Bűnüldözés helyett pizzasütés

A dán és amerikai filmek nyári áradatát örvendetesen szaktja meg egy könnyed svéd alkotás. Az utóbbi időkben nem volt a magyar mozinéző svéd filmekkel elkényeztetve, és valószínűleg ezután sem lesz. A Zsernyákok (KOPPS) üdítő kivétel. Elsőként azonban mégis egy forgalmazói hibára szeretnék utalni. A címmel van itt probléma. Érthető, hogy a könnyed filmhez könnyed címet akart a forgalmazó, de sajnos sikerült nagyon "mellényúlni". a Zsernyákok cím olyan, mintha egy újabb osotba amerikai vígjátékot fedne. A művészfilmek közönsége nem valószínű, hogy jegyet vált egy ilyen címre, a multiplexekben pedig nem vetítik. Poénoskodni akar a magyar cím, jópofa akar lenni, ám a legjobb szándékok ellenére is túllő a célon. Megérdemelne egyébként egy hosszabb cikket ez a cím-probléma, hiszen nem először fordul elő, hogy az önkényes és rossz fordítás teljesen félretájékoztatja a jóhiszemű nézőt.

A KOPPS egy jellegtelen svéd kisvárosban játszódik. Szinte semmi sem történik a világnak ebben a szegletében. Sehol egy bűncselekmény vagy közlekedési kihágás. Egy nap szép szőke hölgy érkezik a központból azzal a feladattal, hogy megszüntesse a kicsiny rendőrőrsöt. A helyiek minden eszközt bevetnek, hogy megmaradjon a munkahelyük. Különféle bűncselekményeket agyalnak ki, a város alkoholistáját lopásra és emberrablásra buzdítják. Szeretnének végre maguk is Bruce Willis-hez hasonló "tökös" zsaruk lenni, ezért persze kicsit elszalad a ló a társasággal. Az ál-esetekből rengeteg komikus helyzet származik: a fulladásig lehet a röhögésben eljutni. A rendező pontos érzékkel adagolja a patronokat.

A sok machináció azonban nem vezet eredményre, és mégis bezárják a kicsi kapitányságot. A leleményes rendőrök azonban nem esnek kétségbe, hanem pizza-sütésbe fognak. Az őrs pizza-rendőrségként működik tovább, ahol a Columbo-pizzához Kojak-nyalókát adnak...

A rendező, Josef Fares a svédországi rendezők legifjabb generációjához tartozik. 1977-ben született Libanonban, majd tíz éves korában költözött családjával Svédországba. Pályáját akció-rövidfilmekkel kezdte, mintegy ötven ilyet forgatott. 2000-ben készült Jalla!Jalla! című első játékfilmje, az eredeti címén KOPPS (2003) pedig a második játékfilmje. Fiatal kora ellenére már elég sok tapasztalat van Fares mögött, ami termékenyen kapcsolódik össze játékos kísérletező kedvével. Igyekszik a kisvárosi film műfaji kliséit felhasználva fergeteges paródiába fordítani a mozit. Biztos stílusérzékkel és komoly mesterségbeli tudással dolgozik. Profi mestermunka a KOPPS - a művész-, és közönségfilm érzékeny határán. Remélhetőleg az előbbi felé billen később majd a mérleg.