Új Picasso festmény a Ludwig Múzeum Időgép című gyűjteményi kiállításán

2021. szeptember 14-től új Picasso műalkotás látható a Ludwig Múzeum Időgép című gyűjteményi válogatásán. Az eredetileg a kiállításon látható 1967-es Muskétás helyére egy másik kései Picasso festmény, az 1970-ben festett Buste d’Homme au Chapeau (Kalapos férfi mellképe) került a kölni Ludwig Múzeumból.

A Muskétást – egy bikaviadalt ábrázoló kerámiatállal együtt – a múzeum német testvérintézménye kölcsönözte a Der geteilte Picasso. Der Künstler und sein Bild in der BRD und der DDR (A megosztott Picasso. A művész és képe Kelet- és Nyugat-Németországban) című kiállítására, amely 2021. szeptember 25-től 2022. január 30-ig látható.

Forrás: Ludwig Múzeum


A budapesti kiállításon Picasso Muskétás című festménye elsősorban azt reprezentálta, hogy miként kapcsolódik Picasso, a huszadik század nagy újítójának művészete festő elődeinek (Rembrandt, Velazquez, El Greco) munkásságához. A kölni múzeum kiállítása ezzel szemben azt vizsgálja, hogy a második világháború után a keleti, illetve nyugati közönség hogyan ítélte meg művészetét, az eltérő társadalmi-politikai közegben hogyan értelmezték személyét és életművét. Míg a budapesti kiállítás művészettörténeti összefüggéseket keres Picasso és példaképei, majd későbbi követői és kritikusai között, addig a kölni tárlat arra fókuszál, hogy a második világháború utáni megosztott világban a művész mit szimbolizált Kelet és Nyugat számára.

A csereként Budapestre érkező Buste d’homme au chapeau (Kalapos férfi mellképe) című 1970-es művet a Ludwig házaspár adta letétbe, majd adományozta a kölni múzeumnak, csakúgy, mint a Budapesten található három festményt és kerámiatál-sorozatot. Irene és Peter Ludwig gyűjtőszenvedélyének és adományának köszönhetően a kölni Museum Ludwig a harmadik legnagyobb Picasso kollekcióval rendelkezik Párizs és Barcelona után, így gazdag gyűjteményükből sikerült egy olyan darabot választani, amely átmenetileg helyettesíteni tudja az 1967-es Muskétást. A könnyed ecsetvonásokkal, élénk színekkel megfestett kalapos férfiportrét a szakirodalomban szokás Picasso szimbolikus önarcképének is tekinteni, aki idős korában előszeretettel bújt muskétások, pikadorok és egyéb férfias karakterek bőrébe.

Az Időgép című kiállításról bővebb információ ITT olvasható.