Az aktuális rész ismertetője: A Szentpétervári Nyevszkij proszpektnél is hosszabb Ringstraßén álló, építészetileg impozáns intézmények több tízezer embernek adnak munkát. A dokumentumfilm sorozat harmadik része közülük mutat be néhányat: a Burgtheater főruhatárosát és _ jegyszedőjét, Engelbert Auert, a Landtmann kávéház főpincérét, Bettina Brixát, a Parlament gyors- és gépírónőjét, Marie-Luis Horvath kertészmérnököt, Richard Szabo villamosvezetőt, Lotte Tobisch szalonhölgyet, a Hotel Imperial két dolgozóját. 1857 karácsonyán közhírré tették: Ferenc József császár elhatározta, hogy lebontatja a bécsi városfalakat és a helyén impozáns körutat építtet _ a Ringstraßét. Az elkövetkező évek és évtizedek folyamán megszülettek azok a híres, monumentális épületek, amelyek mind a mai napig meghatározzák Bécs arculatát: például az Operaház, a Parlament, a Városháza. 1888-ban átadták a Ringstraße utolsó monumentális épületét, a Burgtheatert, a Várszínházat. A két építész, Gottfried Semper és Carl von Hasenauer Zemper és Karl fon Házenauer egy 140 méter széles pompás épületet tervezett az új körútra kétoldalt egy-egy fényűző díszlépcsővel: a jobboldalit kizárólag a császár használhatta, a baloldali a főhercegeknek és családjuknak volt fenntartva. Az egyszerű közönség kénytelen volt beérni a főbejárattal. A Comédie-Francaise után a _ korábban a Hofburgban elhelyezett _ Burgtheater Európa második legrégebbi színháza, a német nyelvterület legnagyobb, Ausztria határain messze túl is legendás színpada.
A műsor ismertetése: Ausztria 2015-ben ünnepelte a főváros arculatát meghatározó bécsi Ringstraße építésének 150. évfordulóját. Ferenc József császár felismerve, hogy Bécsnek lendületes modernizálásra van szüksége, 1865. május 1-én hitvese, Erzsébet jelenlétében adta át az új körutat. A háromrészes dokumentumfilm, első része az építés folyamatát eleveníti fel. A világ egyik legpompásabb körútja: a bécsi Ringsrtraße _ a historizmus valóságos orgiája. Sokak szerint az 5,3 kilométer hosszú pompás főút valójában egy monumentális, szabadtéri múzeum. Pedig a Ring, a bécsi körút több ennél: a 21. század eleven városi élménytere. A 19. század második felében Bécs életében _ sok más európai nagyvároséhoz hasonlóan _ drámai fordulat köbvetkezett be. A város lakóinak száma robbanásszerűen 700 ezerről 2 millióra nőtt, sikeres bankárok és gyárosok hatalmas vagyonokat halmoztak fel, míg a város peremén mélyszegénységben éltek az emberek. Ferenc József császár, az ifjú uralkodó _ tanácsadóival egyetemben _ komoly következményekkel járó felismerésre jutott: Bécsnek lendületes modernizálásra van szüksége. A bécsi Ringstraßénak immár másfél évszázad nyomja a vállát: a körútnak megvan a maga karaktere, a maga története _ és tele van történetekkel…Hisz a történelmében gazdag körút nem csupán pompás, múzeumokkal teli főútvonal: a Ring mozgalmas, városi élettér is egyben, ahol Bécs a 21. század szellemében a szórakozás könnyűvérű fővárosaként mutatja meg magát: akár szivárványos felvonulással _ a Vienna City Maraton-on, a minden évben megrendezett Bécsi Ünnepi Hetek megnyitóján vagy a Rathaus előtti Life-Ball-on egy világszerte számon tartott, pompás jótékonysági gálán. A Ringstaße lassan újra a régi fényében pompázik.
Hozzászólások