Pétery Melinda: Tehetetlen tudat (12’)
„Nem tudjuk, a lelkünk hol végződik.”, írta Szerb Antal, aki szerint ez a gondolat Madáchtól származik. Bármelyikük is írta, valami olyasmi a mondanivalója, hogy csak sejtéseink, megérzéseink lehetnek, mi is a testünkben élő tudat, az „Én és az Énke” (Karinthy Frigyes szavaival élve). Ez a mű egyfajta kapcsolatteremtést mutat be egy tehetetlenségre kárhoztatott emberi tudat és a vágyott, de elérhetetlen, önálló létezés között, és belső történetek, illetve a valóságban megtörténő, vagy „csak” önmagában megélt események, találkozások képeit vonultatja fel. Nem keres igazából megoldást, csupán a néző elé helyezi a történést, hogy mindenki megszemlélhesse, átélhesse és megítélhesse: hiteles-e. Egy 12 hangpárból, azaz 24 hangból álló dallam ismétlődik, több mint ezerszer: körbe-körbe forog. Csakhogy az egyes hangpárok ismétlési sebessége néhány tized ezrelékkel eltér egymástól: így végül egymásra forognak a hangok, s az eredeti, folytonos dallam fokozatosan két, egymástól pár másodpercnyire megszólaló, tizenkét hangú akkordba tömörül. Az út folyamán pedig fura kapcsolatok szerteágazó mintázatai tűnnek fel, alakulnak egymásba, és oszlanak fel. Az egyre szűkülő tér az egyre inkább bezáruló emberi életet jelképezve folyamatosan távolítja el a valóságtól, a soha vissza nem térő énképtől az „Én-t”, míg végül elfogy a levegő…
A darab stílusa klasszikus alapú modern tánc, amely megpróbálja a szereplőket egyéni nyelvvel, kifejezésmóddal felruházni.
Előadók: Pecze Margit, Pétery Melinda, Gacs Flóra, Éles Nikolett
Zene: Bali János
Koreográfia: Pétery Melinda
Pétery Melinda táncművész, koreográfus, nívódíjas táncpedagógus. Jelenleg szabadúszó művész, több iskolában tanít, elsősorban klasszikus repertoárt, spicctechnikát és modern balettet. A parányi társulat előadásaiban nem a látványos, show-jellegű művek létrehozására törekszik; célja sokkal inkább egy közvetlen, egyszerűségre törekvő, egyéni hangvétel kialakítása.
„Alkotóként és előadóként is legfontosabbnak tartjuk, hogy egyéni mértékben részt vállalhatunk az előadások létrehozásában, a csapatmunka során bármilyen ötlet, terv, vagy elképzelés helyet kaphat, és ez nagyon jó. Számunkra ez a legnagyobb motiváció: a közös kreatív gondolkodás és megvalósítás lehetősége.”
Notre Dance: (te)nder (35')
Virtuális társkeresés futószalagon, avagy a húspiac fellendülése napjainkban.
Az online ismerkedés beépült mindennapjainkba, de erről nyíltan nem beszélünk. Szükségét érezzük, feldolgozni és gondolkodni a lelkünkben felmerülő folyamatokról. Nem tudjuk, hogy milyen érzelmi hatással van ránk, mert egy hamis képet mutatva próbáljuk megtalálni az igényeinknek megfelelő társat, csak pár kép alapján. A futószalagon felkínált „jövendőbelik”, az a lehetőség, hogy egymás után folyamatosan érkező, első ránézésre hozzánk illő személyekkel találjuk magunkat szemben a telefonunk képernyőjén keresztül, arra buzdít minket, hogy minél többel megismerkedjünk, ami felszínességet eredményez. Milyen frusztrációkkal és tévképzetekkel jár ez a véget nem érő folyamat?
Táncosok: Deák Lili, Nagy Enikő, Indrei Ábel, Péter Szilvia, Baksai Réka, Haller Dorisz, Szűcs Alexandra, Kardos Eszter, Horváth Réka, Pék Krisztina, Kotsis Johanna
Zene: Montázs
Koreográfus: Deák Lili, Nagy Enikő
A Bethlen Téri Színház Ambíció tehetségprogramja ösztökélt minket arra, hogy megvalósítsuk a Notre Dance-t: a feltörekvő, fiatal táncosok projektje lehetőséget nyújt a pályakezdő táncosoknak a kibontakozásra, továbbá gyakorlatot biztosít a tánc világában. Működése műhelymunkán alapul, ahol mindenki megtalálhatja önmagát, és hozzáadhatja tudását az alkotási folyamathoz. Egyben gyakorlatot szerezhet olyan területen, ami közel áll hozzá, vagy akár kipróbálhatja magát új helyzetekben is – előadó-művészettől kezdve koreografáláson át a háttérmunkákig. Célunk lehetőséget és kihívást adni feltörekvő és tanulni vágyó táncosoknak.
A Bethlen Téri Színház Ambíció tehetségprogramjában fiatal, ambiciózus alkotók vagy alkotócsapatok kapnak lehetőséget új előadás bemutatására, műfaji megkötés nélkül. A sorozat célja, hogy elsődlegesen azok az alkotók mutatkozhassanak be, akiknek más lehetősége nem, vagy csak korlátozottan adódik. A 2018-2019-es évadban a legkülönfélébb műfajú Ambíció előadásokat tűzzünk műsorra, amelyek közt lesz tánc, próza, kortárs opera és összművészeti alkotás is.
Hozzászólások