Jóembert keresünk

zenés színmű, magyar, 2012.

Értékelés:

45 szavazatból
Szerinted?

Három Isten érkezik egy nagy szegénységben élő városkába, azért, hogy próbára tegyék az emberek jóságát. A próba egyszerű: találniuk kell valakit, aki szállást ad nekik. Az isteneknek azonban csalódniuk kell, mert hosszú útjuk során senki sem akad, aki befogadná a három idegent. Csak egy pénztelen utcalány látja őket szívesen: Sen Te, akit a jótéteményért megajándékoznak, mert abban bíznak, Sen Te példája bebizonyítja majd, hogy jó emberek is élhetnek emberhez méltó életet a Földön. Az ajándék segít Sen Tének talpra állni, de közben az istenek kísérletének alanyává is teszi: kérdés, hogy képes lesz-e jó maradni egy olyan világban, ahol hatalmas a szegénység, és mindenki csak a saját, önző érdekeit tartja szem előtt, vagy tigrissé kell válnia, hogy megvédje magát.

Brecht, rendkívüli színházi elme. Szenvedélyes, formabontó író, aki mindig kivételes érzékenységgel, sok humorral és nagy drámai erővel ábrázolja a gazdasági és társadalmi problémáknak kiszolgáltatott emberi lélek esendőségét. A Jóembert keresünk című darabja megrendítően szép vallomás a jóságról, a csodavárásról, az emberi nagyságról és gyarlóságról.

Az előadás rendezője Michal Dočekal, a prágai Nemzeti Színház igazgatója, aki korábban a nagysikerű Mikvét rendezte a Pesti Színházban. Michal Dočekal ezúttal is nagyszerű, tehetséges és Európa szerte elismert alkotótársakat választott magának: a cseh Martin Chocholušek díszlettervezőt, Katerina Stefková jelmeztervezőt, Michal Novinski zeneszerzőt és Horváth Csaba koreográfust.

Michal Dočekal előadása látvány- és hangzásvilágában, játékstílusában új, merész formákkal kísérletezik.

Tolmács: KORPIČ GERTRUD
Hang drum: SOÓS ARNOLD
Animáció: FRANTISEK PECHACEK

A(z) Vígszínház előadása

Bemutató időpontja:

2012. október 13., Vígszínház

Stáblista

Hozzászólások

LenkeEta 2017 nov. 24. - 00:19:13
Sziasztok!

