Hibás a mese

Mese a mesékről röviden így foglalható össze a tengerentúlon bevételi rekordokat megdöntő egész estés animációs film, a Shrek 2. Nagyon kíváncsi voltam, vajon hogyan folytatnak majd egy olyan sztorit, amelynek az a vége: és élnek boldogan, míg meg nem halnak. Ez a klasszikus mesekönyvi lezárás nem igazán kiáltott második rész után, de Hollywood és az üzlet nagy úr.

Aggódtam. A három évvel ezelőtti első rész annyira frappáns eredeti és friss volt, hogy biztos voltam benne, gyenge utánérzés lesz a folytatás.

Tévedtem. Andrew Adamson, Kelly Ashbury és Conrad Vernon rendezők rátettek egy lapáttal, ha csak ilyen filmek jönnének a tengerentúlról, egy rossz szavunk sem lehetne. Az új formula nagyon egyszerű. Kisgyerekként nagyon sokszor elképzeltük, vajon hogyan folytatódnának kedvenc meséink: például hogyan alakul tovább Hamupipőke, Csipkerózsika vagy Jancsi és Juliska élete. Nos, a Shrek 2. erre próbál választ adni.

Az első részből megismert szerelmespár, a melák Shrek és az elvarázsolt Fiona hercegnő éppen nászútjáról tér haza. De mint megtudjuk, a Jó tündér akarata ellen történtek a dolgok, hiszen a csókkal érkező szőke herceg időközben hoppon maradt, a Piroska sztoriból ismert farkas közli a lovaggal, hogy a mese szerint rá váró hercegnő már éppen nászúton van. A cselekmény innen már könnyen kitalálható. Amitől azonban érdekes lesz, hogy ezzel a mesevilággal amelyben az összes híres mesehős feltűnik egy pillanatra Shrek nem igazán kompatibilis. Külseje, szokásai, beszédmódja, a léte nem felel meg a mesék archetípusainak. De nem csak ő: kiderül a Jó tündérről, hogy valójában gonosz intrikus, a szőke hercegről hogy hozományvadász kéjenc, a Csizmás kandúrról pedig, hogy lelkiismereti problémákkal küzdő bérgyilkos. Az alkotóknak volt merszük kigúnyolni a nagy mesék világát, de a cinizmusuk annyira finom, hogy nem csak a mesékből doktorált irodalomtudós, de még egy gyerek is felszabadultan tud nevetni rajta. Pazar.

A Shrek 2. emellett azt is bizonyítja, hogy a rajzfilmes világ kettészakadt: a tengerentúliak végleg a háromdimenziós animáció mellett tették le voksukat. Ez nem baj, hiszen a nagy konkurencia, a japán manga animátorok még mindig kézzel dolgoznak. Igaz, utóbbiak főként felnőtteknek készítenek filmet. Jó lenne tudni, mikor juthat el egy ilyen a magyar mozikba.