Színház

Textúra

előadás, 2023., 14 éves kortól

Még nincs szavazat!

Légy te az első!

A képzőművészetet, irodalmat és színházat izgalmasan ötvöző Textúra 2023 őszén ismét beköltözik a Magyar Nemzeti Galéria falai közé. Az ötlet változatlan: a múzeum felkérésére nyolc kortárs magyar szerző írt szöveget a Galéria egy-egy művéből inspirációt merítve, melyeket színművészek tolmácsolnak az ihlető műalkotások társaságában.
A hazai kulturális élet innovatív képző- és előadó-művészeti produkciójának köszönhetően novemberben újra megelevenednek a Magyar Nemzeti Galéria állandó gyűjteményének festményei és szobrai. A formák, karakterek, témák egy-egy jelenetet hívnak életre, melyek révén a művek új értelmezéssel, történettel, asszociációval gazdagodnak.

A Textúrát idén a tíz éve Londonban dolgozó, nemzetközi hírű Éry Franciska rendezi. Rendezése nemcsak a szövegek térbe helyezésére, hanem a zene, a tánc, a mozgás és a néző útjára is helyezi a hangsúlyt.

Az este során a látogatók áthaladnak olyan területeken, amelyek normál nyitvatartási időben zárva tartanak, és olyan épületrészbe is bejutnak, ahová csak a múzeum dolgozói léphetnek be.

Az előadásban szereplő képzőművészeti alkotások mind időben, mind térben végigvezetnek a múzeum állandó gyűjteményein, a kiválasztott műtárgyak között a középkori szárnyas oltároktól kezdve a 19. és 20. századi gyűjteményen át a kortárs művekig találunk műtárgyakat.

A felkért írók köre és az általuk alkotott szövegek világa éppolyan sokszínű és izgalmas, mint a kiválasztott műalkotások sora: tragédia, humor, melankólia, szakralitás és hétköznapiság váltja egymást a jelenetekben. A színészek rövid szünetekkel nyolc alkalommal játsszák el az epizódokat, a közönség így mindegyik színt meg tudja tekinteni. A jelenetek sorrendje ezúttal nem szabadon választott, és az, hogy miként jutnak el a nézők egyik helyszíntől a másikig, szintén a meglepetés része.

Írók/képzőművészeti alkotások:

Bakos Gyöngyi: Négyszáz dobás / Ferenczy Károly: Kavicsot hajigáló fiúk, 1890 (Horkay Barnabás, Hevesi László, Bán Bálint, Forrai Áron, Brezovszky Dániel)

Lackfi János: Felhők bivalytej-örvénylése/ A kisszebeni Keresztelő Szent János-főoltár ünnepi táblaképei, melyek a Hiszekegy sorait illusztrálják, 1491 (Nagy Rebeka)

Simon Márton: Rövid összefoglaló a selyemhernyóbábok életéről / Drozdik Orsolya: Cinikus ész IV.: Agylábtörlő, 1991 (Kiss Nikolett / Forrai Áron)

Szvoren Edina: Másik lépcső / Bernáth Aurél: Riviéra, 1926–1927 (Rezes Judit)

Tompa Andrea: Berta grófnő / Gyertyánffy Berta: Spirka cigánylány, 1860-as évek (Grisnik Petra / Decsi Edit)

Visky András: Kopaszok. A Vaszilij-terápia / Brauer Marcell: Bauhaus székek / (Messaoudi Emina, Martinkovics Máté, Kiss Nikolett, Brezovszky Dániel)

Visniek, Matei: A táncoló szó – Le mot qui danse / Izsó Miklós: Táncoló paraszt VII., 1870-es évek eleje (Hunyadi Máté)

Vonnák Diána: Özönvíz / Rózsa Luca Sára: Özönvíz, 2021 / (Pelsőczy Réka, Gyabronka József, Rezes Judit, Thuróczy Szabolcs)

Rendező: Éry Franciska

Dramaturg: Adorján Beáta

Zeneszerző: Bocsárdi Magor

Jelmeztervező: Hugo Aguirre

Koreográfus: Gergye Krisztián

Tánckar: Bot Ádám, Gergye Krisztián, Kudlák Eszter, Nagy Csilla, Simkó Beatrix, Téri Gáspár, Tóth Laura,

A produkcióban közreműködik Bocsárdi Magor és Skerlecz Gábor (harsona).

Bemutató időpontja:

2023. november 14.,

Hozzászólások

NaivKritikus 2023 nov. 17. - 11:31:32

Nem tetszett. Sokkal többet vártam. Mintha a magáért való művészetben kívántak volna versenyezni a miniprodukciók. Sajnos egyetlen mozzanat, szövegrészlet sem maradt meg, amin elmosolyodtam, vagy elgondolkoztam volna. Ezzel pedig a művészet szórakoztató és társadalomkritikai mozgatórugóját értékelem. Ha lett volna üzenet, azt vagy nagyon jól "összecsomagolták", amit nem tudtam megfejteni, vagy a hangosítási problémák, indokolatlan zenei effektek miatt nem is hallottam. Az elhangzott szövegek bonyolultságáról az jutott eszembe, hogy ezt mégsem emberi szerzők írták, hanem a tematikát adó festmények alapján íratták meg (prompt-olták) a mesterséges intelligencia program ingyenes változatával. Lehet, hogy a fizetős változat (chatGPT 4) már jobbat írt volna. Korábban mindig voltak a Textúrán közérthetőbb, szórakoztatóbb elemek (is), aktuálpolitikai áthallásokkal, vicces előadásokkal, maradandó gondolatokkal, most az egész ív az elvont művészetről szólt. Vajon a miniprodukciókat a főfelelős és egy kritikusa végignézte és végighallgatta egymás után? Érdekes indikátor, hogy a diszkrét tapsolás mellett elmaradtak a felnevetések és az előadás után gyorsan távozott a közönség. Egyedül a tánc szerepét, érdekességét és a táncosok epizódjait tudom pozitív kompenzációként kiemelni.