Maga az eredeti darab és a Brecht történet nagyon jó, és egész átjött a mondanivaló ebbõl a verzióból is.
De a zenés betétek nagy része, az olcsó már- már bulvár szintû cserébe viszont kiszámítható poénok és a hosszan elnyújtott...semmi rányomja a bélyegét. Eszenyi pedig vagy nem volt formában, vagy ivott de egy szánnivaló sima ripacs volt. Szinte minden hosszabb jelenetében bakizott, persze senki sem tökéletes. Sajnos a színésztársai KIVÁLÓ játéka - különösen Kerekes Józsefé és Mészáros Mátéé - sem tudta ellensúlyozni a rossz érzést amikor Eszenyi egyáltalán megmozdult vagy kinyitotta a száját. Nem sok darabban láttam eddig õt, de meg fogom még nézni remélve, hogy nem okoz örömöt amikor egy jelenetben nincs benne- ebben a darabban amikor én láttam ilyen érzések keringtek bennem.
katinka2 2017 jan. 28. - 21:26:04
Szép estét!
Most regisztráltam, és kifejezettem azért, mert tegnap balsorsra," megnéztük a Jó ember kerestetik " nívósnak nem mondható elõadását.
Helyesbítek: az elsõ felvonást. Melynek végén a dal minden volt, csak dal nem.(
Szegény szerzõ forogna a sírjában, ha ezt a ripacskodást látná!
Miért kell átdolgozni valamit, vagy ha már igen, miért nem jobbá?
Miért kell a kritikusoknak feldícsérni valamit, ami ennyire kevésbé mûvészi elõadás?
8/10
botta-melinda 2017 jan. 28. - 12:46:37 8/10 Előzmény bulba
Akkor most jó lenne megnézni A szecsuáni jóléleket, mert én is arra gondoltam a darab közben, hogy ez a mese nagyon kínai, nemcsak a nevek meg a jelmezek meg a zene miatt, hanem a figurák eltúlzása, a mondanivaló elnyújtása által is. És ez a talán eredetibb cím legalább elõre utal erre.
Mi azt kérdeztük egymástól a partneremmel az elsõ felvonás után, mit fognak még ragozni ezen a nem túl megerõltetõ mondanivalón még egy felvonásban, újabb másfél órán keresztül? Aztán láttam, hogy a mondanivaló nem az, ami az elsõ felvonás végén elhangzik, hanem sokkal több, és már egyre feszültebben vártam, hogyan akarják az örök dilemmákat megoldani. Végül is elfogadom, hogy nincs válasz. De utólag úgy tûnik az egész darab, mint egy eredménytelen töprengés, ami színház nélkül is megadatik az embernek, szóval mintha csak ráerõsített volna a darab arra, hogy igen, ezen más is töpreng, és egyelõre nincs megoldás.
Az a mondanivaló, hogy "keressétek". Hát, kösz...
Ez az iszonyatos díszlettelenség szerintem független a darab kínai jellegétõl és mondanivalójától. Azt sem egészen értettem, miért kell mindenkinek kettõs szerepben lennie, férfiaknak nõi szerepeket is játszania. Szóval miért kell egy darabnak taszítónak és unalmasnak lennie ahhoz, hogy komolynak érezzük - én azt hiszem, ez egy tévedése a Vígszínháznak.
A szecsuáni jólélek jobb volt?
3/10
sisteryes 2014 dec. 19. - 15:28:22 3/10
Én is azokhoz csatlakozom,akik rosszul lettek...eljöttünk az elsõ felvonás után. Pedig Eszenyi rajongó vagyok.A Mikvét is láttam,nagyon szerettem. De ez a szájbarágós,már bugyuta stílusban közvetített mondanivaló...fájdalmas. Aki pedig úgy értelmezi a negatív kritikát,hogy nem értettük meg a mondanivalót....jajj,hogyne értettük volna, az elõbb emlíített módon volt szajkózva, egy gyerekhez is eljut. Az énekbetétek,meg már egyenesen nekem nézõnek kellemetlen. A díszlet minimalista de jól eltalált, Eszenyi hozta a tõle elvárhatót. A férfi nõi ruhába bújtatása kicsit már elcsépelt, itt dömpingben kapjuk. Egyébként mi lehet az oka,hogy Eszenyin kívül nincs nõi szereplõ,az õ szerepe sem igazán az õ kora (prostituált "lány") és a hogy nézem a Vígszánházra felhúzott molinókat Revizor/ Ceasar 10-12 férfi színész néz vissza.Likvidálva lettek a nõk?
1/10
Ny.Krisztina 2014 dec. 19. - 00:37:34 1/10
Elsõsorban szeretném elmondani hogy nagyon szeretem Eszenyi Enikõ játékát,a rendezõtõl pedig láttam korábban a Mikvét,az is nagyon tetszett.
Azonban ma ez az elõadás nálam kiverte a biztosítékot, az egész olyan döbbenetesen nem tetszett hogy szünetben el is jöttünk.
Nem is tudok rá megfelelõ szót..olyan esetlen és kínos volt,amire nem számítottam.Ez most úgy érzem nem a színészek hibája volt, és nem is a mondandóé, hanem ahogy kommunikálva volt.
és azok az énekbetétek...édes istenem...borzasztó.sajnálom
8/10
Sumomo 2014 febr. 28. - 12:41:16 8/10
december 27-i elõadást láttuk.

