Hollywoodi lidércnyomás

Barton Fink
16 éven aluliak számára nem ajánlott amerikai-angol vígjáték, 112 perc, 1991

Értékelés:

89 szavazatból
Szerinted?

Értékelés:

89 szavazatból
Szerinted?
A második világháború elején a fölkapott, fiatal New York-i drámaírót, Barton Finket Hollywoodba csábítja az egyik producer. Forgatókönyvet akar íratni vele az új filmjéhez. Fink a nagy Műről álmodik, ám valójában egy másodvonalbeli moziról van szó, a Jó és a Rossz küzdelmével a középpontban, mellőzve minden társadalomkritikai felhangot. Barton Fink beköltözik hát egy szállodába, ám a csalódott szerzőnek nem megy a munka, alkotói válságban szenved. Egyik nap megismerkedik Charlie Meadowsszal, a szállodai szomszédjával. Különös kapcsolat alakul ki kettejük között.

Stáblista

Szereplők

Charlie Meadows
Barton Fink
Audrey Taylor
Jack Lipnick
Lou Breeze
Ben Geisler

Díjak és jelölések

  • Cannes-i fesztivál

    1991
    Arany Pálma: Joel Coen
  • Cannes-i fesztivál

    1991
    Legjobb rendező: Joel Coen
  • Cannes-i fesztivál

    1991
    Legjobb férfi alakítás: John Turturro

Hozzászólások

Szerinted?
1/10
bsand márc. 17. 13:36:55 1/10
ha jót akarsz magadnak, ne nézd meg!
2/10
fraktal márc. 01. 23:00:56 2/10
Kegyetlen unalmas film
10/10
tóthlászló 2024 jan. 21. - 07:45:28 10/10
Abszolút téves magyar címadás: az eredeti Barton pontosan fedi a fim tartalmát: hogyan látja a világot egy amerikai érelmiségi. Bizony, ez a világ elborzasztó és kisszerű: nem véletlen, hogy ismétlődően leágott fejekről esik szó: az értelmes gondolkdás nem amerikai tulajdonság és a Barton által idealizált "kisemberek" is szörnyetegek. Őszintén meglepett a Coen fivérek e műve, egy groteszk darabot vártam, ehelyett kaptam egy thrillert. 10/10
8/10
The Cortez 2022 febr. 28. - 19:10:51 8/10
Szimbolikus, szürreális, Hollywood-kritikus agymenés. Szatirikusan, szándékosan túltoltan mutatja be az amerikai filmgyáron belül mozgó formákat, a mozikészítés folyamatait és a stúdiórendszer működését, pluszban hitelesen ábrázolja a forgatókönyvírás részleteit az ihletkereséstől kezdve a kész műig + az alkotói válságot. A szereplők 1-től 1-ig faszán, szórakoztatóan vannak megírva, sokszor röhögni lehet a dumáikon-viselkedésükön. A 2 legjobb alakítást a 2 John nyújtja: Goodman egy abszurd, a valóságtól valamennyire elrugaszkodott, kissé David Lynch világára hajazó figurát hoz, Turturrónak pedig zseniális minden reakciója, ráadásul ő magyarázza el a Coen-tesók művészetfilozófiáját, a midcultot. Az alkotásban több műfaj keveredik egymással, rohadtul erős a hangulat, befigyel pár keményebben elvont rész, valamint végig színvonalas a fényképezés meg a díszletezés.
8/10
The Cortez 2022 febr. 28. - 19:09:20 8/10 Előzmény Jim Hacker
”talán valami erõsen elvont mûvészfilmre utalnak, ez azonban csupán egy remekül elõadott, izgalmas thriller/krimi, nem több.”

