sPORT

Minden, amit tudni szeretnél a Giro magyar szakaszairól

A 105. alkalommal megrendezésre kerülő Giro d’ Italia első három szakaszának Magyarország ad otthont péntektől vasárnapig. A változatos szakaszok mellett, megannyi aktivitás és program is vár a kerékpársport szerelmeseire, valamint a kilátogatókra.

Budapest - Visegrád, május 6. (195 km)

Az első szakasz Budapestről rajtol, majd nagyjából öt órányi tekerést követően Visegrádon lesz a befutó. A 195 kilométer hosszú szakasz továbbá érinti majd többek között Székesfehérvárat, Felcsútot, valamint Esztergomot is.

Az ünnepélyes rajtra 12:20-kor kerül sor a Hősök terén, ahol a kialakított szurkolói zónában VR-szemüveges kerékpáros állomás, pumpapálya és egyéb elfoglaltságok várják az érdeklődőket. Miután Budapesten áthaladt a mezőny, a Savoya Park mellett érnek majd a szakasz 0. kilométeréhez, amivel már a verseny érdemi része is megkezdődik.

Giro D'Italia, Budapest / Forrás: Stuart Franklin/Getty Images

 

A mezőny nagyjából 70 kilométer megtételét követően ér majd Székesfehérvárra. A Zichy liget mellett kialakított részhajrát jelző kapunál a mezőny leggyorsabbjainak sprintversenyét tekinthetik meg az érdeklődők, negyed 3 és fél 3 körül. A sprinterek egy ehhez hasonló hajrá során akár a 60-70 km/h-s sebességet is elérhetik.

A Zichy ligetben a szervezők több standot is felállítanak a kilátogatók részére, ahol többek között trükkös kerékpárokat próbálhatnak ki és különféle kézműves programokon is részt vehetnek.

A szakasz második sprintjére Esztergomban kerül majd sor, a 11-es főút és a Basa utca találkozásánál. Az itinerek szerint, a mezőny valahol 16:21 és 16:42 között érhet ide.

10-től 18-ig, Székesfehérvárhoz hasonlóan, itt is készültek különféle szórakoztató programokkal a szervezők a Szent István téri parkolórészen.

Esztergomból a mezőny a 11-es főúton halad majd Visegrád felé, ahol a befutó előtt az idei Giro d’ Italia első kategorizált emelkedőjét is megmásszák majd a versenyzők. Ugyan World Tour szinten közel sem sorolható a nehéz emelkedők közé, azonban biztosan hatalmas verseny lesz felfelé, mivel a szakaszgyőzelem egyben az összetett első helyét, tehát a rózsaszín trikót is jelenti majd, a szakaszt leggyorsabban teljesítő versenyzőnek.

Sokan tervezték, hogy az úgymond „szemetelő” zónákba látogatnak majd ki, egy-egy eldobott kulacs megszerzése reményében, azonban a Giro szervezői, az ezeken a részeken kialakuló tömegek elkerülése érdekében, nem hozta nyilvánosságra, hogy hol találkozhatunk majd ezekkel a zónákkal.

Budapest - Budapest (időfutam), május 7. (9,2 km)

Az időfutam specialisták biztosan jó előre bekarikázták már maguknak a második budapesti szakaszt. Amellett, hogy a három hétig tartó versenyen mindösszesen két időfutam kapott helyet (egy Budapesten, egy pedig a verseny utolsó napján, Veronában), miután az első szakaszon nem lehet akkora időközökre számítani, egy kellően jó idővel akár a rózsaszín trikót is megszerezheti a győztes.

A versenyzők, ezúttal is a Hősök teréről indulnak majd, most azonban külön-külön. A speciális időfutamra készített ruhával és kerékpárral vértezett versenyzőknek egy 9,2 kilométeres távot kell majd a lehető leggyorsabban megtenniük a Szentháromság térig, a Westend, a Parlament, illetve a Margit híd érintésével.

Valter Attila a 2021-es Giro-n / Forrás: Stuart Franklin/Getty Images

 

A fekete leves ezúttal is a szakasz végére maradt. A Ponty utcától egészen a Mátyás templom mellett helyet kapó befutóig 1,3 kilométernyi, macskaköves részekkel tarkított emelkedő vár a mezőnyre.

