Amíg ezt a formátumot senki nem találja fel, addig külön-külön kell élvezni, így most el lehet dönteni, hogy ezek közül melyik a legjobb. A szorítóban az Álarcos énekes és a Sztárban sztár, míg a másik ringben az Exatlon Hungary küzd meg az Észbontókkal.
Szeptember 8-án rendezik meg a Televíziós Újságírók Díja gálaestet, ahol kiderül, hogy melyik volt a 2020-as év legjobb tévés produktuma egyes kategóriákban, illetve az, hogy ki a legjobb műsorvezető és műsorvezetőnő. Mivel a szakújságírókból álló zsűriben nem foglal helyet a Port.hu, nincs ott a szakmai grémiumban a lap, ezért itt és most, tét nélkül megnézzük, hogy a short listre került műsorok közül szerintünk kinek kellene nyerni.
Nagyszabású showműsor
Álarcos énekes (RTL Klub)
Dancing with the Stars (TV2)
Sztárban sztár (TV2)
Rögtön azzal kezdeném, hogy nem vagyok nagy rajongója a nagyszabású showműsoroknak. Viszont, az Álarcos énekesnél még én is leragadtam a képernyő előtt. Ez az a formátum, amiben van annyi izgalom, van annyi show, ami mellé tökéletes adagban, mondhatni patikamérlegen van kimérve a humor, a dilizés, a nettó marhulás. A műsor kamu interaktív jellege pedig bevonja a nézőt, hisz otthon ülve is lehet nyomozni, ki lehet találni, hogy ki van a maszk mögött. Ebben tud többet ez a műsor, míg a Dancing with the Stars és a Sztárban sztár egy ideig elszórakoztathatja az embert, de az igazi beszippantó erőt már nem tudják kiváltani a sokadik évada elmaszkírozott sztárok. A táncoló hírességek meg még annyira sem.
Vetélkedő
Észbontók (VIASAT3)
Exatlon Hungary (TV2)
Magyarország, szeretlek! (Duna)
Hogy lehet az Exatlon vetélkedő? A TV2 hivatalos honlapja szerint ez a műsor, idézem: "Az Exatlon Hungary a TV2 extrém sport-realityje." Ebből kiindulva szerintem vagy a reality kategóriába illene sorolni, vagy egy külön kategória kellene a sport tematikájú, de valóságshow-ra jellemző elemekkel felpimpelt műsoroknak. Vagy akkor legyen vetélkedő a Nyerő Páros, hisz folyton vetélkednek egymással a párok. Illetve legyen az a Cápák között vagy bármelyik főzőversenyes gasztro-reality. Egyszerűbb lenne a Vetélkedőt úgy hívni, hogy tudás alapú kvízműsorok, és akkor meg van oldva a problem, kivéve, hogy az Exatlont ki kéne húzni a listáról.
Ha a klasszikus értelemben vett vetélkedő műsorok vetélkedő mivoltát nézem, akkor a Magyarország, szeretlek! érdemelne díjat, mondom ezt úgy, hogy talán csak egyszer, és akkor is csak véletlenül láttam a műsorból kábé kettő percet. Az Észbontókat azért nem mondanám, mert a tempója, a látványvilága, a díszlete már nem annyira kompatibilis 2021-gyel, pedig a műsornak helyt adó csatorna, a Viasat letett pár sikeres formátumot az asztalra.
Ugyanitt beékelek egy gyors meg culpát a dühös olvasói levelek elébe menve, hogy a Vetélkedő definíciója szerint (lásd Arcanum: verseng, erejét összeméri ‹másokkal›’; ‘‹vetekedik formában› felér vele’: teljesítménye a legjobbakéval vetekedik.) az Exatlon is vetélkedőnek nevezhető, de a műsor sem nevezi magát annak, ezért olyan fura ebben a kategóriában látni.
Reality
Cápák között (RTL Klub)
Farm VIP (TV2)
Nyerő Páros (RTL Klub)
Ahogy az előző kategóriában az Exatlon miatt értetlenkedtem, úgy most a Cápák között miatt kell ugyanezt tennem. Szerintem külön is lehetne díjazni, mert egy olyan formátumról van szó, ami a maga tévés (reality?) jellegével együtt ismerteti meg a nézővel a vállalkozói világot, illetve annak egy bizonyos kis szegletét. Névtelen információm van arról, hogy magyarországi MBA (Masters of Business Administration) képzésen is tanulnak a műsorból a hallgatók, például azt, hogy hogyan kell jól pitchelni egy ötletet.
