Az aktuális rész ismertetője:
Dr. Csermely Péter, az MTA levelező tagja, a Semmelweis Egyetem egyetemi tanára Hálózatok és esztétika címmel a következő kérdésekre kereste a választ: Miért képes a hálózatos gondolkodás arra, hogy érthetőbbé tegye a világ egyre jobban feltáruló komplexitását? Milyen esztétikai élményt adhat a komplex rendszerek tudományos vizsgálata, és ez hogyan járulhat hozzá az istenhit elmélyüléséhez? Hogyan "bizonyítható" az emberi alkotások magas esztétikai értéke hálózatos mérőmódszerekkel? Az előadás végén az előadó négy mögöttes értelmezéssel fejtette ki Khalil Gibran gondolatának - "A munka a láthatóvá tett szeretet"- istenhitbe hajló esztétikumát.
A műsor ismertetése: Budapest - Ami szép, az jó is? - Az esztétika igénye a kortárs teológiai gondolkodásban címmel tartották meg az idei Dies Academicust az Evangélikus Hittudományi Egyetemen 2014. március 27-én, csütörtökön. "A szemünk elé rajzolt Krisztus alakja - ahogyan Pál apostol fogalmaz Gal 3,1-ben - olyan "esztétikai evidencia", amely az ige olvasóját és hallgatóját új létre hívja. Az evangélium művészi megjelenítése - Paul Tillich-hel szólva - három dologhoz vezethet: kifejezi az ember félelmét a valóságtól, amelyet leleplez; átala- kítja a hagyományos valóságot, hogy így hatalmat adjon felette; valamint felmutatja az autentikus lét lehetőségeit, hogy az ember önmaga lehessen. Míg Krisztus alakjához - legyen az szenvedő vagy megdicsőült - feltétlenül a jóság és az igazság fogalmai kötődnek, addig a bűneset következményeként előállt ismeret a jóról és a rosszról azt mutatja, hogy a szép is lehet rossz, a rút pedig lehet jó. Az esztétikum ambivalenciájával szembesül a kereszténység, és ekkor joggal merül fel a kérdés: vajon a rút egyben rossz is? Vagy éppen fordítva: ami szép, az jó is?" - Ezt a bevezető szöveget olvashatjuk a Dies Academicus meghívójában, amellyel a nap alaptémáját indították el.
Hozzászólások