Fehér Szalag

színmű, 2019.

Értékelés:

9 szavazatból
Szerinted?

A Haneke által német gyerekmeseként aposztrofált bűnügyi történet 1913 közepén játszódik egy északnémet főúri birtokon. Több szálon fut a cselekmény. A rejtélyes esetek mozaikjait a falu jószándékú tanítója próbálja összeilleszteni egyre fokozódó gyanúja alapján.

Haneke résnyire nyitja az ajtót. Sohasem mutatja meg az egész képet, csak részleteit, vagy ami még pokolibb, zárt ajtók mögül halljuk a kiszűrődő zajokat. Egyszerre misztikusan hátborzongató és kényelmetlenül ismerős.

Ránk van bízva, mennyit bírunk el a mások vagy épp saját bűneinkkel való szembesülésből.

A bűnért jár a büntetés. De mi történik, ha valaki szó szerint veszi a törvényt, Isten jobb kezének képzeli magát és büntet?

„Minden terrorizmus forrása valamilyen idealizált eszme. Teljesen mindegy, milyen eszméről van szó, a hangsúly az abszolutizáláson van.”
Michael Haneke

A(z) Katona József Színház előadása

Bemutató időpontja:

2019. október 12., Katona József Színház

Stáblista

Hozzászólások

Edmond Dantes 2019 nov. 02. - 15:21:29
Csalódás volt számomra ez a produkció. A filmet imádtam annak idején és neki adtam volna az Oscart is, de "csak" az Arany Pálmát, Európai Filmdíjat és GG-t vitte el. Vagy a dramaturg (Enyedi Éva) hibája vagy ez a mű nem való színpadra (amit kétlek), mindenesetre a cselekmény gyakran és úgyszólván követhetetlen, pedig a film kristálytisztán érthető volt. A sok szálon futó, sok eseményt, (bűn)cselekményt hordozó, sűrű szövésű darabban ráadásul több szereplő több alakban is megjelenik és a nagy pörgésben néha nehezen rakható össze, ki kinek a kicsodája, amikor felnőttet és amikor gyereket alakít. Pedig Haneke alkotása nem csupán és nem elsősorban puzzle-krimi (az is), hanem sokrétű pszichodráma, családo(ko)n belüli ilyen-olyan erőszak(ok)ról, elfojtásokról, egy zárt faluközösség csepp-vízben-a-tenger éjsötét titkairól, végső soron pedig ebbe a mikrovilágba sűrített előképe mindannak, ami Németországot sújtja majd a darab cselekményének ideje (1913-14) után húsz évvel és az azt követő évtizedben. Ascher Tamás klasszikus rendezése, rutinos segítőtársai, Khell Zsolt (díszlet) és Szakács Györgyi (jelmez) valamint néhány formátumos alakítás (Bezerédi Zoltán, Fullajtár Andrea, a "pintérbélás" Friedenthal Zoltán m.v., a remek kabinetalakítást nyújtó Takátsy Péter és Dankó István) sem képes eredeti érdemei szerint fogyaszthatóvá tenni a Katona újdonságát.
8/10
Lili Marleen 2019 okt. 31. - 23:13:39 8/10
csak azért adtam rá 8 pontot mert ismét egy ragyogó szereplőgárdát láthatunk egy gyenge előadásban, amit még ők sem tudnak sajnos fölemelni :( Bata Éva még ebből a nagyon erős társulatból is kiragyog ,fantasztikus színésznő! :)