Az eltűnt idő nyomában

Hogyan lehet még egy utolsó (aztán még egy, aztán még egy, aztán még egy) bőrt lehúzni egy olyan sztoriról, amely már kezdetben sem volt igazán sztori, mindössze alapvetés, koncepció. Hát úgy, hogy azt a bizonyos alapvetést a végtelenségig ismételjük, és mindig van, aki vevő rá. Lásd a Fűrész-filmeket, vagy mai példánkat, a Végső állomás 5-öt. Hozzáteszem, a Végső állomás-filmek sokkal jobbak a Fűrész-filmeknél. Ha azt hiszed, hogy a Fűrész-filmek horrorfilmek, akár be is költözhetsz a plázába, a Meki melletti sarokba.

Zsigerfrencsájz

A Végső állomás-sorozat negyedik részének 186 millió dolláros bevétele predesztinálta az ötödik epizód elkészülését. Hogyhogy nem fáradtak bele a formulába azok, akik képesek voltak kiperkálni a jegyre valót a mozipénztárnál? És akik erre az ötödik részre is ki fogják? Hát úgy, hogy mindig lesznek, akiknek kell, ami zsongít, véres, és a bámulása közben még véletlenül sem kell gondolkozni. Félreértés ne essék, nem a horrorrajongókról beszélek, nekik jobb az ízlésük. És félreértés ne essék, ezt nem feltétlenül tartom tragédiának. Kell a szelep az életbe.

Gázpedálhorror

[img id=311189 instance=1 align=left img]Steven Quale, aki James Cameron protezsáltja, igazság szerint nem volt rossz választás rendezőnek. Csuklóból hozza azt a b-filmes, szimpatikus elszántságot, amely egy jobb forgatókönyvből valóban maradandó mozit építene. A "történet" a megszokott, szinte tökugyanaz, ötödszörre: a film elején villámgyorsan összeismertetnek minket egy csapat tinivel, akik ugyanilyen tempóban elkezdenek, véresebbnél véresebb, kimódoltnál kimódoltabb, hihetetlenebbnél hihetetlenebb módon kipurcanni. Tagadhatatlan, és ezt hiba lenne nem elismerni, hogy a forgatókönyv próbálja fellazítani, megváltoztatni a sorozat unalomig ismert kliséit, szeretne némi poszt-modernitást (aú), Sikoly-szerű önmagába visszahajlást vinni a filmbe, de azért nem erőlteti magát agyon ezen a téren. Legalább annyi elmondható, hogy ettől a kavarástól a film az előző epizódnál jóval okosabbnak hat.

A speciális effektek rendkívül látványosak, ezt meg kell hagyni – sokkal jobbak, mint a korábbi epizódok vérontásai, élükön a filmet nyitó hidas jelenettel, amely egy nagy költségvetésű katasztrófafilm illúzióját kölcsönzi a Végső állomás 5-nek. Mikor beindul a daráló, és a tinik elkezdenek egymás után elhullani, az effektek továbbra is színvonalasak maradnak; filmrevitelük egyfajta komor-komikus kegyetlenséggel párosul. A 3D-t szintén ügyesen alkalmazzák az alkotók, a negyedik résznél sokkal élvezhetőbben, már ha ez itt a megfelelő szó. A mindenféle szervek a képünkbe lógnak.

Ernyedt az újításra

Quale nyaktörő tempót diktál, amelyet feleslegesen lassít le a főszereplő meg a csaja közötti drámázás. A Végső állomás-filmek általában magasról tojnak a figuraépítésre, és az efféle lelkizés már-már felesleges töltelékként hat. Másrészről viszont a karakterek jellemének elmélyítése elősegíti, hogy a haláljelenetek előkészítése, a végtelenségig való elhúzása, kicentizése, egyszóval izgalmai szórakoztató mód elviselhetetlenek lesznek.
Fanatikus horroristáknak mosolyt csal majd az arcukra Tony Todd újbóli felbukkanása, aki szokás szerint megnyugtató felnőttességet hoz a picsogó tinigárda halálos kalandjaiba. Amennyire nevetséges az, amilyen könnyen hőseink elkönyvelik magukban, hogy maga a Halál van a nyomukban, ugyanannyira erős az a formulát felfrissítő fordulat, hogy mostantól ha ők maguk tesznek el láb alól valakit, akkor annak a személynek úgymond elrabolják azokat az éveit, amelyek még az áldozatnak hátra lettek volna. Sajnos túlságosan későn csúszik be ez az infó a történetbe ahhoz, hogy potenciális, cinikus hatásait a forgatókönyv a végletekig kihasználhassa. A lezáró csavar nagyszerű végpontot jelenthetne a sorozatnak, ám ha a széria rentábilis marad, biztosan jön majd a következő Végső állomás.

Kinek ajánljuk?
- Tinikorú horroristáknak.
- A speciális effektek szerelmeseinek.
- Tony Todd magyar rajongójának.

Kinek nem?

- A visszafogott horrorfilmek kedvelőinek.
- Azoknak, akiknek felfordul a gyomra.
- Azoknak, akik a 3D-t a Sátán találmányának tartják.

6/10