Dühöngő

színmű, magyar, 2013.

Értékelés:

1 szavazatból
Szerinted?

Három színházi felsőoktatási intézmény koprodukciójában mutatják be John Osborne Dühöngőjét július 18-án a Zsámbéki Színházi Bázison. A főszereplő Jimmyt alakító Marofka Mátyás frissen diplomázott a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, Krajcsi Nikolett - Alison szerepében - éppen egy hónapja végzett a Kaposvári Egyetem Művészeti Karán. A rendező, Beczásy Áron pedig a Marosvásárhelyi Színművészeti Egyetemen államvizsgázott júniusban. A friss-diplomások játszótársai a színpadon Zeck Júlia, Boros Ádám és Terhes Sándor. Osborne művét rendre előveszik a magyar színházak, számtalan feldolgozást láttunk már, de kevesen kísérleteztek azzal, hogy huszonévesre írt szerepeket valóban huszonévesek játsszák.

Osborne 1950-es évek angol "dühöngőjében" a huszonévesek vergődései nagyon ismerősek: szűkös albérlet, anyagi gondok, függetlenül attól, hogy kinek van, vagy nincs diplomája. Rosszkedv és szorongás, melyben az áldott állapot terhes, és hangsúlyozza a pillanatnyi kilátástalanságot. A kamaszkor vad ábrándjai még átszűrődnek a huszonév családalapító, társadalomba beilleszkedés kényszerébe; a tizenéves generációs lázadás lassan magatehetetlenségbe "csendesedik", és a cselekvő energia puffogásba fullad. Alkalmas-e egy szerelmi háromszög vihara, hogy átlépjük korlátainkat? Miből menekülünk "se veled - se nélküled" állapotokba? Egyáltalán hol kezdődik saját életünk, melyben képesekké válhatunk szeretni? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ az alkalmi független társulat.

Az egyetemeknek köszönhetően a zsámbéki bemutató után az intézmények színpadain is bemutatja az alkalmi társulat a Dühöngőt, így a következő évadban Budapesten, Kaposváron és Marosvásárhelyen is látható lesz az előadás. Ez az első olyan közös tehetséggondozó programja a három intézmények, mely a frissen végzett hallgatóknak ad közös bemutatkozási lehetőséget. A programot a Manna Egyesület segítségével sikerült létrehozni, az előadás megvalósulásában és a későbbi utaztatásban is jelentős szerepet vállal az ernyőszervezet. Az egyetemi turné után a fővárosi MU Színház ad majd otthont rendszeresen a produkciónak.

"Egy percre képzeljünk el egy másfélszobás sötét kis lakást, ami két embernek is alig elég, nemhogy háromnak, néha mégis négyen laknak benne.

Vagy egy húszas évei végén járó férfit, aki az egyetemen biztos volt benne, hogy újságíróként megváltja majd a világot. Most mégis minden reggel hétkor kell, hogy kinyisson egy utcai bódét, ahol cukorkát árul.

Vagy egy fiatal lányt, aki lázadásból hozzáment egy fiúhoz, aki szép volt, új és érdekes. Néhány évnyi házasság után viszont már egyáltalán nem tudja eldönteni, hogy ki él nagyobb tévedésben: konzervatív apja, vagy lázadó férje.

Vagy képzeljünk el egy párt, akik már egyáltalán nem beszélgetnek egymással, annyi bennük a csalódottság, a harag és düh, hogy már nem is lenne miről. De a vasárnapokat mégis el kell ütni valamivel, ezért játszanak. Azt játsszák, hogy boldogok.

És képzeljük el, hogy ilyen körülmények közé egyszer csak becsúszik egy gyerek. Így végre lehetőséget kapnak rá, hogy ne csak a saját életüket tegyék tönkre, hanem valaki másét is.

Ismerősen hangzik? Pedig ez az 50-es évek Angliája, ahogy Osborne látta. Mi csak rátaláltunk a megfelelő drámára, és a magunk képére alakítottuk."

