pedig úgy gondolom, Gothár még hozzá is tett a műhöz a fajsúlyos képi világgal, kibővítette a filmet egyes jelenetek részletezésével. Nagy Mari pedig zseniális ebben a szerepben. A helyzet kissé emlékeztet az Őfelsége pincére voltam regény végére.
Tiberio 2021 febr. 19. - 18:45:41
Ezt még celluloidra forgatták, majd jött a digitális kamerák kora.
10/10
ezerárbóc 2019 aug. 19. - 16:40:28 10/10
A helyszinek miatt emlekezetes szamomra ez a kirűnő film. Eszembe juttatja a Csepeli csőgyar különböző részeit, pl a tolopad ll-őt, a közepsort, a Nagykalapacs üzemet, de Ózd es az LKM is nagyon hasolo volt. Mai napig emlekszem, mennyit kellett bukdacsolnunk akar gyalog, akar biciklivel a Martin környékén az éjfekete - poros talajon lévő iparvágányok között. 10/10
summerwind 2016 jún. 14. - 22:00:18
Sokan vannak, akik élvezték, ügyesen kihasználták és ezért visszasírják a puha diktatúra évtizedeit. Ez a film nem róluk szól.
Ez a film kézen fog, és lassan, lépésrõl lépésre visz egy olyan hajmeresztõen Isten háta mögötti helyre, amit késõbb soha nem tudsz kitörölni az emlékezetedbõl.
Fokozatosan sötétedik, komolyodik, válik mind feszültebbé és feszültebbé a képsor, míg végül maximalizálódik a kiszolgáltatottság, az elhagyatottság és a kilátástalanság érzése fõszereplõben és nézõben egyaránt.
Jól követhetõ vonalvezetésû alkotás, kalandos utazással, izgalommal, korrajzzal, szép képekkel, tájakkal és vad emberekkel.
Az a furcsa, hogy mindössze két kommentet kapott, pedig nem ma készült. Talán a túl kevésszer bemutatott remekmûvek sorsára jutott, de lehet, hogy a magyar nép tudati állapota nincs már azon a szinten, hogy helyén kezelje ezt a mûvet..
Egyedülálló, eredeti darab ez a hazai filmpalettán, mindenképpen érdemes a megtekintésre.
Coleman 2012 jan. 16. - 23:21:23
Tetszett. Gothár rendezõi érdeme elsõsorban a helyszínek és a színészek kiválasztásában van, az érdekesen alkalmazott narráció is jó ötlet, a kézikamerázás, a fojtogató, szûk, áporodott belsõk, a nem sokkal barátságosabb természet, ezek mind rendben vannak (a sínautózást egyhamar nem feledem), Gothár ügyesen alkalmazta filmre Bodor szövegét. Ahol azt hiszem egy kicsit bicsaklik a dolog: számomra egy kissé túl volt beszélve, különösen, hogy egy Bodor adaptációról beszélünk. Weisz Gizella alakja, reakciói nekem elütöttek az eredetitõl (részint nem tudom külön kezelni a két mûvet, részint úgy gondolom, Gothár rá is játszik az adaptációra, mint olyanra), hiszen a szövegben tulajdonképpen nincs is igazán megrajzolva. Tehát én szívesebben vettem volna, ha még szûkszavúbb, rejtélyesebb a film, attól emelkedettebbé vált volna a szememben.
A részleget látva elgondolkodtam, hogy vajon mi lehet manapság Gothár Péterrel, aki a 80-as 90-es évek egyik legizgalmasabb rendezõje volt és aki például a csodálatos Megáll az idõt is készítette. Enyedi mellett nekem õ a másik nagy hiányzó a középgenerációból (ha megpiszkálom az emlékezetem, tartok tõle, hogy még jó pár név elõtûnne).
Akinek a film tetszett feltétlen olvassa el Bodor Ádám azonos címû novelláját, mestermû (és a neten is elérhetõ).