A tükörképlet meghasad

  • - ij - / PORT.hu

Dupla rendező, dupla operatőr, dupla forgatókönyvíró és dupla főszereplő szorgos munkával trilógiává bővítette a "Szigorúan piszkos ügyek" (2002!) című hongkongi triádfilmet. A közel azonos stábbal készült sorozat társrendezői Wai Keung Lau (más néven Andrew Lau) és Siu Fai Mak (Alan Mak) voltak, s az előbbi társoperatőrként, az utóbbi társforgatókönyvíróként is közreműködött. Az első rész 2002-ben az év legnézettebb filmje volt Hongkongban, s a két folytatás is hazai és nemzetközi kasszasikernek számít.

A láncreakciót beindító alapötlet tükörképleten alapul: egy tizenéves rendőrtanonc, Yan beépül a maffiába, egy gengszterpalánta, Ming pedig a rendőrséghez. A több mint egy évtizedet nyomon követő történetben szinte minden szereplőnek felbukkan legalább egy gyilkos hajlamú hasonmása, ellenpárja, kollégája. Az első részben hasad a gyilkos lassúsággal pergő idő, s mélabús hátteret fest a rendőrség és hongkongi maffia végeláthatatlan kergetődzéséhez. Mindenki majdnem mindent tud a túloldalról, de ez is kevés ahhoz, hogy megelőzze az ellenfél lépéseit. A második részben (2003) hasad a triád, s három főgengszter váltja s űzi egymást. A harmadikban (2004) hasad a tudat, a titkosügynökök sok éves skizofrén helyzetéből adódó zaklatott lelkivilága a főtéma.

Az első rész a precíz türelemmel kisakkozott üldözési jelenetekben remekel, a második a maffiaháború-filmek nyomdokain halad, a harmadik pedig romantikus skizo-pszichothrillerré kerekedik. A harmadik rész merészebb lett ugyan a másodiknál, de benne az első rész finoman kidolgozott arányait nem sikerült felül múlni, a lassított felvételekkel és lírai zenével dúsított melodramatikus betétek érzelmessége és patetikussága európai mércével nézve néhol fárasztóan túladagolt. Ugyanakkor ismét egy izgalmas sakkjátszma felett kibicelünk, nem értünk minden lépést, de utólag választ találhatunk a miértekre.

Az SZPÜ 3-ból megtudhatjuk, mi történik Minggel (Andy Lau), miután megölte Yant. A filmet számos idősík váltás és flashback szabdalja, Yan (Tony Leung) jeleneteit gyakran egyszerűen beollózva kapjuk a nosztalgiával megidézett első részből. A pszichiáternőt alakító Kelly Chen - akit Ázsia dance-popkirálynőjeként tartanak számon - ezúttal kicsivel több szerepet kap bájos mosolygásnál. Dr. Lee könnyes szemmel idézi fel Yannal való hajdani találkozásait és az őt megkörnyékező Mingről kiderül, hogy igen csak ráfér már egy kezelés, hisz Yan halála óta skizofrén paranoid hangulatban tengeti mindennapjait. Bár Yan halott, Ming újra vele folytat lelkiháborút, s az új rendőrfőnökben önmaga negatív hasonmását látja.
Mindeközben szellő járta hegytetőn fekete bőrkabátos alvilági ferdeszeműek fesztelen mosollyal buddhista szentélyeknél áldoznak, a rendőrségen pedig egymást nyírják a maffia beépített emberei...