Földrajzi felfedezések a digitális térben

Ha még sosem vettünk részt kihívásokkal, veszélyekkel teli expedíciókon, ha már lekéstük Afrika, Ázsia vagy akár a Kárpát-medence fehér foltjainak feltérképezését, esetleg az őshaza, vagy új kontinensek felfedezését, akkor sem kell elkeserednünk.

A Magyar Földrajzi Múzeum most segít, hogy társául szegődjünk mások mellett az egykor élt őshazakutatónak (Julianus barát), szabólegénynek (Jelky András), nyelvésznek (Vámbéry Ármin), geológusnak (Lóczy Lajos) és hittérítőnek (Brentán Károly), és bepillantsunk utazásaik kevésbé ismert részleteibe, naplóbejegyzéseikbe, útirajzaikba, különös kalandjaikba.

Ugyanis a Magyar Földrajzi Múzeum összes kiállítása megtekinthető egy háromdimenziós virtuális séta keretében, ami a hazai múzeumok tekintetében még igen nagy ritkaságnak számít. 


A digitális túrán láthattok Dél-Amerikából származó zsugorított emberfejet (zanza) a Magyar utazók, földrajzi felfedezők részben, a Balaton-kutatásnál egykor használt összehajtható, bőrből készült csónakot (A Kárpát-medence tudományos feltárói), bekukkanthatunk a múzeumalapító Balázs Dénes saját méretére elkészített expedíciós sátrába (3276 expedíciós nap, Balázs Dénes a múzeumalapító geográfus újra olvasva), beleolvashattok az 1945-ben Érdről málenkij robotra elhurcoltak ún. szélleveleibe (Szabadulás nélkül), vagy megismerkedhettek a varázslatos Fundoklia-völgy egykori és mai élővilágával és a csak Érden növő deres szádorgóval (Érd elszórt természeti kincsei).
A virtuális séta során 27 információs pont segíti a tájékozódást, hogy éppen melyik kiállítási egységben tartózkodtok, és minden teremben egyetlen kattintással megállhattok bármely tárlónál, enteriőrnél, diorámánál.


A legkorszerűbb 3D technológiával elkészített digitális múzeumlátogatás a VR House Hungary segítségével jött létre. Zombory András ügyvezető egy speciális, hat objektíves kamerával szkennelte be a Magyar Földrajzi Múzeum kiállítótereit, majd erre a digitális modellre feszítette fel azokat a nagy dinamikatartományú fotókat, melyekből végül a háromdimenziós digitális modell létrejött.

A virtuális túra elsődleges célja a tájékoztatás, a kiállítások iránti érdeklődés felkeltése. Emellett segítséget szeretne nyújtani a majdan idelátogató iskolás csoportok pedagógusainak is, hiszen így sokkal egyszerűbb és hatékonyabb egy tárlatvezetés vagy múzeumi óra tervezése. A virtuális séte természetesen nem pótolja a személyes élményeket, de remélhetőleg sokan érdeklődve fogadják a digitális kiállítást, melyek az alábbi linken érhetők el.
 
Kellemes barangolást!