Komplex színházi nevelési előadás.
Állandó poénkodás, közös bulik, és még a nagyfőnök is távol? Mi kéne még a tökéletes munkahelyhez? Akkor miért érzem rosszul magam? A többieknek, úgy látszik, minden oké… Ha kiállok magamért, akkor meg én teszem tönkre a jó hangulatot - gondolkozott Fanni útban a munkahelyére, ahol tudta, hogy a mai lapzárta után ünneplés lesz. Érezte, hogy valamitől menekül, de azt nem, hogy a mai napon olyasmi történik vele, ami kiszabadítja a fejében zúgó kérdéseket. Kénytelen lesz nagy döntéseket meghozni.
Az előadás fő pedagógiai célja: Prevenció a zaklatás, a bullying témakörében
Alkalmazott módszerek: klasszikus színházi jelenetek; véleményskála- ahol a diákok állásfoglalása egy-egy kérdésben meg is elevenedik; forrószék, azaz lehetőség az előadás egy karakterével való kommunikációra, meggyőzésére, saját kérdések feltételére; vita; kiscsoportos és teljes osztályt igénylő döntési helyzetek, feladatok.
Színházi-nevelési előadásunk fő témája a zaklatás, és az erőszak különböző formái. Azt tapasztaltuk, hogy a témában akkor tudunk teljes biztonságot nyújtani a diákok számára, és akkor érhetünk el nagyobb változást a hozzáállásukban, ha kellően távolított közegben mutatjuk meg ezt a jelenséget: ezért a munkahelyi zaklatás ábrázolásán keresztül dolgozunk a résztvevő osztályokkal egy hetilap szerkesztőségébe helyezve a cselekményt. Így elkerülhető az a veszély, hogy egy zaklatásnak kitett fiatal az ismerős helyzeteket átélve szorongjon az előadás alatt.
A történet sorra veszi azokat a helyzeteket és lehetőségeket, melyek az áldozat és a szemtanúk, valamint az osztályközösség számára adódhatnak a zaklatás kezelésére és megelőzésére. Az előadás elsősorban a zaklatóhoz való megfelelő viszonyulás kialakításában kíván eredményt elérni, és nem foglalkozik a zaklató személyével, újraintegrálásával. Ezt a szűkítést azért tettük, hogy a legégetőbb kérdésekkel foglalkozhassunk, minél teljesebben és intenzívebben.
Az előadás során a résztvevők lényegi döntéseket hozhatnak a történet alakításában, a szereplők viszonyának alakításában, és tisztázhatják, mélyíthetik gondolkodásukat saját cselekvési lehetőségeikről. Egy olyan nehéz helyzet kezelésében kívánunk segítséget nyújtani számukra, amellyel életük során szinte biztos, hogy találkozni fognak.
Fontos számunkra, hogy mindeközben humorral teli, felszabadító hatású élményt nyújthassunk, könnyedebbé és közvetlenebbé téve a diákok egymás közötti és tanárokkal folytatott kommunikációját e hétköznapokban nagyon is nyomasztó jelenségről.
A(z) KB35 Társulat előadása
Hozzászólások