Életében hallhatatlan legendenda lett Valentino Rossi motorversenyző, aki összesen 432 futam után, 42 évesen akasztotta szögre kengurubőr kezeslábasát. Vale nagy idők nagy tanúja volt, utolsó világbajnoki címét 2009-ben aratta, de nem volt hajlandó leszállni a motorról. 2018-ban még odaért a dobogó harmadik fokára.
Valentino Rossi 1996-ban, 17 évesen a 125 köbcentiméteres kategóriában egy Apriliával kezdte meg gyorsasági motoros karrierjét és első futamgyőzelmét még abban az évben augusztusban aratta Brnóban, mögötte végzett a későbbi csapattulajdonos Jorge “Aspar”Martinez és a japán Tomomi Manako.
A következő szezonban a 125 köbcentis géposztály 15 futamából Valentino Rossi 11-et nyert és óriási fölénnyel lett világbajnok. Il Dottore máris továbbléphetett és 1998-ban már egy 250-es Aprilia nyergében ostromolta a rekordokat. Rossi öt futamgyőzelmet aratott, és csak 23 ponttal lemaradva lett második Loris Capirossi mögött.
1999-ben a 250-esek között nyert meg 9 futamot, és év végén felállhatott a dobogó tetejére. Rossi 48 ponttal előzte meg Toru Ukawát és 100 pontot vert a nagy rivális Capirossira.
Királykategória, először!
A következő szezonban már Capiross és Rossi is az akkor királykategóriának számító 500-as géposztályban vette fel a harcot a legendás Max Biaggival és az amerikai Kenny Roberts Jr-rel. Rossi nyár derekán a Brit Nagydíjon nyert először ötszázas futamot, majd ezt megismélte Brazíliában, ahol Alex Barrost utasította maga mögé. A végső elszámolásnál Rossi második lett Kenny Roberts Jr. mögött.
A 2001-es 500 cc-s bajnokságban már nem volt ellenfele Valentinónak. Rossi 11 futamot nyert meg és Max Biaggi előtt 106 pontos előnnyel lett világbajnok.
MotoGP: az új királykategória
2002-ben átnevezték a sorozatot MotoGP-re, a Dottore ismét 11 futamot nyert meg a Hondával és már 140 pontot vert rá Max Biaggira. 2003-ban Rossi beérte kilenc futamgyőzelemmel, majd egy óriási váltás következett be.
2004-ben a már háromszoros 500cc/MotoGP világbajnokot leszerződtette a Yamaha, Rossi végül 16 szezonon át ült a japán motorok nyergében, csak két szezonra csábult el az olasz Ducatihoz.
Valentino Rossi a Yamahával zsinórban hat szezonon át 44 futamgyőzelmet aratott és négyszer lett világbajnok (2004, 2005, 2008, 2009).
A 2006-os szezonban késhegyre menő párbajt vívott a Nicky Haydennel, a Kentucky Kölyökkel. A Repsol Honda amerikai versenyzője “csak” két futamot nyert meg, míg Rossi ötször győzött, ám a Kentucky Kid sokkal szorgosabban gyűjtötte a helyezéseket és végül Valenciában, Rossit öt ponttal megelőzve világbajnok lett.
A sors fura fintora, hogy Nicky Hayden soha többet nyem nyert futamot a MotoGP-ben. A Kentucky Kid 218 MotoGP és 38 Superbika futam után végül egy kerékpáros balesetben hunyt el. 2017-ben Rimini mellett tekert, amikor egy figyelmetlen autós elütötte, Nicky Hayden öt nappal később belehalt fejsérülésébe…
És nem ez volt az első haláleset a MotoGP-ben
Marco Simoncelli, akit mindenki óriási hajkoronájáról ismert és aki éppen ezért a leginkább Rossira hasonlított 2008-ban világbajnoki címet szerzett a 250-es géposztályban, majd két évvel később már szerződést kapott a MotoGP-ben.
A Honda vette szárnyai alá Simoncellit, aki egy nem túl acélos motorral is igyekezett borsot törni Rossiék orra alá. 2011-ben Simoncelli Brnóban a két gyári Honda mögött végzett a harmadik helyen, és így először Casey Stoner és Andrea Dovizioso mellett felállhatott a MotoGP dobogójára.
