John Maddent nem izgatta, hogy legújabb filmjének címe, a kissé fantáziátlan Az adósság, manapság az egyik legrosszabbul hangzó szó a kontinensen. Azt viszont pontosan tudja, hogy ellene nem harcolni kell, hanem visszafizetni illik azt.
Esetünkben nem pénzbeli tartozásról van szó, hanem történelmi és lelkiismereti elszámolás körül forog a történet. Egy háborús bűnös felkutatása, felelősségre vonása, három Moszad ügynök elszánt üldözése, a 60-as évek kettészelt Berlinje, a hidegháború forró pillanatai adják a historikus hátteret, és egy szenvedélyes szerelmi háromszög jól megrendezett története fonja át a kíméletlen hajszát.
A hitelesség deficitjéről szól Az adósság, melynek fő csapása morális, de politikai krimi és akciófilm a javából, amelyben a jeleneteket, úgy érezzük, mintha maga az élet rendezné, mely során néha sikerülnek a dolgok, néha nagyon nem. A rendezés ettől professzionális.
Egy Vogel nevű orvos utáni nyomozás áll a középpontban, aki az auswitzi-birkenau-i tábor "halálangyala"-ként emberkísérleteket hajtott végre a fogvatartottakon. Valójában Jozef Mengeléhez kötődik a szörnyű tettek a többsége, de őt az igazságszolgáltatás sosem tudta elítélni, mivel Dél-Amerikában sikerült meghúzódnia. A film egy képzeletbeli adósságot is leró Vogel figurájával.
A 60-as évek hűvös politikai nyugalma nem hűtötte le, csak elfedte a háború okozta lázas sebeket. A három ügynök közül Rachelt és David-et családi veszteségeik és igazságérzetük vitte az izraeli ügynökök sorába. Stefant is az igazságszolgáltatás vezérelte a színfalak mögötti harctérre, de ő a tényeket elég pragmatikusan kezeli. Üldöznek, közben ők maguk is üldözöttekké válnak, mivel elszámolásuk a tanúságtevők felelőssége, és ez jobban kötelez, mint azt maguk is gondolnák.
A hihetőséggel viszont mindenkinek el kell számolnia, így a rendezőnek is. A fő konfliktus kiindulópontja, miszerint a történteket, a valós tényeket mennyire manipulálhatjuk magasabb szempontokra hivatkozva, nos, erre jócskán akad példa napjainkból is. Ellenben a film hőseinek szembesülése a múlttal, a megvilágosodás pillanata viszont már erős kételyeket ébreszthet bennünk. Az ügynöknő lánya könyvben örökítette meg az 1965-ben történteket anyja elmondásai alapján, így Rachelnek már annak megírása kezdetén rá kellett volna döbbennie, hogy amit felvállaltak harminc évvel ezelőtt, az vállalhatatlan. Viszont a könyv fontos dramaturgiai eleme a sztorinak, mivel minket is ügyesen megvezet. Azok a kamara-jelenetek azonban nagyon eltaláltak, ahol az emberi játszmákban történelmi dilemmák is megfogalmazódnak plasztikusan, didaktizmus nélkül.
A jól megírt forgatókönyv megbízhatóan kiszámíthatatlan az akciójenetekben, és kellően érzékeny a szerelmi drámában. Az élet dramaturgiáját követi, ami az esetek többségében mindig átrendezi a sorokat, a sorsokat.
A szürkére igazított képeken a néhol Berlinnek álcázott budapesti utcákon ismerősen csattogó sárga villamos is a kor atmoszféráját eleveníti meg.
A színészek kiválasztásában sem hibázott a rendező. A kettős idősíkban játszódó történetben értelemszerűen kettőzött a szereposztás. Az ifjabb Rachel szerepében a szépségesen törékeny Jessica Chastain talpraesett ügynök és a férfiakkal egyenrangú elszántságban is. Sokaknak az Avatar című mega-moziból lehet ismerős Sam Worthington, az ő David alakjának szintén a sorstalanság adatott meg, amit a béke évei csak még inkább elmélyítettek. Ezt leginkább az idősebb David szerepét játszó Ciarán Hinds szétesett arcvonásai hitelesítik, amely egy megalkuvásra képtelen embert villant fel. A magyar származású Marton Csokas sármos, cinikus fiatal Stefanja is jól illeszkedik a hármasba. Jesper Vhristiensen Vogelként finoman egyensúlyoz a megnyerő orvos és a könyörtelen náci tiszt szerepében. Tom Wilkinson és Helen Mirren játéka pedig ékes bizonyíték arra, hogy jelenlétük a filmvásznon nemcsak indokolt, de minden esetben nézői élmény is.
Pontosan átgondolt, feszültséget, akciót, érzelmet, emberi tényezőket patikamérlegen kimérő film Az adósság, mégsem steril alkotás, mert a döntéseiben sérülékeny embert is képes ábrázolni.
8/10 pont