Attól, hogy a fiatalabb korosztály egy film célközönsége, az simán lehet okos, sokrétű és egyáltalán nem olyan gügyögős, mint a műfaj rengeteg darabja. Íme a legemlékezetesebb példák.
1. Totoro - A varázserdő titka (1988)
A Totoróban sokkal kevesebb a cselekmény és a nyüzsgés, mint Hayao Miyazaki legtöbb filmjében, ám varázsa éppen ebben rejlik. Az animációs filmek túl gyakran próbálják azzal lekötni a gyerekeket, hogy folyamatos vizuális ingerekkel bombázzák őket – ebben pedig a japán mester sem teljesen ártatlan. A Totoro azonban lassan, ráérősen építkezve, egy nem túl nagy tétekkel rendelkező sztoriban, a zsigereinél kapja el a gyerekkor és a felfedezés varázsát. Olyan egyszerű és szép, olyan ártatlan és letisztult az egész, hogy az már a legmélyebb, legmisztikusabb spiritualitás kategóriája.
2. Őslények országa (1988)
Talán a halál az a téma, amelyről a való életben is a legnehezebb beszélni a gyerekekkel, és amely egy kicsiknek szóló filmben is a legérzékenyebb: nemcsak okos, hanem bölcs filmkészítőkre van szükség ahhoz, hogy jó gyerekfilm készüljön a gyászról és a továbblépésről. Az Őslények országa nagyon sok mindent jól csinál ezen a téren, a hab a tortán pedig az: a nehéz, komoly kérdéseket feszegető történetet úgy meséli el, hogy minden gyerek átérezheti, és lelkesedhet is érte: dinókkal.
3. Egyiptom hercege (1998)
Nem a legegyértelműbb, hogy pont a bibliai exodust kellene feldolgozni gyerekek számára, hiszen a sztoriban nagyobb szerepet kap a rabszolgaság és az isteni igazságként feltüntetett népirtás, mint az illedelmesnek tűnne. A komplex, gyönyörűen megrajzolt, legendásan jó zenéket felmutató film azonban a gyerekek traumatizálása helyett kellően éretten, korukhoz illően vezeti be őket az epikus mozik világába, és ellenpontozza az univerzum kiismerhetetlenségéről szóló kozmikus témáit egy mélyen emberi barátokból ellenségekké típusú karakterdrámával. Ha azt akarjuk, hogy gyerekünknek jó irányba fejlődjön a filmes ízlése, érdemes elég korán összeismertetnünk Egyiptom hercegével.
4. Agymanók (2015)
Mi lenne, ha a játékoknak érzelmeik lennének? Mi lenne, ha a bogaraknak érzelmeik lennének? Mi lenne, ha az autóknak érzelmeik lennének? MI LENNE, HA AZ ÉRZELMEKNEK ÉRZELMEIK LENNÉNEK? – bújt be saját alfelébe a Pixar az Agymanókkal, de a nagyon-nagyon ritkán mellélövő stúdió még ebből a szemforgatós metakoncepcióból is magabiztos győzelmet hozott ki. Az Agymanók egy meglepően mély és komplex témákat feldolgozó film, amely annak ellenére, hogy az érzelmekről szól, egyáltalán nem érzelmi manipulációval akarja behúzni a kicsiket, hanem egy remekül elmesélt, őszinte, tanulságos történettel.
5. Kubo és a varázshúrok (2016)
Ismét nagyon nehéz téma, ismét magabiztos, okos, lehengerlő megvalósítás: a Kubo és a varázshúrok egyszerre egy szétszakadt, diszfunkcionális családról szóló dráma, és egyszerre filozófiai igényű elmélkedés a történetmesélés szerepéről az emberi és a kulturális identitásban. Ja, meg egy vicces, látványos, akciódús mese, amelyről minden irónia nélkül le lehet írni, hogy a 0-99 évesig terjedő korosztályon belül mindenkinek szól.
6. Coco (2017)
Listánk végére két olyan film maradt, amely a második helyen szereplő Őslények országához hasonlóan igazából a halálról szól, gyereknyelven. A Coco című, túlvilágon játszódó mesének ugyanúgy fókuszába kerülnek a transzgenerációs traumák, mint a művészi önkifejezés dilemmái. Ha ez nem lenne elég, még képes külön megszólítani a szülő nélkül felnövő gyerekeket is, sőt a felnőtt nézőket is szinte indokolatlanul megríkatni.
7. Csizmás, a kandúr: Az utolsó kívánság (2022)
A világon senki nem várta el, senki nem számított rá, és senki sem tette zsebre azt, hogy a Shrek mellékszereplőjéről készült spin-off-filmsorozat második része végül az utóbbi évek egyik legmélyebb, legkomolyabb egzisztencialista filmje lesz. A kilencből az utolsó életéhez érkező Csizmás kandúr külső és belső küzdelme az elmúlással egy olyan téma, amit általában kései középkorú, vagy öreg karakterekről szóló presztízsdrámák dolgoznak fel. De persze nem lehet elég korán elkezdeni felkészülni az elmúlás elkerülhetetlenségéből fakadó, zsigerig ható szorongásra.
Plusz, Az utolsó kívánság nagyjából az egyetlen gyereknek szóló film, amely a súlyánál kezelve, pontosan mutatja be egy pánikroham lefolyását. Aki át szokott esni ilyeneken felnőtt korában, joggal kívánhatja azt, hogy bárcsak ott lenne a gyerekkori emlékei között egy megértő film, amire legalább egy picit lehet támaszkodni. Minden oké lesz.