Színház

Bánk bán

dráma, 2023.

Értékelés:

6 szavazatból
Szerinted?

„A becsűletes kínoztatik, megostoroztatik, kipörkölik szemeit, s midőn minden kitelhető csapást kiállt, akkor törik kerékbe.”

– A Bánk bán zseniális alkotás, a leginkább színpadra írt mű nagy klasszikusaink – Csongor és Tünde és Az ember tragédiája – közül. Ahogyan Shakespeare, Katona sem csak filozofál. A nézőből együttérzést, azonosulást, szeretetet, megvetést és gyűlöletet kiváltó szereplők sokaságát vonultatja fel. Ma is érvényes, magával ragadó, zsigerileg átélhető, végsőkig feszített konfliktusokból építi fel a drámai kompozíciót – mondja Vidnyánszky Attila rendező. – Katona nagyon személyessé tudta tenni mindazt, ahogyan az egyes ember a történelemben cselekszik vagy sodródik, ahogyan változtatni akar, és ahogyan ez a történelem, a sors a maga igazságát képviselő embert felőröli, megsemmisíti, de fel is emelheti.

– Évezredes Kelet és Nyugat közé szorultságunk, köztes létünk életérzése, történelmi konfliktusaink örök ismétlődése, meg nem értettségünk és kibékíthetetlenségünk a világgal – sorjáznak a bennünket máig foglalkoztató kérdések, amiket a Bánk bán sorra felvet. De Katona nem válik didaktikussá, hanem a szerelem, a hűség, a csábítás, az árulás, a hazaszeretet, a hatalom, a politika megannyi szálából alkotott megrendítő történetet – fogalmaz Vidnyánszky Attila, aki a 2002-es és a 2017-es verzió (és az Erkel-opera többszöri színrevitele után) után újra megrendezi a Bánk bánt a Nemzetiben.

– A 2017-es verziót a pandémia miatt nem tudtuk sem játszani, sem felújítani, ezért is döntöttem úgy, új előadást készítünk új gondolatokkal, ezúttal fiatalokkal. Amikor 2002-ben foglalkoztam a művel, az az érzet munkált bennem, hogy a világ változóban van. A világ pedig mostanra – gyökeresen és visszavonhatatlanul – megváltozott. És nekünk, magyaroknak megint újra kell gondolnunk a bennünket ezer éve feszítő kérdéseinket megosztottságról, széthúzásról, gyűlöletről, amit nemzedékek nemzedékekre örökítenek. Mi is történik most a világban? Velünk? Kinek az érdekét szolgálja mindez? Hogyan viszonyulhatnak az utánunk jövők, a fiatalok elődeik újra és újra teremtődő konfliktusaihoz?

Magyar urak: Gémesi Zoltán, Hajdú Ádám, Hornyák István, Latabár Öcsi, Varga Péter, Palyov Attila, Taba Csaba.

Meráni hölgyek: Bodor-Jó Renáta, Gulyás Anna

Bánk bán kisfia: Hegedűs Donát

Gertrudis gyermekei: Bognár Heléna, Kalmár Gergő, Menyhárt Boglárka, Szentkereszty Csongor.

A(z) Nemzeti Színház előadása

Bemutató időpontja:

2023. szeptember 3., Nemzeti Színház

Stáblista:

Szereplők

Gertrudis, királyné
Biberach, egy lézengő ritter
Bendeleiben Izidora, türingiai leány
II. Endre, a magyarok királya
Tiborc, paraszt
Mikhál bán
Királyi gyerekek nevelője
Simon bán

Alkotók

nov. 28.
  • Nagyszínpad
nov. 29.
  • Nagyszínpad

Hozzászólások

1/10
Szabi90 febr. 16. 22:43:16 1/10
Valakinek biztos tetszik, nekem élvezhetetlen volt. Egy modern katyvasz. Ennek már szinte semmi köze az eredeti műhöz a szereplők nevein kívül. Csalódás volt.
8/10
A Jobbik Részem 2023 okt. 22. - 18:03:00 8/10
Fiatalok adják elő fiataloknak. Monumentális, mint Vidnyánszky rendezései mindig. A szereplők végig táncolnak, még mikor állnak, akkor is táncolnak. Az előadásra nagyon kell figyelni: zenét varázsolnak (vagy épp elhallgattatnak) a színpad jobb oldalán, míg közben a színpad bal oldalán iskolai puzzle Nagy-Magyarország, amit próbálnak kirakni. Az előadás egyik csúcspontja, amikor a második felvonás végén Ukrajna (Galícia és Kárpátalja) is Magyarországhoz kerül by Vidnyánszky. Neki ez az otthon és ezt tudatja velünk. Az előadás másik csúcspontja, amikor két német "homokbánya" németül elénekli John Lennon Imagine-jét. Ebben a darabban, aznap este Szabó Sebestyén lézengő rittere volt a legjobb alakítás, abszolút 10/10-es volt. Fiataloknak készült, naprakész. Peace.