Nyakunkon a nyári uborkaszezon, gyöngyöznek a homlokok - mi sem lehet üdítőbb egy könnyű francia vígjátéknál.
Csak sajnos a Mosás, vágás, ámítás túlontúl könnyű. Pehelysúlyú unalom. Pedig micsoda költői alaphelyzet: egy fodrászüzlet valahol a francia Riviéra egyik kisvárosában. A tulajdonos, Émilie szerepében az Amélie csodálatos életéből ismert, elbűvölő Audrey Tautou, akibe a dolgok rendje szerint beleszeret a sok nyelven szinkrontolmács - immár a szalon mindenes kisegítője - Jean (Sami Bouajila). De legyünk méltányosak, s ismerjük el legalább a helyszín tökéletes kiválasztását. A fodrászszalon a hétköznapi poézis érzéki barlangja: a hajvágás barbár mutatvány a mosáshoz képest, mert - amint a film is feldolgozza - a mosás közbeni lopott fejmasszásban rejlik a hely szelleme. Finom illatok, elsőrangú pletykák, unatkozó nők a bura alatt - minden adott a tökéletes kikapcsolódáshoz. No és papíron egy szórakoztató filmhez. De ezúttal e nagy történet papíron is maradt.
A tévedések fárasztó vígjátéka ez a mozi: Émilie képtelen életet lehelni korosodó, elhagyott édesanyjába. Női praktikái leperegnek az idős Maddyról, mígnem önnön titkos rajongójában, Jeanban meg nem látja édesanyja eszményi udvarlóját. A háromszög azonban hamarosan ellaposodik egy ármányos cselszövéssorozatban, melyben a néző ezerszer látott, kínos jelenetekre ismer rá. Mindez ötlettelenül, néhány eltévedt csókkal, számtalan fárasztó geggel és elkóborolt szerelmes levéllel tálalva - ráadásul egy fia kacaj nélkül.
A Mosás, vágás, ámítás egyetlen reménye talán egy "szakmai" filmtörténet megírásában lenne, melyben a mozik az egyes foglalkozások szerint nyernék el rangjukat. Valahogy így: a legjobb nővérfilm a Beszélj hozzá, a legjobb taxis mozi A taxisofőr, a főállású gonosztevőkről szóló legszebb mű pedig a Keresztapa... De még ha létezne is ilyen filmtörténet, a legjobb fodrászfilmek között a francia-libanoni Karamell, a Vénusz Szépségszalon, A fodrásznő férje, a Hair, a Grease vagy Peter Greenaway barokkos hajkölteményei mellett a Mosás... aligha érne fel a dobogóra.