Még 10 legendás filmes improvizáció

Van, amikor a színész jobban ráérez a sztorira, mint a forgatókönyvíró.

Nagyon sokan olvasták a filmtörténet 10 híres rögtönzését összegyűjtő cikkünket. Jó pár ikonikus pillanat kimaradt a listából, ezeket pótoljuk most.

Taxisofőr – Robert De Niro

Martin Scorsese klasszikusában De Niro alakítja a címbéli, egyre jobban bekattantó férfit, aki a talán legikonikusabb jelenetben saját magához beszél a tükörben. Paul Schrader, a forgatókönyv írója mondta egyszer, hogy szerinte ez a rész a film legjobb jelenete, amit nem is ő írt. A szkriptben csupán annyi szerepelt, hogy Travis a tükör előtt áll és magához beszél – azaz minden Robert De Niro leleménye.  A “Hozzám beszélsz?” szöveget Bruce Springsteentől nyúlta le, mert néhány nappal a felvétel előtt ellátogatott egy koncertjére, ahol a zenész ezt kérdezte a nevét skandáló tömegtől. (Az angolban a „You” jelölhet többes számot is, így a „You talkin’ to me” a koncertszituációban inkább annak feleltethető meg, hogy „Hozzám beszéltek?” - a szerk.)

Gyilkos túra

John Boorman thrillerében négy jó barát túrázni indul az Appalache-hegységbeli Cahulawassee folyóhoz. A négy városi férfire azonban kellemetlen meglepetés vár az erdőségben, két felfegyverkezett hegyi ember támadja meg őket, és egyiküket meg is erőszakolják. Az elhíresült jelenet majdnem le sem forgott, a producerek ugyanis aggódtak, hogy a túl durva dialóg miatt a tévék nem lesznek majd hajlandók leadni a filmet. Boormannak ehhez semmi kedve nem volt, ezért a helyszínen improvizáltak, így született meg a „Visíts, mint egy disznó!”-mondat, amit a megerőszakolt férfit alakító Ned Beatty magának tulajdonított, más források szerint viszont egy stábtag állt elő vele.

Casablanca – Humphrey Bogart

Kertész Mihály klasszikusának kaotikus forgatásáról külön filmet lehetne készíteni. A forgatókönyvet naponta átírták, Ingrid Bergman például azt sem tudta, hogy mi lesz Ilsa sorsa. Emiatt sok szöveget improvizáltak, ilyen Humphrey Bogart híres mondata a "Fel a fejjel, kölyök!" (Here's looking at you, kid) is, amit valójában nem a film tett ismertté. Akkoriban sokat használt kifejezés volt, azért dobta be Bogart is – más kérdés, hogy a valódi eredetét ma már senki nem ismeri, mert örökre a Casablancával fonódott össze.

A film legendás utolsó mondata, a „Louis, azt hiszem, ez egy gyönyörű barátság kezdete" ("Louie, I think this is the beginning of a beautiful friendship.") sem volt benne a szkriptben, már a vágás után, utószinkronnal került a végső verzióba. Az első, 1966-as magyar szinkronban viszont valami rejtélyes oknál fogva így írták át ezt a mondatot: „Louis, maga ugyanolyan szentimentális, mint én".

Ryan közlegény megmentése – Matt Damon

A színészek gyakran rögtönöznek egy-egy szót vagy mondatot, az már jóval ritkább, hogy egy komplett sztorit improvizálnak. Spielberg háborús filmjében pont ez történt, a Matt Damon által alakított közlegény arról panaszkodik a megmentőinek, hogy már alig emlékszik rá, hogyan néznek ki a testvérei. Hogy felfrissítse a memóriáját, felidézi azt az esetet, amikor meglepték a bátyjukat szex közben, és a partnere, egy meglehetősen csúnya nő futni kezdett a ruhájával a fején, és mivel nem látott rendesen, nekirohant a falnak.

A teljes anekdotát Damon improvizálta, és a színésztársak meg voltak győződve róla, hogy a sehová nem vezető, bizarr sztori a vágószoba padlóján végzi, de Spielberg úgy érezte, tökéletesen jellemzi a karaktert, ezért benne hagyta a filmben.

A keresztapa – Richard Castellano

Minden idők legjobb gengszterfilmjében a Richard Castellano által alakított maffiózó, Peter Clemenza munkába indul (ki kell végeznie valakit), de a felesége még utánaszól, hogy ne felejtsen el cannolit venni. Clemenza, illetve az embere később el is végzi a piszkos munkát az autóban. A szkript szerint a színésznek itt mindössze annyit kellett volna mondania a társának, hogy „Hagyd ott a fegyvert”, de Castellanónak eszébe jutott, hogy mit kért a karakter felesége, és hogy a sütemény ott van a kesztyűtartóban, így született meg a legendás mondat:

Hagyd ott a fegyvert, hozd el a cannolit!”