De több. Ez pont hogy egy művészfilm, vagy midcult.
3/10
stupek2 2016 okt. 08. - 09:39:04 3/10
Eltelt fél óra a filmbõl. Azt írták vígjáték. Eddig még meg semmosolyodtam. Rendkívûl sok felesleges párbeszéd, és értelmetlen hivatkozások. Közben elhangzik egy csomó név, a 29. percben például 5 másodperc alatt vagy kilenc, akikrõl azt sem tudom, hogy ki-kicsoda. Így számomra követhetetlen a film, és le is kapcsoltam.
7/10
Jim Hacker 2016 szept. 06. - 22:36:35 7/10
Szórakoztató, borzongató és leköti a figyelmet, valóban. Másnak "értelmetlen és iszonyú vontatott".
A különleges 'szellem' hotelbõl áradó hangulat állandóan ott lebeg a történetben. Az író, Barton Fink bejelentkezése ide megadja az alaphangot, a fura londiner (Steve Buscemi) jóvoltából. A jelenet szürrealizmusa mesteri, hasonlóképp Fink elsõ találkozásához Charlie-val. A fõszereplõk szándékosan groteszkek, de Fink viselkedése sok helyzetben inkább szánalmas és idegesítõ. Charlie (John Goodman elsõrangú alakításában) is jócskán eltúlzott, bár szerethetõbb mindaddig, amíg be nem kattan...
A nehezen értelmezhetõ szimbólumok és talányos utalások (Nebuchadnezzar/Nabukodonozor király, bibliai idézet, végül egy zaftos "Heil, Hitler") talán valami erõsen elvont mûvészfilmre utalnak, ez azonban csupán egy remekül elõadott, izgalmas thriller/krimi, nem több.

Mindent egybevetve, a Coen testvérek ízig-vérig profi filmkészítõk, nagyon sok tudatos hangulati és látványelemet használnak. Filmjeikre (amelyeket láttam) általában jellemzõ, hogy telezsúfolják az amúgy is szövevényes sztorit utalásokkal, ilyen-olyan célzásokkal. Ettõl olybá tûnhet sokaknak, hogy akkor itt igen elmélyülten gondolkodó, komoly erkölcsi értékrenddel bíró mûvészekkel van dolgunk, noha mi sem áll távolabb a valóságtól. A filmjeikben elhangzó magvas gondolatok csupán egy jól megszerkesztett körítés, amiben mindig túladagolják a finomságokat, és túlfûszerezik az egészet. A kevesebbhez nagyon jó ízlésre van szükség, és pont ez az, ami náluk többnyire hiányzik.
Egyetlen kivételként megemlíteném a "Fargo-"t, amely cselekményvezetésben és karakter ábrázolásban szinte végig mértéktartó, kiegyensúlyozott és túlzott moralizálástól mentes. Sõt, tele van jobbnál jobb valódi fekete humorral. A "Fargo" egységes, végig következetes, a "Hollywoodi lidércnyomás" viszont nem az.
10/10
neutrinoo 2012 jan. 08. - 14:06:32 10/10 Előzmény oarpi
oarpi te az a fajta ,akire épül a fogyasztói filmipar. ez a film is pont rólad szól,akinek olyan filmeket lehet eladni,amiben semmi érték nincsen azon kívül,hogy szórakoztat.számodra a film ,ahogy mondtad nem mûvészet,hanem egy darab termék,amit leveszel a polcról lenyeled,aztán kiköpöd.

Az biztos,hogy a Coen-ek tudnak valamit,és mindezt hollywood keretein belül,ami nagy szó. Európai szemmel nézve közepes színészekkel is jó mozit alkotnak. A képi világ,a kameramozgás egyedi,és mesterien megkomponált.Én a sztorit is jónak tartom,nem kiszámítható teljesen,de igazából nem is ez a lényeg,hanem annak a folyamatnak a bemutatása,amin az író keresztül megy.

miközben néztem nem tudtam,hogy mennyi idõ telt el már belõle,így mikor vége lett meglepõdtem.vártam volna,hogy tovább bonyolódjon a történet. a befejezésért is megérdemli a 10 csillagot.
1/10
oarpi 2011 szept. 08. - 22:06:09 1/10
Én a filmekben nem a mûvészi tartalmat keresem.
Én azt szeretem, ha magával ragad, és/vagy kikapcsol.
Ennek ez nem sikerült. Akinek fontos a mondanivaló, az, hogy a dolgok mögé lásson, valami zseniális másságot vagy mögöttes tartalmat, jelentést találjon, annak tetszhet.

Én csak simán kikapcsolódni szeretek a filmekkel. Szórakozni. Erre nem jó ez a film.
Iszonyú vontatott. Én úgy néztem, hogy áttekertem hosszú perceket. Így a végén kisebb volt a csalódás, de azért volt.
Értelmetlen, vontatott. A végén az érzés: ’ezt az iszonyú baromságot!’...
1/10
oarpi 2011 szept. 08. - 22:00:51 1/10
Khmmm
Összes hozzászólás