Felnőtt vígjáték családi értékekről


A kortárs vígjáték-termés legjobbjai felnőtt korhatáros darabok, Jennifer Aniston és Jason Sudeikis legújabb közös filmje, a Családi üzelmek ezek közül is a jobbak közé tartozik.

Anistont nem kell bemutatni, kérdés viszont, hogy van-e élet a Jóbarátok után. A komoly szerepek nem váltak be neki, de akkor is tudott bukni, amikor vígjátékot csinált, nemrég például a Hippi-túrával égett nagyot – a film 35 milliós büdzséjéhez képest csak 24-et hozott, pedig a férfi főszerepet a szintén ex-Jóbarátok Paul Rudd alakította. Hiába kisebb a célközönség, van pénz a felnőtt korhatáros vígjátékokban, elég a Másnaposok sikerére gondolni, mely ráadásul szerintem – különvélemény – még csak nem is jó film, egy kezemen meg tudtam számolni a poénokat, de a folytatásai rosszak csak igazán (elég megnézni az előzeteseket, abban benne van az összes, amúgy is gyenge és repetitív geg). Harmadszor játszik együtt az improvizálós stílusú komikus Sudeikisszel a Förtelmes főnökök és az Exférj újratöltve után, a fáma szerint ketten brusztolták ki maguknak a filmet a stúdiónál (egy korábbi főszereplő-jelölt bizonyos Steve Buscemi volt). A mozifilm főszerepében először látható Sudeikis mostanában hasonló cipőben jár, mint anno Aniston, hisz otthagyta a Saturday Night Live-ot.

A Családi üzelmek hőse, David semmi mást nem csinált a suli óta, mint füvet árult, és nem is megy rosszul az üzlet. Áldott jó szíve viszont bajba sodorja: miközben jótékonykodik (megvéd egy hajléktalan lányt néhány keménylegénytől), elveszít egy komoly szállítmányt, ezzel lenullázza készleteit. Nincs választása, amikor főnöke megbízza, hogy hozzon át egy kis adag marihuánát a mexikói határon. Mivel lerí róla, hogy díler, és nem akar egy életre börtönbe kerülni, felbérel maga köré egy kamucsaládot, hátha azzal átcsusszan majd a határőrök face controllján. A feleség egy kiégett sztriptíztáncos (Aniston), gyermekeik a már említett önkéntes delikvens homlesz tinilány (Emma Roberts, Eric Roberts lánya) és egy 18 éves szűz (Will Poulter), mind a szomszédságból. Komplikációk persze adódnak, a szállítmány nem is olyan kicsi, a mexikói fél nagyon mexikóiul viselkedik, a nagyfőnök nem mondott el mindent a küldetésről, "Millerék" barátkozni vágyó, hús-vér all-american családokat kapnak a nyakukba útravalóul.

Az alműfaj látszólag road movie, de a Családi üzelmek inkább szituációs komédiaként működik, ahogy a Jóbarátok, azon belül pedig "szerepjátszós" komédiának tudnám nevezni, melyben alapállásból defektes karaktereknek kell tőlük gyökeresen különböző figurákat alakítaniuk, és persze megesik, hogy túlságosan beleélik magukat a szerepeikbe. Ebbe e film alkalmával némi szexkomédia is vegyül, hisz van kémia a négy karakter között, a vérfertőzés tabujának belengetése még feszültebbé és főleg mókásabbá teszi a szerepjátékot, az alkotók nem hagynak ki ziccereket. Ez kemény R korhatár, sok a (szerencsére kreatív) profanitás, nyugalom megzavarására alkalmas képek és hangok. A poénok között van néhány alantas is, kapunk még buzi- és zsidóviccet is, de Aniston és Sudeikis párosának köszönhetően a Családi üzelmek sokkal intelligensebb, ízlésesebb tud maradni, mint egy átlagos kortárs felnőtt vígjáték (és még csak nem is az – amúgy PG-13 – Adam Sandler-opuszok, azoknál bármi ízlésesebb).

A film erőssége, hogy kiszámíthatatlan, sok benne a váratlan, improvizációszinten laza, humorosan esetleges fordulat és poén, ugyanakkor a látszat ellenére volt forgatókönyv, létezik történet, annak a végén pedig drámai katarzis. Taplóvígjáték, aminek lelke van. Nehéz megmondani, mi lehetett tényleges improvizáció és mi jó előre megírt poén, a film végén például látunk egy bakiparádét is, de nem régimódit, ezek kimaradt jelenetek is egyben, melyek arról árulkodnak, hogy nagy volt az alkotói szabadság a forgatáson, volt miből válogatnia a vágónak, viszont még a baki is megrendezett volt. Az mindenképpen kiderül ezekből a jelenetekből, hogy a forgatás remek hangulatban zajlott, amit a színészgárda a nézőre is átragaszt.

Rawson Marshall Thurber veterán vígjáték-direktor, neki köszönhetjük a Kidobós – Sok flúg disznót győz (Dodgeball: A True Underdog Story) című korrekt komédiát, de itt a színészeké a show. A 44 éves Aniston már a Förtelmes főnökökben sem volt szégyellős, a Családi üzelmekben bemutatott vetkőzése alighanem előkelő helyen fog végezni a legjobb filmes sztriptízek listáján. Sudeikis hamar megkedvelteti magát a filmrajongóval posztmodern referenciáival. Will Poulterről a Narnia krónikái – A hajnalvándor útja kapcsán azt írtam három éve, hogy ellopja a show-t, azóta nem csak hogy megnőtt, vígjátéki szerepben még fotogénebb, egy-két jelenetet egyhamar nem fog lemosni magáról. Bár alig ismertem fel, mutatkozik a Másnaposok egyik színésze, Ed Helms is, és – elnézést a rajongóktól – itt sokkal viccesebb. Az írók-rendezők, színészek-komikusok nemcsak egy előzetesre való, hanem 110 percet is bőven kitöltő poént hoztak össze, és megérte agyalni: a 37 millióba került film eddig 118-at hozott a kasszáknál.