Simoncelli Ausztráliában már meg tudta előzni Doviziósót is, és Stoner mögött a második helyen intették le. Életében utoljára…
Tragédia Malajziában
2011. október 23-án Sepangban, Simoncelli-t tragikus baleset érte. Rossi a versenyre kilencedikként kvalifikálta magát, és a második körben járt, amikor Colin Edwardsszal csatázott, és amikor a negyedik helyen haladó Marco Simoncelli hibázott, és alig tudott a motorján maradni, testének nagyobb részével már lelógott a motorról, vagyis centiken múlhatott a tényleges bukás.
Simoncelli, a hiba miatt, valamint hogy egyenesbe hozza motorját, éppen Rossi és Edwards elé került, akik mindketten megütötték őt, a hátán és a fején. Az ütközés ereje akkora volt, hogy a baleset miatt Simoncellinek a sisakja is leesett, így csúszott még néhány métert a pályán. Végül az olasz pilótát a gyors orvosi beavatkozás sem mentette meg, nem sokkal később belehalt sérüléseibe.
Rossi sértetlenül megúszta a balesetet, Edwards viszont kulcscsonttörést szenvedett. Rossi, miután a szezonzárón, Valenciában is kiesett, karrierje során először győzelem nélkül volt kénytelen befejezni egy szezont.
Valentinót nagyon megrázta ez az eset. Talán a mai napig nem heverte ki, hogy “részese” volt egyik legjobb barátja és utóda balesetében, halálában.
Rossi majd csak 2013-ban Hollandiában – már ismét a Yamaha nyergében – tudott MotoGP futamot nyerni. A Dottore versenyszellemét és küzdeni tudását dicséri, hogy az év végi összesítésénél zsinórban háromszor végzett a második helyen, de esze ágában sem volt feladni a versenyzést.
2014-ben Rossi mindössze két futamgyőzelemmel lett világbajnoki második, miközben a spanyol titán Marc Márquez elképesztő módon 13 nagydíjat nyert meg. Egy évvel később fordult a kocka és Rossi, valamint spanyol csapattársa Jorge Lorenzo vívott egymással óriási csatát. Vale négy futamgyőzelme mellett Lorenzo hétszer győzött, ám végül csak öt ponttal előzte meg Rossit.
2016-ban Márquez és a Repsol Honda visszavágott a Movistar Yamaha két versenyzőjének Rossinak és Lorenzónak.
Valentino Rossi a MotoGP-ben utoljára 2017-ben Hollandiában nyert futamot Danilo Petrucci és Márquez előtt. Utoljára 2020. július 20-án Cádizban állhatott fel a dobogóra.
Végül a Dottore 2021. november 21-én Valenciában teljesítette karrierje 340. MotoGP futamát. Ehhez jön még 32 500-as futam, végül ebben a két géposztályban összesen 89 futamgyőzelmet aratott.
Rossi 10-10 futamgyőzelmet aratott a Katalán és a Holland Nagydíjon. A 2002-es Portugál Nagydíjon 22 másodperccel nyert Carlos Checa előtt, míg a 2001-es Ausztrál Nagydíjon mindössze 13 ezredmásodperccel előzte meg Max Biaggit.
Rossi és az autósport
Valentino Rossi sokoldalúságára jellemző, hogy próbát tett a rally világában is, majd 2008-ban Mugellóban tesztelhette a Ferrari F1-es versenyautóját. Rossi 20 kört teljesített az F2008-cal, ám csak másfél másodpercre tudta megközelíteni Kimi Räikkönen legjobb idejét.
Miközben Valét nagyon szereti a média és ő is szívesen szerepel ahol csak tud, mégis magánéletébe nem nyújt betekintést.
Mint igazi olasz Valentino Rossi is szereti a labdarúgást, az Internazionalénak szurkol. A 2015-ös Argentin Nagydíjon aratott győzelme után egy Maradona mezt vett fel. Az argentin sztár a facebookon gratulált Rossinak.
A címben tett megállapítás annyiban igaz, hogy a Dottore versenyzőként már nem gyógyit tovább, ám Rossi már 2014 óta tulajdonolja a Moto3-ban és Moto2-ben versenyző Sky Racing Team by VR46-at csapatot. Idén pedig már a Sky VR46 Esponsorama Racing két versenyzőt indított a MotoGP-ben.
Az egyikük, a mindössze 24 éves Luca Marini Valentino Rossi féltestvére. Augusztus 15-én az Osztrák Nagydíjon Luca három hellyel végzett Valentino előtt…