Az aktuális rész ismertetője: 60 évet élt, és öröksége a modern filmművészet jelentős fejezete. Rendezett, játszott, tanított. New Yorkban született, Los Angelesben halt meg. Nagyívű pálya állt mögötte. Először színtársulatban játszott, majd filmes szerepekben tűnt fel. Hamarosan rendezett is. Színiiskolája és módszere (az életszerű helyzetek rögtönzéses megjelenítése) nagy népszerűségre tett szert szerte a világon. 1959-es filmjével, a New York árnyaival megteremtette a New American Cinema, illetve az Off Hollywood Cinema mozgalmat. A film az identitáskeresés drámája. Művei: a Késői blues (1961) "jazz-zenész ballada", az Egy gyermek vár (1962) hátrányos helyzetű gyermekekről szól, az Arcok (1968) egy középkorú házaspár válságos időszakának története, a Férjek (1970) a házas férfiak szomorú felismeréseinek "látlelete", a ma este sugárzásra kerülő Minnie és Moskowitz (1971) egymástól alapvetően különböző szerelmesek hétköznapjainak felvillantása, az Egy hatás alatt álló nő (1975) lélektani dráma, a Premier (1978) egy színésznő válságának rajza, a Glória (1980) igazi thriller, a Szeretetáradatot (1984) összefoglaló jellegű műnek is tekinthetjük, a Nagy baj (1985) pedig véresen komoly dolgok "komédiája". A felsorolás is mutatja sokoldalúságát műfajban, témában és előadásmódban, miközben egész életműve mélységesen egységes. Filmszerepeiből csak egy rövid válogatás: Taxi (1953), Gyilkosok (1964), A piszkos tizenkettő (1967), Rosemary gyermeke (1968), Mégis, kinek az élete? (1982). A fanyar cinizmust éppúgy hihetően adta vissza, mint a könyörtelenséget vagy éppen az érzelemáradatot. Játszott színházban és televízióban is, többnyire mint drámai hős. A legkiválóbb jellemábrázolók közé tartozott. Felesége, Gena Rowlands színésznő, Cassavates igazi múzsája, több filmjének főszereplője. Fia szintén filmrendező lett.
Hozzászólások