Kínosan profi

Istenemre mondom, a legnagyobb tökéletesség tud a legidegesítőbb lenni. Ülök a Gettó milliomoson, és keresem a fogást. Szemmel láthatóan nem találok, mert centiméterre össze van pakolva. Úgy forog mint egy gép, ezért biztosan nem döbbent meg, nem kavar föl napokig. Minden szép, mint egy jólnevelt fiúban, társadalmilag üzen, és még keveset is fogyaszt. Ennyi, se több, se kevesebb.

Mert a szegény, mit szegény, nyomornegyedben felnövő tisztességes gyerek, Jamal (Dev Patel), a mesebeli kisebbik fiú elindul, hogy szerencsét próbáljon. Fordulatos kalandjai, nagy igyekezete pedig elvezeti őt a boldogsághoz, a szerelemhez és a gazdagsághoz. A Legyen Ön is Milliomos! című játék indiai változatában Jamal az utolsó kérdés előtt jár, ahová egyetemet végzettek nem jutnak el, nem hogy egy teahordó csavargó senkiházi. A rendőrségen már magyarázkodhat is, hiszen végignézve a műsor felvételét, minden kérdésről életének egy története jut eszébe. Meg is van tehát a film kerete, a rendőrségi kihallgatás, amiben végigmehetünk Jamal eddigi életén.

Ez a keret ad okot a film legidegesítőbb természetének, amely mellesleg az Amerikai Filmakadémia fő csapásiránya, legalábbis mostanában. Ez pedig egyfajta társadalmi szerepvállalás, valami multikulti tudatosság kiépítése. Ami önmagában nem gond, csak azt gondolom, nem a film szerepe. A Gettó milliomos pedig éppen erre törekszik. A világon nézők millióit vezeti be a muszlim-buddhista vallásellentétbe, a mumbayi gettónegyedekbe szó szerint és átvitt értelemben is, az indiai lét sokszínűségébe, mind abba a multikulti világba, amely mostanában Hollywood hívószava lett. Hiszen a '90-es évek nagy amerikai hőseposzai, mint a Függetlenség napja, az Armageddon vagy bizonyos értelemben a Forrest Gump, a vietnámi és más háborús sagaözön helyére a nemzetközi multikultiság lép. Nem is csoda, hogy minden évben akad egy náci film, hogy két éve a két mexikói alapvetően bele tudott szólni a nagy versenybe, hogy egyre inkább körüljárjuk a világot, és jutunk el Indiába is, ahová exportáljuk az egész álomgyárat álommal, szerelemmel, jóval és rosszal együtt. Csak éppen a nagy hasonmás Isten városa természetességével szemben a Gettó milliomosban érezni, ahogyan megérkezett az amerikai tőke.

Danny Boyle filmje tehát kínosan profi. A rendező legjobbjai, mint például a Trainspotting vagy a horror és sci-fi műfajában mozgó filmjei más világban játszódnak. De ugye egy iparos embernek minden megy. Profin adatja elő, fényképezteti, vágatja össze és csomagolja a világ másik oldalára. Sőt, 8 Oscar-díjával az összes címoldalra. Tökéletes film a Gettó milliomos, mégsem felejthetetlen.