A(z) Manna Produkció előadása

Bemutató időpontja:

2013. július 18., Manna Produkció

Stáblista

Hozzászólások

8/10
FElepHánt 2013 júl. 20. - 16:16:03 8/10
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu

Ahogy a kísérleti ketrecbe zárt rágcsálók életét tanulmányozzuk, Ondraschek Péter betonterráriumában úgy kukkoljuk antihõseink alanti vegetálását. Jimmy, akinek nem sikerült, az értelmiségi lét helyett cukorkaárus a piacon, frusztrációját gyermeteg jászmákkal enyhíti,
vasalásba némult párját és az odúnyi térben velük élõ havert ingerelve efemer összecsapásokra.
Marofka Mátyás alkatilag harmonikusabb az örökös szurka-piszka, lecsúszott nímandnál, átérzett, kimunkált elemzéssel hozza felszínre énjének szélsõségesebb rétegeit. Hitelessége töretlen, szúrós pillantásai dermesztõek, kitörései jajkiáltások a kétségbeesés szakadékaiból. Szeretni nem lehet, de átéljük a karakter kilátástalan létezésének minden kínját.
Beczásy Áron meglepõ biztonsággal, érett tempóérzékkel alakítja a jelenetek sûrûsödõ atmoszféráját, nagyszerûen mozgatja figuráit a félszobányi térben, a fürdõszobát plexi-függöny, a konyhát napszemüveg felvétele választja el. Terhes Sándor némileg értetlen apája egyenesen a fekete nejlonfal hasítékából bújik elõ, mely késõbb valós kijáratként funkcionál. A csõtörés(?!?) árvize kissé felesleges, de a stilizált natúra izgalmas mozgékonysága egyébként hatásosan mûködik.
Szereplõválasztása is dicséretes: Zeck Júlia, a feleség helyét átmenetileg elfoglaló barátnõ elsõ látásra alteregója elõdjének, mintha a négy évvel ezelõtti, szerelmes Alisont látnánk.
Az unterman jóbarát szerepében, az alternatív szcénából jól ismert Boros Ádám brillíroz. Egyszerû észjárás, pontosan felméri a szituációkat, villámhárító a küzdõ felek között, felismeri a helyzet tarthatatlanságát, de még ez az örökös õrlõdés is jobb, mint magányban fuldokolni egy még szûkebb albérletben. Gyönyörûen rajzolt karakter, zsigeri erõ, amely fizikálisan a káprázatos, akrobatikus mutatvánnyá szublimálódó verekedésben teljesedik ki.
A rendezõ kiválóan használja a zenét is, a boulezi fogantatású, akkoriban kortárs effektusok nemcsak a drámát tagolják, a trombita-lúzer dühöngõ is ilyesmit próbál hallgatni, erõltetett trendiséggel megérteni. Aki áldozata, célpontja és megváltója a veszett handabandázásnak, a kudarcba fásult hajdani rajongó, a megunt egzisztenciát kamaszos hiszékenységgel elhagyó Alison: Krajcsi Nikolett. Volt már ledér, hódított énekével, rugalmas léptei parazsat szítanak, - most megtört, megadó asszonyisága, keserû arcvonásai jelentenek felejthetetlen élményt. A fájdalma hûség mártír-glóriája, alkalmazkodó tehetetlenség, a változtatás felvillanó fényei, majd a visszasüppedés mosolygó melankóliája. Alkonyi homály egy csepp méznyi reménnyel: a záróképben, kifacsart tagokkal fekszenek, a mackómese
gyengédsége duruzsol, egy végtelennek remélt pillanatra, a csobogó hullámok fölött, felhõk közül sugarat vet a fénypászmás derengés.
Példás összefogás: a Marosvásárhelyi, Kaposvári és a Színmûvészeti Egyetem, a MANNA és a Zsámbéki Színház együttmûködése emlékezetes produkciót teremtett. A rendezõ
Beczásy Áron és az ifjú színészek nevét pedig azonnal fel kell vennünk a távlatos reménységek csillagos sorába.