Vidnyánszky Attila

rendező, színpadra alkalmazta, dramaturg
Született: 1964. március 8. (60 éves) (Ukrajna, Beregszász, Kárpátalja)
+ 2 kép
Film: 19 db
Színház: 126 db
Cikkek: 2 db


Az Ungvári Állami Egyetemen, majd a Kijevi Állami Karpenko-Karij Színház- és Filmművészeti Egyetemen diplomázott. 1992-ben megalapította a Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színházat, 2007 és 2013 között a debreceni Csokonai Színház, 2013 óta a Nemzeti Színház igazgatója. Hat gyermek édesapja, fia ifj. Vidnyánszky Attila színész.


Díjai:
Arany Oroszlán Fesztivál díja (1995, a Godot-ra várva c. előadásért)
Kontakt Fesztivál díja (1997, a Gyilkosság a székesegyházban c. előadásért)
Teplánszky Katalin-díj (Kisvárda, 2000, társulatépítésért)
Az év rendezője (Ukrajna, 2000)
Fővárosi Önkormányzat legjobb rendezésért járó díj (2002)
Ukrajna Érdemes Művésze (2002)
Jászai Mari-díj (2002)
a Kultúra Lovagja (2003)
Kritikusok díja (2004, Roberto Zucco c. darabj rendezéséért)
Gundel művészeti díj (2004)
Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkereszt (2005)
Nádasdy Kálmán-díj (2006)
Magyar Művészetért díj (2007)
Meyerhold-díj (Moszkva, 2009)
Kossuth-díj (2011)
Debrecen Város Pro Urbe díja (2013)
Madách-díj (2015)
Hevesi Sándor-díj (2016)
Puskin-érme (2017) – Orosz állami kitüntetés
Beregszász díszpolgára (2018)
Pro Urbe Budapest-díj (2018)

Hozzászólások

Rojita júl. 05. 01:27:39
Rengeteg sérelem érte pályája elején, amelyet nem tud elfelejteni. Gyógyíthatatlanul sértődött. A sok kinevezett pozíciója sem tudja elfelejtetni vele, hogy a mai napig idegen Magyarországon. A színésztársadalom nagyrészt nem fogadja be. Ő pedig ezért gonosz a színészekkel. Ha Ő annyit szenvedett valaha, szenvedjen a mai színész is. Agyonhajtja a művészeit. Rendszeresen reggel 10 h-tól este 6 h-ig próbáltat. 7 h-tól előadás. A közönsége nem, vagy alig érti a rendezését. (Kijevben tanult, az orosz "költői színházon" nőtt fel, - rendezéseit is ez a stílus jellemzi. Ez azonban Bp-en unalmas. ) A NSZ-ban rajta, a fián és még egy magyaron kívül nincs hazai rendező. Ellenben nagylelkűen sorban hívja rendezni volt kijevi osztálytársait, ill. a volt SzU tagállamainak rendezőit, akik a hasonló orosz költői stílusban rendeznek és szintén reggeltől estig tartó próbákkal. Ezek a vendégrendezések produkcióit aztán 5-6-7 -szer tudják eladni. A nézők közben szökdösnek. A Nemzeti hazai bemutatóit alig van idejük próbálni. Rendszeresek a bemutató utáni többhetes szünetek, ahelyett, h begyakorolnák a darabot. Színészek hiába panaszkodnak.....Bajok, bajok hátán.
Érdemes meghallgatni egy "bennfentes" színész beszámolóját a színház és színészek életéről.
Nézzétek meg Udvaros Dorottya Partizán-interjúját.
Edmond Dantes 2016 jún. 23. - 09:53:28
Adalék:

http://magyarnarancs.hu/narancsblog/dramai-kudarcot-vallott-vidnyanszky-attila-99808?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_fesztival_201606

Ha még/már ilyen hátszéllel sem megy...Sportban, politikában, egyebütt szokás ilyenkor "levonni a megfelelõ következtetést" és...
VA is bizonyára "levonja a megfelelõ következtetést"...és tovább nyomul széltében-hosszában és fõleg: fölfelé.
Edmond Dantes 2015 szept. 03. - 21:48:23
A felsorolt színészek túlnyomó többségét n e m VA szerzõdtette a NSz-hoz. Mellesleg (mellesleg?) jelentõs részük az érett és/vagy szépkorú kategóriát reprezentálja. Önmagában nem baj (nem baj?), de egy fiatal társulat felépítése valahogy "perspektivikusabb" (lenne). Ez meg is történt 2008-13 között, az Alföldi-ciklusban, annak a fiatal csapatnak, igazi társulatnak a kvalitásait, ensemble-erényeit még az elszánt Alföldi-kritizálók sem vitatták...aztán 2013-ban lett, ami lett.
1/10
szm9 2015 szept. 03. - 21:36:00 1/10
Én a mûvészetérõl nem tudok olyan sokat mondani. A repertoáron szereplõ darabok nekem nem szimpatikusak, de a szereplõk jók. Tényleg az egyetlen dolog, amiért ezt a színházat tisztelni lehet (legalábbis szerintem) a tehetséges és legendás mûvészek: Bánsági Ildikó, Blaskó Péter, Bodrogi Gyula, Nagy Mari, Nagy-Kálózy Eszter, Reviczky Gábor, Söptei Andrea, Szarvas József, Tompos Kátya, Tóth Auguszta, Törõcsik Mari, Trill Zsolt és Udvaros Dorottya. Õk nagyon kiválóak, rendkívüli személyiségek. Szerintem elég szomorú, hogy az ország elsõ színházának titulált Nemzeti vezetõje erõsen politizál. Hiába mondják, hogy nem igaz, de mégis. Elég elolvasni egy-egy nyilatkozatát, interjúját és tisztán látszik. A Csáki botrány pedig szomorú. Nem kellene ilyenekben részt vállalnia. Nekem ez a véleményem.
Edmond Dantes 2015 ápr. 20. - 12:04:35
http://fidelio.hu/szinhaz/forum/kemenyenkritizaltakakormanytanemzetiben

