TestOdüsszeia

előadás, 50 perc, magyar, 2011.

Még nincs szavazat!

Légy te az első!

Az Odüsszeia itt és most, veled történik. Te vagy Odüsszeusz, te vagy Pénelopé és Télemakhosz, a hajósok és a kérők ? minden benned, veled, általad megy végbe. Nem kívülálló befogadó vagy, nem néző, hanem ?érző?. Mi pedig nem színészek vagyunk, hanem kísérők és "éreztetők", akik felidézik, felidéztetik, eljátszatják veled a mesét, eldünnyögik, elringatják, eldögönyözik. (Ne félj, a testeddel semmi intimebb vagy fájdalmasabb nem történik, mint egy közepesen erőteljes masszőrnél.) Szóval testestül-lelkestül benne vagy a történetben. Add át magad neki, hagyjad, hadd sodorjon! De nem is Homérosz története a legfontosabb, hanem hogy meséljünk, a magunk nyelvén, arról az emberről, aki bolyong a világban, keres valamit, s szeretné otthon érezni magát valahol. Például Ithakában. Vagy saját testi-lelki valójában.
A játék alatt a szemedet bekötjük. Bármikor kiszállhatsz - persze reméljük, erre nem kerül majd sor. A fentiekből következik, hogy meg fogunk téged mozgatni, tehát olyan ruhában gyere, amely erre alkalmas!

"Évek óta próbálom-próbáljuk megtalálni azokat a módokat, amellyel a tréningek felszabadultságát, energia-áradását, olykor eksztatikus kitárulkozását (ami a résztvevők korától, színházi tapasztalatától, képzettségétől majdnem teljesen függetlenül létrejön) standard színházi helyzetben - a nézőknek nevezett emberek bejönnek a színháznak nevezett térbe - is reprodukálni lehet. Így keletkezett a Színházz magad és a Törzs című projekt, s ebbe a sorba illik bele a Test-Odüsszeia is, amelyet a Táp Színház Virtuális valósága és Egyperces színháza, olyan élmény-centrumok, mint az Ability Park, de leginkább a horvát Bacači Sjenki a THEALTER-en bemutatott Ex-position projektje inspirált.

Ezekben a játékokban a játszók - nevezzük inkább animátoroknak - a "nézőket" meghatározott dramaturgiai helyzetekbe, történetekbe helyezik, amelyekre ők nem nézőként (azaz nem hallásra-látásra épülő kognitív befogadóként) reagálnak, hanem hús-vér valójukban jelen lévő, többi érzékszervüket is mozgósító résztvevőként - nem véletlen, hogy majd' mindegyikben bekötik az "érzők" szemét, hogy többi érzékszervükkel annál intenzívebben dolgozzanak.

Ami a mi játékunkat a fentebb felsoroltakétól gyökeresen megkülönbözteti, az az animátorok és a résztvevők közötti sokkal hangsúlyosabb fizikai kontaktus, nálunk tehát az érintés a legfontosabb kommunikációs eszköz. Az érintés, amelyet a nyugati civilizáció több ezer éve száműzött a lehetséges művészi hatásmechanizmusok közül.

A csoport volt tanítványokból áll, valamennyien évekig tréningeztek velem - az év elején döntöttünk úgy, hogy belevágunk ebbe a projektbe."
Keserű Imre

A(z) SzínházPONT előadása

Stáblista

Hozzászólások