A terapeuta önismereti módszerrel igyekszik segíteni páciensén, kérdéseket tesz fel neki, válaszokat vár. Csupán azt nehéz eldönteni, hogy melyikük a betegebb.
Kérdezz-felelek
A film két ember párbeszéde. Fiatal lány ül a kamera előtt és gyertyával a kezében énekel. Körülötte minden sötét, később sem lesz ez másképp. Vele szemben a kérdező, arcát nem látjuk, később ez másként lesz. Valami egészen furcsa, perverzbe hajló hangon beszél a lányhoz, kéri, hogy bontsa ki a haját, évődve bíztatja, hogy tegye még jobban szét a lábát, közben fényképezőgép kattan. Ez is a terápia része. Mellesleg hallhatjuk a lány megrendítő élettörténetét a libapásztorkodástól, az apácákkal való kényszerű összezártságon keresztül egészen a beteljesült szerelem tragédiájáig. A nézőben pedig egyre jobban tudatosul, hogy egy egészen furcsa, beteg világba csöppent.
Játék/film
Az alapszituáció tehát a kezelt és kezelő közötti kommunikáció, mely egyre vadabb fordulatokat vesz. A film könnyed mozdulattal átugorja a játékfilmes kereteket, nem törődik vele. Egy lány arcát látjuk közelről, életéről mesél, mint egy dokumentumfilmben, a rendező eszközeivel játszik, akár egy kísérleti filmben. Nélkülöz és elhagy mindenféle játékfilmes elemet, a fikció csupán a történetben van jelen. A legnagyobb hangsúlyt a narráció kapja, pedig a film vizuális művészet.
Csavar
Szirtes András figyelmen kívül hagy minden nézői elvárást és végső soron a nézőt is. Magára hagyja a fekete szobában, ahol olyan dolgok történek, amiről talán tudni sem szeretne. Egy abszurd terápia vált át egy még abszurdabb történetté, a kérdező válik kérdezetté, az angyalarcú lányból félelmetes fenevad lesz, a férfi nővé, s a nő pedig férfivá alakul. Fokozatosan ébredünk rá, hogy a rendezőt idézve az egész világ beteg.
Júlia Rómeó nélkül
A film egyértelműen Érsek Obádovics Mercédeszről szól, rá építkezik, belőle táplálkozik. Látjuk ahogy énekel, nevet, haldoklik, átalakul. Arcának minden rezdülése élmény, kislányos bája és könnyedsége a film legnagyobb erénye. Nem bír vele Szirtes András, hisz mikor ő kerül bele a kérdezett szerepbe, akkor is Merédesz a lényeg. Ahogy kívülről beszél, ahogy kérdez. A legjobb jelenete mégis az, mikor szerelméről beszélve, szenvtelen arccal meséli mi tett szeretett Rómeójával. Annyira beteg, hogy az már jó.
Kinek ajánljuk?
- Akit nem zavar, ha csak arcokat lát, azokat is furcsán.
- Akiket nem riaszt el a filmes kísérletezés.
Kinek nem?
- Aki nem kíváncsi arra mennyire is beteg a világ.
- Aki szerint a filmnek akció kell, nem beszéd.
3/10