A pécsi Tandem Színház egyre többször hallatja hangját a független színházi szférában. 2019-ben alakult színházi alkotók és a civil társadalom szoros együttműködésére épülő kezdeményezésként azzal a céllal, hogy kulturális és közösségi események révén erősítse a párbeszédet és szolidaritást, ráirányítsa a figyelmet fontos tabutémákra, csökkentve a kisebbségi vagy hátrányos helyzetű társadalmi csoportokkal szembeni előítéletet. Alapító-alkotói, Bacskó Tünde és Fábián Gábor első „interaktív társasjátéka”, a Szociopoly a mélyszegénységről szól; a Fapados revü fedél nélkül élő szerzők történeteiből született; Kóbor Szálló című előadásuk tündérmese a hajléktalanságról Molnár T. Eszter regénye nyomán; A leprikónok átka Varró Dániel verses meséjéből készült viking kaland- és vitajáték.
Amire most készülnek, a Visszhang, ismét súlyos társadalmi problémát állít a középpontba: a függőséget. Közelebbről: az alkoholizmust. A betegséget, amellyel hazánkban ma a lakosság több, mint 9%-a küzd. Az éves halálozási adatok csaknem 20%-a hozható összefüggésbe az alkoholbetegséggel. Az érintett férfiak 90%-a tagadja érintettségét. Megdöbbentő adatok!
A mostani előadás ötlete a pandémia idején, a színházak kényszerű bezárása alatt született meg. Fábián Gábor írt egy forgatókönyvet, amiből készült egy félórás kisfilm, és kapcsolódott hozzá egy interaktív játék. Az online térben meg is valósult pár alkalommal, öt ízben került nézők elé, s a visszajelzések egyértelműen azt mutatták, hogy rendkívül erős érzelmi hatással van a befogadókra, akik részéről megfogalmazódott az igény a téma továbbgondolására. A film ugyanis csak a férj szemszögét és tipikusnak mondható életeseményeit mutatta be; a téma teljességéhez hiányzott a feleség történetének megismerése. A sokoldalú Khaled-Abdo Szaida, aki színész, fordító, tolmács és dramaturg is egy személyben, Fábián Gábor forgatókönyvéből kiindulva ezt meg is tette, a munkában szakmai konzulensként részt vevő dr. Szemelyácz János addiktológus segítségével.
A történet főszereplője, Zsolti egy rosszul működő családban felnőtt gyermek, aki a szemünk láttára döbben rá, hogyan bénítja meg életét a saját feldolgozatlan gyermekkora és milyen fájdalmas megküzdeni a generációkon átívelő, nyomasztóan súlyos traumával. Őt Fábián Gábor formálja meg, a férfi életében fontos nőalakokat: az anyját, a feleségét és a kislányát pedig Bacskó Tünde eleveníti meg.
Arra a kérdésre pedig, hogy a flamenco miként illeszkedik a történetbe, csak az kaphat választ, aki megnézi az előadást.
A(z) Pécsi Harmadik Színház előadása
Hozzászólások