De Frillet: És hiába meggyőződés, hiába sajtó, és a legszélesebb körű agitáció: az állampolgárok közönyösek, és tudja, mit mondanak?... Hogy Párizsnak nincs szeme!
Kapitány: Itt nem lehet létezni!...Úgy élünk, mintha meg sem születtünk volna! Csak nyögünk, ábrándozunk, oszt elmúlik az egész!
Vauden: No de honnan tudjam, mi az igazság, ha maguk örökösen változtassák itten?
Koch: Heti 30 fran fizetésből az ember nem tud véleményt kialakítani. Ahhoz vagy nagyon fiatalnak kell lenni, amikor még semmi sem számít - vagy nagyon öregnek, amikor már mindegy.
A tragédia és a komédia a mindennapokban is kéz a kézben jár, így nem csupán az igazság, de az ember természetéről is elgondolkodik a Szegedi Egyetemi Színház Müller Péter bűnügyi komédiáját felelevenítve. A társulat a Szemenszedett igazság segítségével folytatja a kísérletezést: mivel a felvonultatott élethelyzetek és kapcsolatok is színesek, úgy az előadás műfaja is változatos. A komédiától indulva, a comedia d'ell artén keresztül vezet a történet az abszurd játék felé.
A SZESZ előadása hasonlítani akar az élet kuszaságához, csúfolódásaihoz, pofonjaihoz. Habár a színház csak egy szeletet tud ebből az életből kiragadni - ez a szelet a legsűrűbb és legkonkrétabb kíván lenni. Még akkor is, ha kacsint a nézőnek; és kérdez:
Vajon megéri-e egy hozzánk közel álló ügyért hagyni, hogy széthulljon magunk körül minden? Győzelem-e így a győzelem, van-e győztes egyáltalán? A mindenáron való ragaszkodás egy ügyhöz - legyen szó szerelemről, igazságról, függetlenségről célra vezethet-e? Hol kezdődik, és hol fejeződik be a saját igazságunk kiharcolása és megtalálása? Meg kell-e egyáltalán találnunk az igazságot mindennapi problémáinkban? Vagy jobb, ha nem is tudjuk, mi a teljes igazság?
A(z) Szegedi Egyetemi Színház (SZESZ) előadása
Hozzászólások