Egy másik kifejezést is köszönhetünk a Keresztapának, a Sonny Corleonét alakító James Caan találta ugyanis ki a „bada-bing” hangutánzó szót. Akkor használta ezt, amikor el kellett magyaráznia, hogy miként kell lelőni valakit. A szó azóta önálló életet él, így hívták többek közt a Maffiózók című sorozatban Silvio sztriptízklubját is.

Good Will Hunting - Robin Williams

Robin Williams olyan nagy mestere volt az improvizációnak, hogy kis túlzással nehezebb lenne egy olyan jelenetet találni, ahol nem rögtönzött. A Good Will Huntingos produkciója azért olyan emlékezetes, mert még a kameraman is elkezdett röhögni. A sztori szerint a Williams által alakított pszichológus arról magyaráz Matt Damon karakterének, hogy nem baj, ha élete párja nem tökéletes, amire a felesége példáját hozza fel, aki olyan hangosakat szellentett álmában, hogy a kutyát is felébresztette vele. Utóbbi részt a színész rögtönözte, ami látszik is a nevetéstől rázkódó Damon reakcióján.

A cápa - Roy Scheider

"Ehhez egy nagyobb hajó kéne" - valószínűleg ez Spielberg klasszikusának legtöbbet idézett mondata. Pedig ez nem volt más, mint a stáb belső poénja, amit sokszor ismételgettek a forgatáson. A producerek nem bántak a stábbal túl bőkezűen, így amikor a nyílt tengeren forgattak, egy olyan kicsi hajót béreltek ki a számukra, amire alig tudták felpakolni a kamerákat, a lámpákat és a többi felszerelést. Később már akkor is ezt mondták, ha valami félrement - és ismerve a Cápa kaotikus forgatását, bizony jó sokszor félre is ment. Végül Roy Scheider sem fogta vissza magát, és olykor be-beszúrta a szövegébe. Az egyik benne maradt a filmben, és szállóigévé vált.

Micsoda nő! - Richard Gere

A Richard Gere alakította üzletember drága ékszerekkel lepi meg az utcán felszedett, kezdő örömlányt. Vivian (Julia Roberts) belenyúl az dobozba, hogy megérintse az ékszereket, de Gere rácsapja a fedelét. A színésznő elkapja a kezét és a kamera felé kifordulva felnevet, de úgy, hogy közben mégis karakterben marad. Gere, aki Roberts reakcióját látva maga is elkezd neveti, sima trollkodásnak szánta a magánakciót, de végül benne maradt a filmben, és ma már az egyik legemlékezetesebb pillanatának számít.

Kutyaszorítóban – Michael Madsen

Tarantino első rendezőséből nehéz lenne csak egy emlékezetes jelenetet kiemelni, de az, amikor Mr. Blonde levágja egy rendőr fülét a Stealer's Wheel-féle "Stuck in the Middle with You" dalára biztos benne van a top 3-ban. Michael Madsen később elárulta, hogy előzetesen nem próbálták el a jelenetet, és nagyon tartott tőle. A szkriptben mindössze annyi szerepelt, hogy „Mr. Blonde mániákusan táncol”, a színésznek pedig fogalma sem volt, hogy ez mit jelent.

Át kellene mennem Mick Jaggerbe?”

A végeredményt látva azonban sikerült tökéletesen megoldania a feladatot.

Titanic - James Cameron

Ha filmes rögtönzésekről beszélünk, akkor automatikusan a színészekre gondolunk, pedig a rendezők is szoktak improvizálni, sőt ha úgy vesszük, akkor a munkájuk lényege a rögtönzés, az alkalmazkodás a változó körülményekhez.

James Cameron olyan aprólékosan megtervezett mindent a később 11 Oscart begyűjtő Titanic előkészülete során, hogy joggal gondolhatnánk, nem hagyott semmit az utolsó pillanatra. Ehhez képest a legendássá váló „Én vagyok a világ ura!” mondat nem szerepelt a forgatókönyvben. A rendező azonban a forgatás közben érezte, hogy a jelenetből, amelyben Leonardo DiCaprio karaktere felkapaszkodik a hajó orrára, valami még hiányzik, ezért javasolta a színésznek, hogy kiabálja el az idézett mondatot. A többi filmtörténelem.

Via: Looper

 

A PORT.hu zenés műsora, a SZESSÖN e heti vendége Mr. Universe. Gyakran látni profi testépítőt barnítóval bekenve egy színpadon pózolni, de ilyen helyzetben még Kiss Jenő sem feszített.