A magasművészet leginkább kanonizált műfajiságába (opera és balett) emelve a Bizottság számait, egy humorral és iróniával teljes összművészeti "Bizottság-operát" valósítanánk meg, többnyire fiatal, de már elismert művészek közreműködésével. A "Jégkrémbalett" című kortárs tánc-opera ötlete abszurd és ironikus gesztusnak tetszhet - mi sem gondoljuk másként -, mégsem tiszteletlen sem a Bizottság, sem az említett műfajok szellemiségével. A kanonizált műformák létjogosult pátoszával szembesített lehetséges alternativitásra, a kortárs művészetre, mint létkérdésre szeretnénk rávilágítani. A kortárs opera és a kortárs balett műfajában, speciális hangszerelésben előadott Bizottság-számok egymás mellé szerkesztésével és zenei átkötésükkel egy egész estét betöltő zenei mű megvalósítására törekszünk.
A dalszövegekből szerkeszthető abszurd történetiség, operai "hősök" és velük egyenrangú táncos és színész szereplők színpadi találkozásából kibontakozó narratíva egy összművészeti műként ölthet formát, melyben a performativitás brutalitása és a kanonizált, elit műformák konfrontációja egy humorral teli kortárs művészeti megnyilatkozásra adhat lehetőséget. Ez a speciális opera, (és/vagy balett) mint kísérlet egyszerre állít emléket a 80-as évek kuriózumaként értékelhető Bizottság zenekarnak, főleg az által, hogy a mai korra ható relevanciáit mutatja fel. Tiszta szívből hiszünk abban, hogy a jelenkor populáris kulturdömpingjét megkerülő előadásunk, olyan hatást és közönségreakciót generálhat, amely az elmélyült, hatással, téttel és minőséggel bíró kortárs művészetet megérdemelt helyén kezeli, sőt önmaga referenciáit értő és azt érzékeltető kulturális közeget épít. Olyan előadást szeretnénk megvalósítani, amely nem kizár, hanem bevonz, amelyben önmagunk emberségére és embertelenségére reflektálva, a társadalomban való elhelyezkedésünket és szerepvállalásunkat firtatva élni segít. Vagy halni. (Gergye Krisztián)
A(z) Gergye Krisztián Társulat előadása
Hozzászólások