Vidnyánszky tudott róla, hiszen "készült" rá. Az aradi vértanúk kivetítése külön tanulmányt érdemelne: egész munkásságát, színpadi ízlését (ízléstelenségét?) jól tükrözi a vértanúk mögé bújás kegyeletsértõ és gyáva gesztusa, mondjon majd bárki bármit.
6/10
azem 2015 jan. 08. - 00:32:00 6/10
Mint rendezõ (és más szempontok nem érdekelnek, legalábbis azon vagyok, hogy ne érdekeljenek) nekem nagyon felemás Õ.

Tetszett a Tóték, a Három nõvér és az Egyfelvonásosok (szerencsére ezek most is futnak a Nemzetiben), az operái látványosak és rendkívül színvonalasak voltak, amiket Debrecenben láttam: Borisz Godunov, Turandot. Az ember tragédiája Trill Zsolttal Lucifer szerepében nagy élmény volt, bár csak TV-ben láttam. Néha az az érzésem, hogy a borzalmasan hosszú játékidõ az õ legnagyobb ellensége, nekem nincs 4 órás elõadásokhoz hátsó felem, sem fejem.

De amiket a Nemzetiben hozott rendezett meg, azok giccsesek, unalmasak és didaktikusak. A Vitéz lélek hibás darabválasztás: kevés szereplõ mutatkozhatott be általa, pedig egy új igazgatói érát érdemes abszolút fõszereplõt nélkülözõ, sokszereplõs elõadással indítani. Másrészt ez egy konfliktusoktól mentes, érzelgõs borzalom. A Johanna a máglyán egy méregdrága unalom, a János vitézzel szerintem iskolás gyerekeket lehet kínozni. A színészek szavalnak, nem értelmeznek. A nagyúr sem állja meg a helyét a 21. századi színházi életben, igazán szerepek sincsenek benne és mai szemmel nem izgalmas egy, az író által ennyire idealizált, egysíkú hadúr.
Edmond Dantes 2014 szept. 03. - 10:03:43
Mind3 privát átjött. Az még nem látszik, hogyan épül fel az új Nemzeti-társulat és f õ l e g a repertoár. Azt már tudjuk, hogyan épült LE. A komplett repertoár egy szempillantás alatt, a társulat most olyan kentaur-féle lehet...nem Kentaur! :) mentek-maradtak-jöttek.
A kormányok máshol is beleszólnak az állami intézmények (köztük színházak) kinevezéseibe. Õk a fenntartók. Sokszor az önkormányzatok is beleszól(hat)nak az önkormányzat(ok) által szubvencionált színházak kinevezéseibe. Õk a fenntartók. Ami nagyon nem mindegy: a beleszólás kiterjedése (v.ö. "egész pályás letámadás"...ha van), a stílus, pontosan mit játsszanak és hogyan, kikkel, az izmozás MÉRTÉKE. Nálunk már elhangzott egy magas rangú személyiség szájából: "most rátok vár majd hét szûk esztendõ": látjuk.
Cordelia 2014 szept. 03. - 07:50:21 Előzmény Edmond Dantes
a privát üzeneteim nem mennek át, beragadnak a rendszerbe. Szûcs Nellivel kapcsolatban: tényleg érdekel milyen színész. Nem tudom hogy építi fel VA a társulatát, a politikai megnyilvánulásai egyáltalán nem tetszenek. Nem teljesen az õ hibája, az elmúlt néhány évben a mindenkori kormány valamiért beleszól ki legyen az opera vagy az adott színház igazgatója. Ezt soha nem értettem. Az ideológiát értem, a mûvészet irányítását nem.

Valahol már leírtam: Cseh Tamás Katonadalok lemezét OV rendelte meg és rendelt volna még egyet az ünnepekrõl, hogy a nemzeti tudatot erõsítse. A szándék rendben van, a "megrendelés" nincs. Viszont a mûvész megtiszteltetésnek érezte, ezt azóta sem értem.
Edmond Dantes 2014 júl. 25. - 12:30:31
http://fidelio.hu/szinhaz/hirek/eperjes_szakit_a_nemzetivel

Teringettét! Hát mi folyik itt, kérem? Napi aktuálpolitizálás, nemi szerepek (identitások?) csereberélése?? Meg még mi?!
Alföldit nem pont olyasmikért átkozták (ki) bõsz kritikusai, amiket Eperjes most Vidnyánszky Attilának ró fel és jelöl meg távozása okaként? Vidnyánszky (lett) az új vadliberális, deviáns szörnyeteg?
Összes hozzászólás