"Önök nem látnak minket. Pedig mi pucoljuk a koszukat, mi vezetjük a kocsijukat és mi szopjuk a faszukat!" - mondja Stephen Frears filmjének, a Gyönyörű mocsokságoknak a főszereplője, a Nigériából menekült Okwe, aki útlevél, és munkavállalási engedély nélkül él Londonban. A romantikus krimiben a Veszedelmes viszonyok rendezője a brit főváros feketemunkásainak a világát mutatja be.
Bizarr életképek sorában ábrázolta Steven Knight forgatókönyvíró (a Legyen Ön is milliomos ötletgazdája) a londoni illegális bevándorlók külön világát. A leegyszerűsített alapképlet hasonlít ahhoz, ahogy a pestiek a vidékieket elképzelik: mindenki segítőkész egymással és toleráns, miközben keményen küzdenek a jobb élet reményében. Ami már az alaphangulatteremtést megspékeli, az a szereplők dialógusait átszövő irónia, legyen szó akár a muszlim étkezésről, a szexről, vagy a távol-keleti temetkezési szokásokról.
Az alaphelyzet szerint a török Seyna szerelmes a nigériai Okwéba, aki ezt nem veszi észre. Okwe az abszolút főszereplő. Minden jelenetben nyomon követhetjük, ahogy nappal taxisofőrködik, éjjel szállodai portásként dolgozik, közben herpeszt gyógyít, vagy a hullaházban sakkozik, ahogy néhány órát alszik napközben a lány lakásában, vagy ahogy a hosszabb alvás ellen bétellevelet rág. A férfinak nemcsak a munkahelyein kell rejtőzködnie, a Bevándorlási Hivatalon kívül a rendőrség is üldözi "valamilyen afrikai történet" miatt.
És itt történik a váltás, amelynek köszönhetően egy kultúrantropológiainak induló filmből izgalmas thriller lesz: Okwe a hotel WC-jében egy emberi szívet talál. Ezzel nemcsak véget ér az állandósult, amúgy is tarthatatlan állapotuk (és ha lehet, minden még rosszabbra fordul), de a hajdan orvos nigériai a szív rejtélyének nyomába eredve sötét bűntény szálaiba botlik. Ezt követően minden megtörténik két főszereplőnkkel, amit a kiszolgáltatott helyzetük teremt szexuális és veseadomány témában.
A feszültségekkel teli történetszövés közben a bevándorlók világáról rajzolt kép is árnyalódik. Okwe és Seyna illegális-kategóriáján kívül van még 'legális bevándorló, és rendes' és 'legális bevándorló, de szemét' kategória is. Előbbibe Okwe távol-keleti hullamosó barátja, Guo Yi, az utóbbiba főnöke, a spanyol Sneaky tartozik. Néha, átjáróként, a bevándorlási hivatal két munkatársa is megfordul ebben a világban.
A szereplőgárdát is így válogatta össze a rendező: angol színészek a statisztákon kívül csak a két hivatali nyomozót játsszák. A többiek mind a szigetországon kívüliek (vagy onnan származnak). A spanyol Sneakyt a spanyol Sergi Lopez játssza, aki a Harry csak jót akar című filmben nyújtott pszichopata alakítása után itt már rutinosan hozza a gonoszt. Audrey Tatout töröknek hitte Frears, így lett ő a női főszereplő. Az Amelie-ben befutott színésznő is a szokásos, naiv formáját hozza, és bár a plakátokon az ő félmeztelen fényképével hirdetik a filmet, a nigériai származású brit színházi színész Chiwetel Ejiofor lemossa a vászonról. Ejiofor által hozott figurát a rendező a kezdeti ódzkodása ellenére "nemes és bölcs"-nek titulálta, majd a londoni Független Filmfesztiválon a legjobb színész díját kapta, azóta pedig szerepajánlatokkal árasztották el a színészt a rendezők, többek között Woody Allen is.
Hogy mi lesz a Gyönyörű mocsokságok vége, arról csak annyit, hogy Okwe akkor mondja ki a cikk elején említett mondatot, amikor már nagyon megérik a helyzet a változtatásra.