Kedvenc animéink

Bár abszolút rétegműfajnak számít, az anime mindent tud, amire csak vágyhatunk: izgalmat, kalandot, elképzelt világokat, életbölcsességet, lebilincselő múltat és fantasztikus jövőt, mindezt persze japán módra erős túlzásokkal, adott esetben extra adag erőszakkal és erotikával.

A fiú és a szörnyeteg (2015)

Egy fiatal fiú egyedül kóborol Tokió utcáin. Váratlanul egy különös lénnyel találkozik, egy medveszerű harcossal, aki egy párhuzamos világból érkezett, hogy tanítványt találjon magának – mindezt nem jószántából tesz, csak így válhat belőle igazi mester. A fiú követi a mogorva szörnyeteget a fantasztikus világba, amelyből az érkezett, hogy hosszú évek munkájával a nyomdokaiba léphessen. Mamoru Hosoda legújabb filmje méltó a japán alkotó korábbi filmjeihez, melyek az elmúlt tíz évben rendre az Anilogue fesztiválon debütáltak. A fiú és a szörnyeteget, amely tulajdonképpen az emberben lakó szörnyetegről értekezik, hazájában már több mint hárommillióan látták.

A vadon hercegnője (1998)

Hayao Miyazaki az anime koronázatlan királya, aki mesterműveiben - Laputa - Az égi palota, Totoro - A varázserdő titka vagy a A Vándorló palota - olyan fantáziavilágokat képes létrehozni, mint senki más. Ezúttal Honshu szigetén járunk, a kaotikus, forrongó Muromachi-korszak vége felé, a XV. században: Ashitaka, az évszázadok óta száműzetésben élő dicsőséges Enishi-nemzetség utolsó sarja békésen él népével egy hegyi faluban. Egy nap dühöngő, megsebzett szörnyeteg támad alattvalóira, aki az ifjú herceg halálos lövése után átkot bocsát gyilkosára. Ashitaka útnak indul, hogy megoldja a fenevad rejtélyét és megszabaduljon a végzetes átoktól, ám hamarosan egy pusztító háború közepén találja magát, egyik oldalon az erdőségeket irtó vaskohász közösséggel, a másikon pedig az otthonukat védő Állat-démonokkal, akiket a szépséges San hercegnő vezet.

Ninja Scroll (1993)

Dzsube Kibagami, a legendás harcos magányosan vándorol az országban. Útja során megment egy gyönyörű nindzsanőt, Kagerót, akinek társait lemészárolta Tesszaj, a démoni erejű harcos. Kagero a közeli Koga nindzsa klán tagja, és azért indult útnak, hogy kiderítse, mi okozta azt a szörnyű járványt, ami egy egész falut kipusztított, de hamar kiderül, hogy a támadó nincs egyedül, ő csak az egyik Kimón nyolc ördöge közül. Dzsube nem menekülhet előlük, egytől-egyig le kell győznie őket, ha életben akar maradni, de nem pusztán a saját élete a tét: egy olyan összeesküvés nyomaira bukkan, ami az egész sógunátus jövőjét veszélybe sodorhatja. Yoshiaki Kawajiri nem fél a legdurvább erőszaktól és a már-már pornóba hajló erotikától sem, de filmje nem lépi túl azt a bizonyos határt, viszont sokkal izgalmasabb a legtöbb élő szereplős történelmi műnél.

Chihiro Szellemországban (2001)

Hayao Miyazaki szinte bármely alkotása felkerülhetett volna erre a listára, az ekkor már idősödő mester 2001-es filmje, elsősorban bizarr játékosságával és líraiságával hívta fel magára a figyelmet. Chihiro, a tízéves, önfejű kislány, aki szerint az egész világ körülötte forog - épp ezért képtelen belenyugodni abba, hogy szüleivel új városba költözik. Amikor az erdőben eltévedve egy különös zsákutca végére érnek, a kis család rábukkan egy sötét alagútra, amelynek másik végén szellemváros fogadja őket. Az üres utcákon fejedelmi lakomától roskadoznak az asztalok: az éhes szülők mohón a finom ételekre vetik magukat, ám hamarosan disznóvá változnak, amikor a városban felbukkannak a valódi vacsoravendégek. Az eldugott mesevilág lakói ősi istenek és más csodalények, uralkodója pedig Yubaba, a gonosz boszorkány. Chihiro csak akkor mentheti meg szüleit, ha hasznossá teszi magát Szellemországban és munkát talál magának a banya hatalmas fürdőházában.

Tokiói keresztapák (2003)

Tokióban, karácsony este három hajléktalan élete örökre megváltozik. A szemétben guberálva egy lánycsecsemőt találnak. Elhatározzák, hogy megtartják a csöppséget, és a lehetetlen körülményeik ellenére megpróbálják felnevelni. Azonban hamar be kell látniuk, nem képesek arra, amit vállaltak. Az újév közeledtével úgy döntenek, hogy a kicsinél talált fényképet segítségével megkeresik Kyoko szüleit. A fordulatos nyomozás során számtalan kalandba keveredve feltárul Gin, Hana és Miyuki elátkozott múltja, és a különleges hangulatú Tokió modern labirintusában a reményteli jövőre is rátalálnak. Satoshi Kon és Shôgo Furuya csodás munkája közegében és témájával némileg kilóg a hagyományos animék közül – ugyanakkor pont ez a szép a műfajban, hogy gyakorlatilag minden belefér.

Ghost in the Shell - Páncélba zárt szellem (1995)

A nem is olyan távoli jövőben az egyesült hálózatok a csillagokig nyúlnak. Elektronok cikáznak keresztül-kasul a világegyetemben. A fejlett technika azonban nem törölte el végleg a nemzetek közötti különbségeket. Mamoru Oshii, a különleges filmjeiről ismert japán rendező – aki meglepő módon pályáját a Nils Holgersson csodálatos utazása a vadludakkal rendezésével kezdte - animációs kultuszfilmjében, egy ízig-vérig cyberpunk történetben, egy  a komputer-világegyetem nem ismert tartományaiba kalauzolja el a műfaj szellemi kalandokra éhes rajongóit. Az eredetileg mangaként, vagyis képregényként indult projekt számos folytatást megélt, sorozatként is, élőszereplős verzióját pedig idén kezdik forgatni Scarlett Johansson főszereplésével, és akár remek is lehet – vagy csapnivaló.