Mátrixszerű VR-valóság, tovább durvuló COVID, kibertámadások és drogok minden mennyiségben. Ez történik most, legalábbis a filmek szerint.
Mindig izgalmas megnézni utólag, hogy mi vált valóra a sci-fik jóslataiból, hiszen a mi jelenünk egykor még a távoli jövő szerepét játszotta a különböző fikciós alkotásokban. Az év elején egyszer már listáztuk a 2024-ben játszódó sci-fiket, de maradt még jó pár hasonló film.
Kanári (2020)
A COVID-19 járványt az Egészségügyi Világszervezet 2020 márciusában hivatalosan is világjárvánnyá nyilvánította. Ugyanebben a hónapban Adam Mason és Simon Boyes forgatókönyvírók azonnal dolgozni kezdtek egy járvány idején játszódó filmen. Júliusban már forgatták is a Kanárit, az első olyan filmet, amelyet Los Angelesben a lezárások után vettek fel, 2020 decemberében pedig már be is mutatták.
A film azonban nem a világjárvány akkori helyzetéről szól, hanem egy olyan 2024-es évet képzel el, ahol a járvány még tovább súlyosbodik. A vírus mutálódott, Covid-23-nak hívják, és már 50 százalékos a halálozási rátája. A járványba világszerte több mint 110 millióan halnak bele. Amerikában a fegyveres erők folyamatosan járőröznek.
Ilyen körülmények közt zajlik a románc egy immunis motoros futár (KJ Apa) és egy nagymamájával karanténban élő művésznő (Sofia Carson) közt, akik a karantén miatt csak virtuális kapcsolatot folytathatnak egymással. A mindössze 17 nap alatt leforgatott filmben olyan nagyobb nevek is szerepelnek, mint Demi Moore, Bradley Whitford (Az elnök emberei), Alexandra Daddario (True Detective) vagy Peter Stormare (Fargo). Ami a produkció minőségét illeti, túlnyomórészt negatív kritikákat kapott – a Rotten Tomatoes-on jelenleg 9%-on áll.
A 13. emelet (1999)
1999-ben, a Mátrix árnyékában készült egy másik virtuális valóságos sci-fi is A 13. emelet címmel. Csak sajnos ez a kifinomultan okos sci-fi nem kapott akkora felhajtást, mint Wachowskiék látványos blockbustere, így a mai napig sem számít ünnepelt kultfilmnek. Kivéve persze egy maroknyi sci-fi- rajongó szemében.
A történet szerint itt az emberek nem az űrrobotok rabságában sínylődnek, hanem a '30-as évekbeli Los Angeles romantikus gengsztervilágában. Az egyik fedorakalapos keménylegénynek (Craig Bierko) és a noirok kötelező femme fatale-jának (Gretchen Mol) azonban feltűnik, (SPOILER!) hogy amiben élnek, az nem a valóság, hanem egy pixelekből álló, csúcsteljesítményű számítógépekkel kreált, virtuális környezet, és a való világban 1999 van. És aztán jön még egy nagy csavar, és kiderül, hogy az 1999-es Los Angeles is csak egy szimuláció, az egész sztori valójában 2024-ben játszódik, a főszereplő pedig évtizedekkel korábban meghalt. Csak a tudata él az 1937-es Los Angeles 1999-es Los Angelesének 2024-es VR-programjában. Világos, ugye?
Hadüzenet nélkül (2022)
A Hadüzenet nélkül című brit sorozat is a „távoli” 2024-be repítette a nézőket, a brit választási szezon idejébe. A sztori szerint külföldről valakik egy kibertámadás-sorozattal próbálják megroppantani a brit demokráciát, a főszerepben pedig egy titkos elhárítóegység áll.
Bár a nemrég lezajlott brit választásokon ilyen esemény nem következett be, a választások megzavarása céljából indított kibertámadások egyáltalán nem tartoznak a sci-fi kategóriába. A sorozat konfliktusa valójában annyira hihető, hogy amikor a produkciót az Egyesült Királyságban egy közelgő kibertámadásról szóló, valódi adásnak tűnő rádiós közleménnyel reklámozták, a hallgatók közül sokan elhitték és megijedtek, majd panaszkodtak, amikor kiderült, hogy átverték őket.
Star Trek - Az új nemzedék (1987)
A Star Trek írói a sorozat minden korszakában szívesen eljátszottak azzal a ténnyel, hogy a távoli múlt valójában a mi jelenünk vagy közeli jövőnk. A leghíresebb példa erre a Star Trek 4. - A hazatérés, amelyben Kirk kapitány és legénysége visszautazik az időben 1986-ba, a film megjelenésének évébe. Más Star Trek-sorozatok és filmek szereplői is gyakran tekintettek vissza egy olyan időszakra, amely számukra a múlt, de a nézők számára még mindig a jövő.
A Star Trek univerzumában sok minden történt 2024-ben. A "The High Ground" című epizódban, a Star Trek - Az új nemzedék 3. évadában Data arról beszél, hogy 2024-ben Észak-Írország elszakadt az Egyesült Királyságtól, és egyesült az Ír Köztársasággal, hogy egyetlen, önálló nemzetet alkossanak. Ami, a Brexitnek hála, most nem is tűnik akkora sci-finek...
Narcopolis (2015)
Amikor a Szárnyas fejvadászt 1982-ben bemutatták, 2019 még messze volt, így nem hibáztathatók az alkotók, hogy egy kicsit túl futurisztikusan képzelték el a neonfényben úszó jövőt. Ugyanez nem mondható el a Narcopolis című brit filmről, amely hasonló esztétikát képzelt el a mai korunkra, miközben 2015-ben, a gyártás évében már azért sejthető volt, hogy 9 év múlva még nem fog teljesen máshogy kinézni a világ.
Ahogy a címéből is sejthető, a Narcopolis egy olyan 2024-es évet képzel el, ahol az Egyesült Királyságban már minden rekreációs drogot legalizáltak, és a még megmaradt drogdílerekre rendőrök vadásznak. Hamarosan felfedeznek egy hihetetlenül erős új drogot, és rá kell jönniük, hogy honnan származik, és hogyan tudják kivonni a forgalomból, mielőtt elszabadulna a pokol.
A Narcopolis nem teljesen érdektelen, de az erős kezdés után nem tudja tartani ugyanazt a tempót. Ahogy a Los Angeles Times kritikusa, Michael Rechtshaffen írja, Justin Trefgarne író-rendező elköveti azt a hibát, hogy túl sokat merít a Szárnyas fejvadász és a Terminátor világából.
Via: Looper