A női naplók mindig izgalmas titkokat tartogatnak: a világ és a lélek titkos, intim sarkaiba pillanthatunk be. A napló egyfajta panaszfal vagy vissza sosem beszélő barát, amely megszólítható - és vászonra is vihető. A filmtörténet dúskál a naplókban: Mészáros Márta napló-filmjei, Bridget Jones vagy a szobalány... Mind-mind emlékezetes, szívközeli darabok, az őszinteség valódi vagy álruhájába öltöztetve a személyesség legközelibb élményét nyújtják.
Pascale Bailly filmjében Michele, a húszéves modell könyvecskéjének huszonöt oldala elevenedik meg. A lány épp a teljes összeomlás határán áll: szakítás, abortusz, úttalan-érdektelen család. Nagyváros. Nincs kire számítania, nincs kire felnéznie. Csak Isten maradt és ő. A hatalmas és a porszem. Ám Isten soknevű, így sok helyen keresheti. Katolikus templomban vagy buddhista szentélyben is. Aztán beleszeret a hitét nem tartó zsidó állatorvosba, s vallásban továbblépve zsidóbb lesz kedvesénél. Naphosszat a Tórát bújja, héber szavakat mormol és ügyel a szombatra - pasija legnagyobb megrökönyödésére. Ám egy nap megérkeznek párjának szülei Izraelből, és kissé értetlenül állanak a lány felfokozott ortodoxiájához...
Michele a nagyvárosi civilizáció hiperérzékeny útkeresője: hite van, vallása nincs. Vagyis hogyne lenne! A globalizáció kulturális átfonódásai által bármit kipróbálhat: nincsenek tradíciók, a személyiségéhez, hangulatához leginkább illő vallást választhatja. A temészetfeletti (Isten, vagy az akként megszólított valami) és a szerelem kettős vonzásában él, ám a két érzés édes-bús zűrzavarként kavarog benne.
Michéle szerepében az Amélie csodálatos életével világsztárrá lett Audrey Tatou-t láthatjuk. A bájos, csacska, és szenvedélyes lány ízig-vérig korunk szülötte. Manós mosolyával, törékenységével a valóságfelettiség megtévesztő képzetét nyújtja: pedig igazán hús-vér nő! Eme kettősségével parádés alakítást nyújt, amelyben remek partnere Édouard Baert, aki az állatorvosként a férfitörékenység és férfierő ingatag határán mozogva finom kontrasztja a lánynak.
Kedves, kissé szatirikus film, amelyben nem létező naplónk lapjaira ismerhetünk: afféle Woody Allenes para. És analitikus dívánnyá lesz a filmvászon. Ámen.