Hiába a jó rendezés, hiába a jó színész, hiába a mondanivaló, nekünk több Brecht és kevesebb napi politika jobban esett volna.
A tetejében a napi politikai mondanivalót + hangerõvel hansúlyozták (kézi mikrofon) ,ami már elviselhetetlen volt, néha képtelen voltam az elõadásra figyelni.
De leginkább az bánt, hogy a gyerekeimnek nagyon nem tetszett:(

Pedig ugyanettõl a rendezõtõl pl. a Mikvét imádták!
9/10
Edmond Dantes 2013 nov. 06. - 09:23:19 9/10
A darab olyan, amilyen. Brecht olyan, amilyen. Nekem (is) sok, nagyjából 30 perc után ugyanazt ismételgeti még 2,5 óra hosszat: jónak kell lenni, jónak lenni nem szabad, rossznak lenni nem jó, de ha meg akarsz maradni, muszáj rossznak lenni, szeressük egymást gyerekek, de ha ezt tesszük, rosszul járunk...s így tovább. Na de az elõadás!! Hiszen a díjakat is az elõadás kapta, megérdemelten. Szinte új Víg-levegõt szippanthat be a nézõ. Szippantott is: teljes telt ház (nov.4.) és nem bérletes elõadáson, ami érezhetõ is volt. Ez a közönség ezért a darabért ment be és nem azért, mert a 100 éves bérletében éppen ez következett, oszt' hamar elunja, mert a Fekete Pétert szereti... Mindvégig feszült figyelem, semmi szétköhögés, cukorkacsomagolás. A cseh rendezõ és csapata kiváló munkát végzett s persze Eszenyinek is jutalomjáték Sen Te és a nagybácsi kettõs szerepe, még ha a nagybácsi kicsit visszafogottabban is ütõs lenne. 10/9
szonya1 2013 jún. 16. - 21:47:24
"Csak" három díjat nyert az elõadás a POSZT-on :))

A szakmai zsûri díja:

Legjobb elõadás:
Bertolt Brecht: Jóembert keresünk

Legjobb nõi fõszereplõ:
Eszenyi Enikõ


A közönség zsûri díja:

Eszenyi Enikõ, a Vígszínház Bertolt Brecht: Jóembert keresünk címû színmûvében nyújtott kiemelkedõ alakításáért


Gratulálok!!
vera.garfild@gmail.com 2013 jún. 13. - 10:27:56
Én nem vagyok rendszeres színházba járó, de ez a darab annyira megérintett, hogy csodálkozva nézem milyen kommenteket kapott. Annyira elmélyített, hogy nem csupán darabként hanem az élet részeseként láttam egy pillanatra, mintha mind a nézõkkel együtt egy fontos tanítást kapnánk ebbõl az életbõl, és mi csak nézzük igaz, de át is éljük. Sajnálom aki az elsõ húsz percre alapoz, és esetleg a látványra, mert ha még a díszlet nem is volt olyan pazar, nem az számított hanem amit átadtak szavakkal, mozgással, érzéssel, mert ugye nem a körülménynek kellene lennie az elsõdlegesnek "ebben az életben". Mind csak megyünk haladunk az árral közben elfelejtünk látni, igazán élni. Ne csak elõadásként nézd, mert bármi akár egy festmény, egy zene, vagy az utcán fekvõ hajléktalan, egy kedvesen játszó gyermek is tudja ugyanazt az élményt nyújtani, ha hagyod lecsendesülni a világ zaját.
10/10
*Babeee 2013 máj. 23. - 08:36:24 10/10
Biztosan ugyanazt a színdarabot néztük?
azért mert egy darabban nem csak nevetés van,hanem realitás is,attól az még nagyon jó.
És a világ tényleg így mûködik jó embernek kell maradni (embernek az embertelenségben úgy mond) de ugyanakkor figyelve arra,hogy ne használják közben ki az embert

Ez a darab nem fog tetszeni azoknak,akik konkrét válaszokat várnak, viszont aki szeret elgondolkodni kicsit az nagyon jól fogja érezni magát .


"E kínos ügybõl egy ösvény vezet ki:
Önöknek kell a megoldást keresni.
Tûnõdjenek, jó emberünk miképpen
Juthat jó sorsra itt e földi téren.
Tisztelt közönség, kulcsot te találj,
Mert kell jó végnek lenni, kell, muszáj!"

Ez pedig egy nagyszerû ajánló a darabról, ne csak a kommenteknek hidjetek

http://csalanlevel733.blogger.hu/2012/10/15/istenek-a-tankban-brecht-jo-embert-keresunk-vigszinhaz-2012-oktober
Összes hozzászólás