Színház

Korijolánusz

előadás, magyar, 2010.

Értékelés:

4 szavazatból
Szerinted?

Időszámításunk előtt ötödik század. Caius Martius római hadvezér, miután egymaga OLAJBOGYÓ megtámadja az ellenséges Corioli RECESSZIÓ városát, és elfoglalja, ezért GŐG a rómaiaktól VOLSZKUSZOK megkapja a Coriolanus nevet. Úgy tűnik, fényes politikai pálya ARISZTOKRÁCIA áll előtte: konzullá választják. Ez volt ANYU anyja ANYU álma, és Coriolanus teljesíti. POZÍCIÓ De megtartania e pozíciót még egy napig sem sikerül.

"Gondolkodjatok! A gondolkodáson
Múlik most minden. Gondolkodjatok!"

Az előadásban részletek hangzanak el többek között W. Shakespeare, B. Brecht, H. v. Kleist, C. Monteverdi, F. Schubert, Bródy János, Amanda Lear műveiből.

A(z) HOPPart Társulat előadása

Bemutató időpontja:

2010. október 1., HOPPart Társulat

Stáblista:

Hozzászólások

10/10
FElepHánt 2010 okt. 04. - 16:53:07 10/10
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál---------- www.toptipp.hu------- KORIJOLÁNUSZ ----- Polgár Csaba ---- HOPPart Társulat --------- MU Színház Bõvített társulat, nagyszínpadi szélesség, s bár a tér mélysége jó ha ölnyi, a shakespeare-i dráma teljes vertikuma feltárul. Sõt! Hála Eörsi István merészen mai nyelvezetének, a jó érzékkel applikált Kleist és Brecht szövegeknek, valamint a jelenre utaló beszólásoknak, az idõtlen tanulságok mellett az égetõ aktualitás is szembetûnõ. A római nép több bort, búzát, cirkuszt követelõ plebsz-e ismerõsen ágál a fórumon, Bánki Gergely osztja vehemensen az észt, Baksa Imre lenyûgözõ bunkósággal kontráz, míg Földi Ádám szatyros gyûjtögetõje meggondoltabban csatlakozik. Oldalvást két derék szakszervezetis néptribun, Szilágyi Kata és Herczegh Tamás egyelõre csak a monitoron követi a hadieseményeket, hogy aztán késõbb a tömegmanipuláció tevékeny részeseivé válhasson. Polgár Csaba találékony rendezése fölényes biztonsággal él a csupasz tér és a bõdületes intenzitású társulat tehetséghalmazával. A legapróbb gesztus is meghatározó jelentést hordoz, minden szónak metszõ súlya van, mert erejét megsokszorozza a végig elõttünk élõ öszzes szereplõ. Az élénken reagáló tekintetek sugarai strukturálják a teret, a történés hitele az indulatok izzó lézerhálójában hatványozódik. Alig szólal meg Drága Diána, de bakfisfeleségként megadóan simul a családi háromszögbe. A hiperagresszív jég-mama, Takács Nóra Diana diabolikus erõvel tolja elõre hõsi magzatát, aki életidegen önállótlanságában csak a harcmezõn képes kommunikálni. Friedenthál Zoltán sokrétû alakításában meggyõzõen rajzolódik fel a mámoros diadaltól, a színlelt megalázkodáson át a hitvány árulásig vezetõ út. Máthé Zsolt páratlan ékesszólással alkalmazkodik, heveny felkiáltása az üvegfalon át nyíló szûkös kilátásról szállóigévé is válhat. Az új HOPPart-os tag Barabás Richárd patriciusként jól kamatoztatja lényének arisztokratikus gyengédségét, játéka és kifinomult éneklése tökéletesen illeszkedik az együttes stílusába. A Halálkemény és a Herrmann csatájá-hoz hasonlóan most is lenyûgözõek a kórus-betétek: Matkó Tamás meghatározó válogató-betanító munkája, a csúcs-zenészek és a teljességgel helytálló vendégek olyan egységes hangképet produkálnak, amely a mennyekbe röpítõ élményen túl, soha sem veszíti el dramaturgiai funkcióját. A Koncz-ként tálalt dalocska, a papampapammal kísért Amanda Lear-sláger frivol humorral szól, kontrasztként fokozva Handel és a "Pace"-fohász passióba illõ, katartikus hatását. Terhes Sándor lassan vörösödve állja a csatavesztés pofonjait, végsõ gyõzelmét aztán vértolulásos dühkitöréssel tetézi, alvezére a szárnyaló legátók szoprán-királynõje Kiss Diána Magdolna, akinek szirénhangja úgy koronázza meg az estét, ahogy az egész produkció tetõzve írja felül legszebb Shakespeare-emlékeinket. Egy nappal az õszi választások elõtt minden esetre bíztató, hogy a mi viszonyainkra annyira hajazó római nép végül is elkergeti a diktátort...