A románc azonban itt - egyelőre - meg is szakad, hiszen Pali nem tudja értékelni azt, amit tálcán kap, amiért nem küzdött meg, aminek nincs köze az eszményeihez. S mivel az áhított asszonyt saját maga fölé helyezi, akinek a leereszkedését ki kell érdemelni, értelemszerűen Manci rajongását lenézi, a lányt a későbbiekben is - igazi társ helyett - legfeljebb jó játszópajtásnak, hangulatjavító bohócnak hajlandó tekinteni. Csacsinszky Pali csacsisága abban rejlik, hogy nem tudja, ha nem a konkrét emberből indulunk ki, nem őt szeretjük meg olyannak, amilyen, hibáival, tévedéseivel, a csalódás elkerülhetetlen. Az első szívkérgesítő szerelmi csalódással szoktunk ráébredni, hogy nem csak egy konkrét valakit, de valami mást is, ott belül, végérvényesen elvesztettünk. Az ifjúság hímporát az élet letörölte rólunk a mutatóujjával. A regény és az általam konstruált darab ebben a lélektani pillanatban fogant visszatekintés, a velünk eddig történt események összefoglalása, újraélése, kontextusba vétele, mielőtt folytatnánk az életünket egy kicsit másképp, de talán ugyanolyan csacsi(nszky) módon. És egyben elégia az ifjúságról, ami "rémes és szép" volt egyszerre, és amikor még "úgy tudott fájni az élet".
A regény egyes szám első személyű önvallomás, a főhős reménykedése, vergődése, egyéni benyomásai, kommentárjai, csapongó érzései, hangulatai (no meg az egyedi, sajátosan pesti nyelv virtuóz használata) teszik izgalmassá; a csekélyke történet jelentősége másodlagos. Ezt a személyes jelleget és a regény impresszionista stílusát Szép Ernő saját drámaadaptációja a korabeli drámaírás szigorúbb szerkezeti szabályai miatt részben elveszíti, szókimondásának pedig feltehetően az akkori közönség prüdériája szabott határt. (Csak egy példa: a légyott az úriasszonnyal a színpadi változatban nem jut el a konkrét aktusig...) Ezért bátorkodtam a regény bizonyos megoldásait összeboronálni a darabbal - és így vált - szinte számomra is észrevétlenül - ez a szövegváltozat a saját, személyes történetemmé. Remélem, a győri nézők is úgy érzik majd, közük van mindahhoz, amit a Kisfaludy Teremben látni fognak, rájuk is érvényes mindaz, amit Szép Ernő 90 évvel ezelőtt leírt. Hiszen ezért csinálunk előadásokat, ezért csinálunk színházat. És ki-ki választ adhat magának, tudja-e (már), mi is a szerelem...
Guelmino Sándor
A(z) Győri Nemzeti Színház előadása
Hozzászólások