Azt hiszem, hogy az akciófilm műfaja az, amelyben végképp nehéz újat mutatni, azt megújítani vagy akár csak szemnek-agynak újszerűen, a kordivat elcsépelt motívumait feledve elbeszélni valamit. A szállító e sorok írója számára egy ilyen újszerű és kellemes darab: úgy ültem végig a filmet, hogy orrvakarászásra, ásítozásra nem igen jutott időm. Erről pedig a film forgatókönyvíró-producere, a meglepetések és újdonságok atyja, Luc Besson gondoskodott.
Frank (Jason Statham), az egykori katona felspécizett 735-ös BMW-jével az alvilág szolgálatába szegődött, mint szállító. Nem fecseg, nem bizalmaskodik, elvégzi munkáját, és éli csendes életét. Bankrablókat menekít, csomagokat fuvaroz. Szigorú szabályok szerint, pontosan. Egy nap különös csomagot kell szállítania: a táska ugyanis dörömböl a csomagtérben. Frank megszegve saját szabályát, kinyitja a táskát, amelyben egy szépséges ázsiai lány (Qi Shu) lapul.
Ekkor azonban mintha csak ártó szellemek sokaságát szabadította volna ki egy palackból, felborul nyugodt és kiszámítható élete. Autóját felrobbantják, életére törnek, lerombolják otthonát. Ám Frank nyugodt, kemény és elhatározza, hogy a dolgok végére jár. Ebben nagy szerepe van a lánynak és az őt ellenőrizgető kiégett nyomozónak is...
Ugyan Cory Yuen rendező bemutatkozó darabját láthatjuk, mégsem zöldfülű a film világában. Olyan filmek akciótervezőjeként dolgozott korábban, mint a Halálos fegyver 4, Öld meg Rómeót! vagy az X-Men - A kívülállók. Az operatőr, Pierre Morel is e darabbal debütál, ám korábban a Taxi, Taxi 2 és az Jeanne D'Arc - Az Orléans-i szűz kameramanjaként dolgozott.
Ezek után - lévén, hogy Besson a film szülőatyja - ne lepődjünk meg, ha a Taxi vagy a Leon, a profi motívumaira ismerünk. A szűk utcákon való autós üldözések vagy a Mercedesek szétzúzása itt is ugyanolyan jól működik, mint az előbbiek esetében. Kiválóan koreografált (a rendező korábban Jackie Channel és Jet Livel is dolgozott együtt...), látványos és ötletes verekedések és akciójelenetek tucatjait láthatjuk. Ezek némelyike olyannyira új, hogy már előre várom, mikor bukkan fel valamelyik tengerentúli harmadosztályúban.
Ami számomra az (átlag) amerikai akciófilmekkel szemben a legszembetűnőbb, hogy innen hiányzik a heroikus szemlélet, az erőltetett erkölcsi mondanivaló kényszeredett kicsiholása. Az előbb említettekhez tegyük hozzá a filmhez az elmúlt három évtized francia krimijeinek hagyományát, amely elevenen él A szállítóban. A végeredmény egy remek akciófilm, ínyenceknek.
És persze a főszereplőt, Jason Stathamot sem kell méltatnom. Aki szereti a Ravasz, az agy és a két füstölgő puskacső című opuszt és párját, a Blöfföt - az biztos megnézi. Legalább annyiszor, mint az előző kettőt.