Aki a kerékpárosok sebességét szeretné csodálni, azoknak a kijelölt útvonal Andrássy úti részét ajánljuk, akik viszont inkább fotóznának vagy csak egyszerűen alaposabban megfigyelnék a versenyzőket és kerékpárjaikat, azoknak a cipők a Duna-parton emlékmű, valamint a Margit híd pesti hídfője melletti visszafordító kanyarait javasoljuk, mivel várhatóan itt érik majd el a legkisebb sebességet a kerékpárosok. Természetesen a Ponty utcát követő emelkedős rész is ínyenc falatnak ígérkezik, azoknak, akik arra kíváncsiak, ahogy a versenyzők, a fogukat összeszorítva, az utolsó energiáikat felhasználva robognak a macskakövön pattogó biciklijükkel a cél felé.

A versenyzők 14:00-től 17:00-ig indulnak majd, az előző szakasz befutójának fordított sorrendjében.

Kaposvár - Balatonfüred, május 8. (201 km)

A harmadik magyarországi szakasz egy ízig-vérig sprinter szakasznak ígérkezik. Az idei Giro negyedik leghosszabb szakaszának ünnepélyes rajtjára Kaposváron kerül majd sor, míg a szakasz kezdetét jelző 0 kilométer kicsivel Kaposmérő előtt lesz.

Kaposváron a 12:25-ös rajt mellett, a városligetben falállított szurkolói zónákban 9 órától sportágbemutatókat, valamint versenyeket is rendeznek majd.

A szakasz első részhajrája Nagykanizsán lesz az Eötvös térnél, ahol a verseny mellett ezúttal is a már megszokott programok várják a kilátogatókat.

A mezőny innentől a Balaton északi partja felé veszi majd az irányt, amit Hévíz és Keszthely érintésével közelítenek majd meg.

147,8 kilométert követően, Badacsonyhoz érve kerül majd sor a sprinterek második megmérettetésére. A leggyorsabb itiner szerint 15:53-kor, a leglassabb szerint pedig 16:11-kor ér majd a mezőny a Badacsony Hajóállomás melletti sprinthez.

Még mielőtt a Balatonfüred partján elhelyezkedő célba érne, a mezőny tesz majd egy gyors kitérőt a Tihanyi-félszigeten is, ahol meglátogatják majd az apátságot, valamint a rév kikötőt is. Erre előreláthatóan 16:45 és 17:11 között kerül majd sor, míg a befutóra 17 és 17:30 között kell majd számítani.

Büszkeségeink

A verseny rangja mellett külön örömet és izgalmat biztosít nekünk magyaroknak, hogy a 176 fős mezőnyben három magyar is helyet kapott Valter Attila, Fetter Erik és Peák Barnabás személyében.

Talán nem bántok meg senkit, ha azt mondom, hogy közülük Valter Attilának van a legnagyobb esélye kiugró eredménnyel elődrukkolni a hazai szakaszok során. Míg Fetter Eriknek és Peák Barnának ez a Giro lesz az első háromhetes versenyük,

Valter Ati hatalmas bravúrral márt tavaly is magára ölthette a Maglia Rosa-t, azaz a rózsaszín trikót. Erre pedig most az első három szakasz során is meglesz minden esélye.

Habár a visegrádi emelkedő papíron nincs olyan nehéz, hogy a hegyeket egy kicsit is bíró sprintereket leszakítsák, ha mégis összeállna egy elmenés, ami megrogyasztaná a jól hajrázó versenyzőket, akkor Ati jó helyzetbe kerülhetne, főleg a második szakaszra.

A trófea / Forrás: Tim de Waele/Getty Images

 

Pályaismeret ide vagy oda, az első szakaszon egy olyan csoport nem túl valószínű, amelyben Ati lenne a legjobb végsebességgel rendelkező versenyző. Viszont, ha egy dobogó közeli eredményt vagy akár a szakaszgyőztessel azonos időt sikerülne elérnie, azzal már biztató helyzetbe hozhatná magát az időfutamra.

Valter Ati alapjában sem egy rossz időfutam menő, amihez még hozzájöhet a pályaismeret és természetesen a hazai közönség buzdítása. Az időfutam sajátossága, hogy mivel egyedül megy mindenki, nincsenek látható viszonyítási alapok, sem egy kerék amire csak tenni kell a sajátodat, ezáltal könnyebben alakulnak ki különbségek. Egy jó idővel Ati akár átlépheti az első szakaszon előtte végzőket, ami már elég lehet egy összetett dobogóra, vagy akár a rózsaszín trikó újbóli megszerzéséhez is. Forza Ati!