Ebből kiindulva csak azért is a Cápáknak adnám a díjat. De amúgy meg hol van a Való Világ? Lehet, hogy azért nem szerepel, mert 2021-ben ért véget a 10. évad? Hol van a Feleségek Luxuskivitelben? Megannyi kérdés, de maradjunk akkor a kategória két realitybb tételénél, a Farmnál és a Nyerőnél. Két teljesen eltérő műsorról van szó, így igazán össze sem lehet hasonlítani őket, hisz az egyik egy farmon gazdálkodós, viccesen tanyasi reality celebekkel, míg a másik egy válogatott önismereti játékokkal megspékelt párkapcsolati reality, amiben intenzívebb a szereplők érzelmi amplitúdójának kilengése, ahol megmutatkozhatnak párkapcsolati válságok is akár. Aki önfeledt, könnyed szórakozásra, Gáspár Zsolti és Demcsák Zsuzsa dinamikus duójára vágyik, az előbbit nézi, aki még drámát is akar, az meg az utóbbira kapcsol.
Talkshow
DTK: Elviszlek magammal (Spektrum Home)
Életünk története (RTL Klub)
Jakupcsek plusz (ATV)
Na, itt most nem tudok kötözködni a jelöltekkel kapcsolatban. De dönteni is nagyon nehéz, bár van egy mindent ütő érvem, amivel eltudom rendezni az ügyet. Jakupcsek Gabriella műsora klasszikus talkshow, aminek valószínűleg nem egy magam fajta 33 éves, kapuzárási pánik küszöbét átlépni készülő férfi a célközönsége, ugyanakkor van az a közönség, amelyik bírja az ilyet, és ezzel nincs is semmi probléma. D. Tóth Kriszta műsora már sokkal inkább meg tud fogni, sőt meg is fogott pár esetben. Alapból jobb helyzetből indít, hogy egy online közegben, a YouTube-on berobbant formátum lett átemelve a tévébe. A műsor fiatalos(ch) jellege, a meghívott vendégek, a beszélgetések mélysége, a full közvetlen őszinteség miatt tud működni, pedig ugye nem történik semmi, csak két ember ül egy autóban és mennek valahova.
Az Életünk története viszont más tészta. Lehet, hogy meglepő, de nem Friderikusz Sándor és a magázódás miatt emelkedik ki a műsor, bár tény, hogy ezek is a műsor védjegyének tekinthető show elemek. A plusz löketet azonban az elmaszkírozás adja. Ez egy jól megfigyelhető trend része, hogy egyre több az olyan műsor, amiben valamilyen formában el van rejtve a szereplők arca, el vannak maszkírozva, stb. Ilyen az Álarcos énekes, a Sztárban sztár, Nicsak, ki vagyok?, a Sexy Beasts a Netflixen, valamint a Love is Blind vagy a The Circle, ahol nem látják egymást a szereplők.
És igaz, hogy vannak appok és filterek, amik szintén képesek egy öregítő effektet rádobni az ember fejére a telefon szelfi kameráján keresztül, de az mégsem ugyanaz, mint amikor élőben látható a profi maszkmesterek munkájának köszönhetően, hogy milyen lennél te és a párod 20 vagy 50 év múlva. Érdekes, hogy itt visszájára fordul a FOMO, hogy itt a hirtelen megöregedés egy pozitív élmény nem pedig egy pánikhangulatba oltott szorongós állapot, hogy úristen, minden jóból kimaradunk, hacsak nem égetjük két végén a gyertyát. Az együtt megöregedés, az előre nosztalgiázás élménye miatt ilyen kedvesen bájos műsor ez, ahol azért elhangzanak kemény mondatok is, arra pedig kiválóan jön ellensúlyként a sminkpusztító ugly crying és a patakokban folyó könnycseppek.
Ezek voltak a műsorok, felkészülnek a műsorvezetők!